هدف پنهان پروژه «صلح خاورمیانه»

در این‌باره، جرد کوشنر، داماد و یکی از مشاوران ترامپ، روز یکشنبه در یکی از معدود حضورهای عمومی خود اعلام کرد مقابله با ایران و متحدان منطقه‌ای این کشور بدون چنین برنامه‌ای امکان‌پذیر نیست. کوشنر روز یکشنبه در نشست سالانه سابان که در اندیشکده بروکینگز برگزار ‌شد در جمع کارشناسان خاورمیانه مدعی شد: «رئیس‌جمهور ترامپ معتقد است بدون نتیجه دادن مذاکرات صلح، توقف نفوذهای ایران و افراط‌گرایی ممکن نخواهد بود. البته دولت در متحد کردن کشورهای منطقه مقابل ایران و تلاش برای مقابله با تجاوزگری این کشور پیشرفت چشمگیری داشته‌ است.»

به گزارش روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست»، هنوز مشخص نیست مفاد توافقی که دونالد ترامپ قرار است اواخر سال‌جاری میلادی ارائه کند چه خواهد بود. به ادعای مقامات رسمی مطلع، این توافق ترکیب پیچیده‌ای از نقش اسرائیل، فلسطین، دولت‌های عرب منطقه و حمایت‌‌کنندگان بین‌المللی خواهد بود. این وضعیت مبهم، گمانه‌زنی‌ها و نگرانی‌های زیادی را درخصوص این توافق ایجاد کرده است. در این باره هفته گذشته یکی از مقامات رسمی رژیم صهیونیستی گفت: «اگر هر دو دولت در آن دخیل هستند، باید ائتلاف اسرائیل موضوع اصلی آن باشد. هر نوع تلاش برای ایجاد دولت فلسطین می‌تواند تهدیدی جدی برای دولت اسرائیل و نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو باشد.» حنان اشرفی، یکی از اعضای کمیته اجرایی «سازمان‌ آزاد‌ی‌بخش فلسطین» می‌گوید: «شایعات زیادی درخصوص توافق صلح وجود دارد. شنیده‌ها اما حاکی از آن است که در این توافق کشورهای عرب منطقه مشارکت داده خواهند شد، امتیازاتی برای اسرائیل در نظر گرفته می‌شود و فلسطینی‌ها تحت فشار، تهدید و ظلم قرار خواهند گرفت.»

براساس گزارش برخی رسانه‌ها، دونالد ترامپ تصمیم دارد این هفته بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت رسمی رژیم صهیونیستی به رسمیت بشناسد. صائب عریقات، دبیرکل «سازمان آزادی‌بخش فلسطین» طی بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرده است: «این اقدام ترامپ باعث هرج‌ومرج بین‌المللی خواهد شد و بی‌احترامی به قوانین و نهادهای جهانی است.» با توجه به اینکه بیت‌المقدس شرقی به‌عنوان پایتخت فلسطینی‌ها شناخته می‌شود، این اقدام آمریکایی‌ها صلاحیت آنها را درخصوص نقش‌آفرینی برای رسیدن به توافق صلح عادلانه و ماندگار خدشه‌دار خواهد کرد.

پادشاه اردن، عبدالله‌ثانی، که یکی از شرکای کلیدی تیم کوشنر در منطقه است، هفته گذشته هشدار داد تصمیم دولت آمریکا برای انتقال سفارت خود از تل‌آویو به بیت‌المقدس باید طی مکانیزم حل‌وفصل اختلافات صورت گیرد: «تأسیس دولت فلسطین در بیت‌المقدس شرقی و در همسایگی اسرائیلی‌ها یکی از ملزومات این اقدام است.» به گفته عبدالله ثانی، هر نوع اقدام در این منطقه می‌تواند تنشی گسترده بیافریند. براساس قانون‌گذاری سال ۱۹۹۵، دونالد ترامپ تا روز دوشنبه فرصت خواهد داشت تا تصمیم خود را درخصوص انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس (و معرفی بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت جدید رژیم صهیونیستی) اتخاذ کند. تا زمان تنظیم این گزارش البته خبری مبنی بر تصمیم ترامپ اعلام نشده است. البته دونالد ترامپ می‌تواند همانند اقدام روسای جمهور پیشین آمریکا، زمان این تصمیم را برای ۶ ماه به تعویق بیندازد. مقامات رسمی کاخ‌سفید معتقدند گرچه دونالد ترامپ زمان تصمیم‌گیری را به تعویق خواهد انداخت، اما در روزهای آتی در یک سخنرانی، بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت جدید اسرائیل معرفی خواهد کرد. در این رابطه جرد کوشنر از اظهارنظر درخصوص انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس خودداری کرد و گفت رئیس‌‌جمهوری ترامپ درحال بررسی جنبه‌های مختلف موضوع است: «قرار است رئیس‌جمهور تصمیم خود را بگیرد. او کسی است که قرار است تصمیمش را به شما بگوید، و نه من.»

جرد کوشنر با مطرح‌ کردن ادعاهای تکراری ضدایرانی خود مدعی شد درحال حاضر ایران به‌دنبال پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای و گسترش نفوذ خود در منطقه است. زمانی می‌توان با تهدید ایران مقابله کرد که موضوع اسرائیل و فلسطین حل شده باشد. به گفته برخی مقامات دولت آمریکا این توافق صلح تمام موضوعات را پوشش خواهد داد. آنها مدعی شده‌اند با توجه به اینکه تلاش‌های قبلی در رسیدن به چنین توافقی ناموفق بوده است، در این طرح منافع هریک از طرفین در آن لحاظ شده است به‌طوری‌که آنها تمایلی به رد آن نداشته باشند. کوشنر با اشاره به نشست سران کشورهای اسلامی در ریاض و حضور دونالد ترامپ در آن گفت: «کشورهای عربی به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر اسرائیل دشمن آنها نیست و اکنون به ترتیب ایران، داعش و افراط‌گرایی دشمن آنها است.» البته مقامات رسمی اصرار دارند که برنامه اصلی باید حول موضوع فلسطین و اسرائیل باشد. به عقیده کارشناسان دلیل اصلی تاخیر طرح واشنگتن، دخالت‌های بیش از حد ولیعهد جوان عربستان است. البته کوشنر با رد این ادعاها و با اشاره به این موضوع که زمانی برای ارائه طرح مشخص نشده است، می‌گوید تاخیری در کار نخواهد بود. براساس برخی گزارش‌ها قرار است در اواخر سال‌جاری میلادی (یا اوایل سال آتی) از طرح صلح اسرائیل-فلسطین رونمایی شود.

جرد کوشنر ۳۶ ساله، سرمایه‌دار حوزه املاک و همسر ایوانکا ترامپ دختر بزرگ رئیس‌جمهور است و از زمان روی کار آمدن وی، به‌عنوان مشاور ارشد رئیس‌جمهوری فعالیت می‌کند. وی از سوی ترامپ مامور پیگیری روند صلح خاورمیانه شده و تاکنون سفرهایی به منطقه نیز داشته است. نشست سابان سالانه نیز در اندیشکده بروکینگز با موضوع سیاست آمریکا در خاورمیانه برگزار می‌شود. این مرکز که پیش‌تر به نام سابان شناخته می‌شد،‌ متعلق به حییم سابان میلیاردر کارآفرین و تهیه‌کننده تلویزیونی اسرائیلی-آمریکایی است. وی حامی حزب دموکرات است و می‌گوید که دغدغه حفاظت از اسرائیل را دارد.