وزیر بهداشت با بیان اینکه کارنامه کشور با این تعداد معتاد، طلاق، ابتلا به ایدز و هزاران گرفتاری دیگر می‌تواند بزرگترین غصه باشد و زشت است، اظهار کرد: اگر در خانواده‌ای یک معتاد یا بیمار مبتلا به ایدز وجود داشته باشد، ممکن است والدین هر روز برای خود و فرزندشان آرزوی مرگ کنند. ما از این بابت مسوولیت زیادی داریم. وزیر بهداشت افزود: تصور نکنید، عده‌ای لاابالی به ایدز مبتلا می‌شوند، همه مردم در معرض خطر هستند و همه در یک کشتی نشسته‌ایم و ایدز سال‌های متمادی می‌تواند ناشناخته باقی بماند.

به گزارش «ایسنا» وزیر بهداشت با بیان اینکه امیدوارم سال آینده شاهد افزایش این بیماری در کشور نباشیم، اظهار کرد: خط اول کنترل HIV (ایدز) خانواده و جوانان هستند. کاهش آمار ایدز در میان زنان و کسانی که روابط جنسی ناصحیح دارند، دست خودمان و بخش زیادی نیز دست دولت است. سال‌های سال است که دولت، قوه قضائیه، قوه مقننه و... را از هم جدا می‌کنیم. درحالی‌که این کارنامه جمهوری اسلامی است و این خط‌کشی‌ها به معنی فرار از مسوولیت است. هاشمی با بیان اینکه امروز در شرایطی هستیم که به وضعیت کشورهای همسایه از نظر آمار ابتلا به HIV (ایدز) غبطه می‌خوریم، افزود: مجموعه حاکمیت باید به اقتصاد، آموزش و اشتغال، عمیق‌تر نگاه کند و حتی ببیند آیا در استفاده از رسانه منطقی عمل می‌کند؟ با روح و روان مردم چگونه عمل می‌کند؟ ۳۰ سال قبل افتخار می‌کردیم که یک مورد مبتلا به ایدز در کشور وجود ندارد.

وی تاکید کرد: اگر اقدامات وزارت بهداشت که بیشتر از طرف بهورزان، مراقبان سلامت و کارشناسان آن انجام می‌شود، در طول ۳۰ سال گذشته نبود، شرایط امروزمان از برخی کشورهای آفریقایی از نظر ابتلا به ایدز بدتر بود. نتیجه هنر ما همین وضع فعلی است، یعنی بیشتر از این نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. والدین و جوانان نباید تصور کنند که این بیماری برای همسایه است. حتی برای من به‌عنوان یک مسوول و فرزندانم نیز وجود دارد. هاشمی با اشاره به ضرورت اطلاع‌رسانی در زمینه چگونگی کنترل و پیشگیری از ابتلا به این بیماری بیان کرد: ما قطعا با بی‌عفتی مخالف هستیم و برای صحبت‌های خود نیز باید هنرمندی به خرج دهیم. نباید بی‌عفتی و بی‌حیایی را تبلیغ کنیم و از سوی دیگر این‌طور نباشد که دیگر چیزی در این خصوص نگوییم. در مجموع تنها راه درمان ایدز، توانمندسازی مردم است.  به گزارش «ایرنا» هاشمی افزود: البته کارهای موفقی هم انجام شده است از جمله در زمینه پیشگیری از تولد نوزادان مبتلا به ویروس ایدز موفقیت‌هایی داشته‌ایم و با غربالگری ۳۱۶ زن باردار و انجام آزمایش از ۲۴۹ هزار نفر آنها در سال ۹۶ و شناسایی ۷۴ زن مبتلا، ۹۷ درصد نوزادان این مادران سالم به دنیا آمدند. همچنین به گزارش «ایرنا» وی افزود: این کارنامه زشتی است که در کشور می‌بینیم که از هر ۳ تا ۴ ازدواج یک طلاق رخ می‌دهد و ایدز و اعتیاد افزایش یافته است. واقعا این بزرگ‌ترین غم و غصه برای ما است و گرنه گران شدن نان و آلودگی هوا به این اندازه مهم نیست. وزیر بهداشت گفت: مشکل ایدز در کشور جدی است، بیش از ۱۰ هزار نفر تاکنون بر اثر این بیماری در کشور جان باخته‌اند و روند ابتلا به این ویروس در کشور به خصوص در بین زنان رو به افزایش است. هاشمی افزود: من اولین بار ۳۰ سال پیش نام بیماری ایدز را در سخنرانی نماز جمعه مرحوم آیت‌الله هاشمی شنیدم، آن زمان مرحوم آیت‌الله هاشمی گفت، خدا را شکر که ما در کشور این بیماری را نداریم اما امروز این بیماری به یک گرفتاری مهم در کشور ما تبدیل شده است.

تکلیف وزارت بهداشت برای پیشگیری از ایدز

درهمین حال، پروین افسر کازرونی رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت، روزگذشته در همایش روز جهانی ایدز که در وزارت بهداشت برگزار شد با اشاره به برنامه کنترل و پیشگیری از ایدز، تاکید کرد که وزارت بهداشت مکلف است با همکاری اعضای کارگروه کنترل و پیشگیری از ایدز، وسایل پیشگیری از انتقال بیماری را به قیمتی ارزان در دسترس مردم قرار دهد. ازسوی دیگر علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم گفت: ۶۶ هزار و ۳۵۹ نفر در ایران به ویروس ایدز مبتلا هستند، تاکنون ۳۶ هزار و ۵۷۱ فرد مبتلا شناسایی شده‌اند و از این تعداد ۱۰ هزار و ۹۷ نفر فوت کرده‌اند.