شورای نگهبان سیاسی نیست که رایزنی سیاسی کند

عباسعلی کدخدایی این موضوع را در پاسخ به سوال خبرنگاری مطرح کرد که از او درباره «درخواست اخیر برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب برای گفت‌وگو با شورای نگهبان در مورد عضو زرتشتی شورای شهر یزد» پرسیده بود. کدخدایی در ادامه با تاکید بر این که شورای نگهبان سیاسی نیست که رایزنی سیاسی کند، گفت: پژوهشکده شورای نگهبان در حوزه قوانین و مصوبات فعال است. همچنین در حوزه انتخابات هم شورای نگهبان آمادگی گفت‌وگو دارد، اما این امر حمل بر لابی سیاسی و رایزنی سیاسی نباشد زیرا از شأن شورای نگهبان دور است. براساس آنچه «ایسنا» از این نشست خبری گزارش داده است، سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری درباره نظر شورای نگهبان درخصوص مصوبه حل مشکل عضویت اقلیت‌ها در انتخابات شوراها و همچنین آخرین وضعیت سپنتا نیکنام گفت: نظر شورای نگهبان همان نظری است که قبلا اعلام شده است. کدخدایی با تاکید بر اینکه هر راهکار قانونی که از طرف مراجع قانونی پیش‌بینی شود مورد استقبال شورای نگهبان قرار می‌گیرد، گفت: ما درصدد ایجاد مشکل نیستیم. شورای نگهبان در انجام وظایف قانونی و شرعی خود اقداماتی انجام می‌دهد و مراحل خود را داشته و دارد. مصوبه‌ای که گفتید تصویب شده است و کلیات مصوبه مورد بررسی قرار گرفته و در صورت ارسال مصوبه نهایی، اظهارنظر می‌کنیم.

او همچنین با اشاره به تبصره ۲ ماده ۲۰۱ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، گفت: فقهای شورای نگهبان محدودیتی برای اعمال‌نظر ندارند، در چند مورد اندک اصلاح صورت گرفته است و فرقی نمی‌کند موضوع سیاسی، اجتماعی یا فرهنگی باشد، ملاک خلاف شرع تشخیص داده شدن یا نشدن قوانین است. در بیش از ۱۳۰ مورد حدود چهار مورد خلاف شرع تشخیص داده شد، گاهی ممکن است نظر جمع یا افراد عوض شود یا مبانی در اجرا تغییر کنند. سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه اگر طرح مجلس درخصوص نمایندگان شورای شهر به تایید مجمع تشخیص مصلحت برسد شورای نگهبان چه اقدامی می‌کند، گفت: اصل ۱۱۲ قانون اساسی تعیین تکلیف کرده است که در صورت اختلاف‌نظر، نظر مجمع تشخیص مصلحت قاطع دعوا است و شورای نگهبان در چنین مواردی تابع قانون خواهد بود.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه نتیجه گزارش تخلفات انتخاباتی به کجا رسیده است و اینکه آیا قوه قضائیه به شورای نگهبان جواب مثبتی داده است، گفت: شورای نگهبان هنگام برگزاری انتخابات اعلام نظر می‌کند ‌و الان نسبت به نمایندگان و نامزدهای انتخابات فارغ از اظهارنظر هستیم. سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این نشست خبری همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تعریف رجل سیاسی نسبت به گذشته تغییر کرده است، آیا می‌توان گفت تعریف جدید ثابت باقی می‌ماند یا در گذر زمان ممکن است معیارها تغییر کند، گفت: همه در بحث قانونگذاری معتقدیم که قوانینی که توسط انسان وضع می‌شود براساس شرایط فرق می‌کند. تلاش ما این است که بتوانیم مصوبه جامعی داشته باشیم، ‌این تلاش انسان و محدود به اختیارات و ذهن انسان است همان‌طور که قوانین گذشته اصلاح می‌شود این مورد هم امکان اصلاح دارد اما تلاش ما این است که در کوتاه‌مدت دچار تغییر خاص نشود.

انتظار بیشتری از مجلس داریم

کدخدایی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اینکه مجلس فعلی تا چه اندازه با مجلس دوران شهید مدرس شباهت دارد، گفت: ان‌شاءالله که همه چیز خوب خواهد بود، اجازه دهید اظهارنظر نکنیم و روز مجلس را تلخ نکنیم. ما انتظار بیشتری از مجلس در جامع‌تر بودن مصوبات داریم و این نظر را کلی عرض کردم.

رد طرح انتشار نام متهمان جرائم اقتصادی

سخنگوی شورای نگهبان همچنین دیروز از رد طرح الحاق یک تبصره به ماده ۳۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری خبر داد. کدخدایی افزود: به موجب این طرح مقرر شده بود در جریان محاکمه مجرمان قبل از اتمام دادرسی و اثبات جرم نام آنها منتشر شود که مغایر اصل ۱۶۵ قانون اساسی شناخته شد.

براساس اصل صد و شصت و پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، محاکمات، علنی انجام می‌شود و حضور افراد بلامانع است مگر آنکه به تشخیص دادگاه، علنی بودن آن منافی عفت عمومی یا نظم عمومی باشد یا در دعاوی خصوصی طرفین دعوی تقاضا کنند که محاکمه علنی نباشد. در ادامه این نشست خبری، خبرنگار خبرگزاری فارس درباره نحوه مواجهه این شورا با نماینده تهران در مجلس که موضوع نسبت خویشاوندی یکی از متهمان مالی را به یکی از مراجع تقلید مطرح کرد و پرسید: یکی از ملاک‌های تایید صلاحیت داوطلبان کاندیداتوری نمایندگی مجلس عدم سابقه سوء است که از جمله آن می‌توان به عدم اشتهار به نشر اکاذیب اشاره کرد، که کدخدایی در پاسخ به این سوال گفت: از ما نخواهید که اکنون درباره رد یا تایید صلاحیت‌ها در دوره آینده مجلس صحبت کنیم. اما اگر جرمی در این زمینه صورت گرفته باشد قاعدتا قوه قضائیه به آن رسیدگی می‌کند.  سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری درخصوص آخرین وضعیت ارائه سیاست‌های کلی انتخابات از سوی شورای نگهبان، تصریح کرد: شرمنده‌ام، قول دادیم زودتر پاسخ دهیم و هنوز صورت نگرفته است؛ همچنان این موضوع در دستور کار است و روی آن کار می‌شود، هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم، ولی کار در پژوهشکده شورای نگهبان و صحن شورا درحال پیگیری است و به محض وصول نتیجه به مردم اعلام می‌شود.