به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به موضوع برجام و با قدردانی از تلاش فرانسه و اتحادیه اروپا برای تحکیم این معاهده بین‌المللی، گفت: «از دیدگاه ایران از یکسو اجرای کامل و دقیق برجام آزمون مهمی برای سایر همکاری‌های مهم در عرصه بین‌المللی است و از سوی دیگر، اضافه کردن بخشی به برجام یا حذف بخش‌هایی از آن، موجب فروپاشی کامل این توافق خواهد شد.»

 فرانسه اخیرا سیاست‌های دوپهلویی در قبال ایران اتخاذ کرده ‌است. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه از یکسو بر حفظ برجام تاکید دارد و از سوی دیگر در حوزه مسائل منطقه‌ای و موشکی خواهان اعمال فشار و محدودیت بر ایران شده‌ است. فرانسه حتی خواستار اعمال تحریم‌های موشکی علیه ایران نیز بوده‌ است. به‌نظر می‌رسد فرانسه با درپیش گرفتن این سیاست‌ها از یکسو، به‌دنبال ایفای نقش سنتی خود در خاورمیانه و ایجاد توازن میان دولت‌های منطقه است و از سوی دیگر نیز احساس می‌کند برخی اقدامات ایران در منطقه با منافع آنها در تضاد است. حمایت ایران از دولت بشار اسد و همچنین توسعه برنامه موشکی ایران از جمله مخالفت اخیر فرانسه در مورد ایران به شمار می‌رود.

ایران به‌دنبال سلطه در منطقه نیست

در بخش دیگری از این گفت‌و‌گوی تلفنی، روحانی درهم کوبیده شدن پایگاه‌های اصلی داعش به‌عنوان بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین گروهک تروریستی در منطقه و جهان را خبری مسرت‌آمیز برای همه کشورها دانست و افزود: «هدف اصلی جمهوری اسلامی ایران در منطقه، مبارزه با تروریسم است و معتقدیم بعد از داعش باید با بقیه گروه‌های تروریستی نیز مبارزه شود.»

او با بیان اینکه «حضور ما در عراق و سوریه به دعوت رسمی دولت‌های این کشورها و برای مبارزه با تروریسم بوده است»، گفت: «همان‌طور که بارها تاکید کرده‌ایم، ایران به‌دنبال سلطه و برتری در منطقه نیست. هدف ایران کمک به صلح و امنیت منطقه و جلوگیری از تجزیه کشورها است و از نظر ما در همه کشورهای منطقه، تصمیم‌گیر اصلی مردم منطقه هستند.»

نقش سازنده فرانسه

از سوی دیگر رئیس‌جمهوری ماجراجویی‌هایی را که در منطقه از سوی برخی شاهزادگان کم‌تجربه انجام می‌گیرد، به ضرر کل منطقه دانست و تاکید کرد: «با ماجراجویی و تفرقه ‌افکنی در این منطقه مخالفیم و معتقدیم فرانسه با حفظ استقلال رای و جایگاهی که در منطقه دارد، می‌تواند با رویکردی واقع‌بینانه و بی‌طرفانه، نقش سازنده‌ای ایفا کند.»

روحانی با تاکید بر اینکه همه در منطقه باید مراقب باشند که در میدان بازی اسرائیل وارد نشوند، گفت: «حزب‌الله جزو ملت لبنان است و در این کشور فوق‌العاده محبوبیت دارد و سلاح آن نیز صرفا دفاعی و برای استفاده در مقابل حملات احتمالی به لبنان است.»

تاکید دوباره پاریس بر حفظ برجام

رئیس‌جمهوری فرانسه نیز در این تماس تلفنی با تاکید مجدد بر ضرورت گسترش همکاری‌های تهران - پاریس در همه عرصه‌های مورد علاقه گفت که همه کشورها باید برای حفظ برجام تلاش کنند و فرانسه کاملا به این توافق پایبند است. مکرون پایبندی به برجام را باعث تقویت اعتمادسازی دانست و افزود: «دولت فرانسه همه تلاش خود را به‌کار گرفته تا بانک‌ها و تجار بتوانند روابط خود را با ایران تقویت کنند.» او همچنین تداوم گفت‌وگوهای سازنده میان کشورها به‌ویژه در منطقه را برای تقویت ثبات و امنیت آن از سیاست‌های پاریس برشمرد و گفت: «ما در یک موضع میانجیگرانه به‌دنبال کاستن از فعالیت‌های خصمانه در منطقه و تقویت ثبات هستیم.» مکرون همچنین ابراز امیدواری کرد که هر چه سریع‌تر درگیری‌ها در یمن و سوریه پایان یابد و امنیت به این کشورها بازگردد.

دعوت از روحانی

رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین از روحانی دعوت کرد که برای شرکت در نشست بین‌المللی آب و هوا و گفت وگوی مشترک در این زمینه، اواخر آذرماه به پاریس سفر کند.

تهران آماده مذاکره با پاریس

از سوی دیگر ابوالقاسم دلفی، سفیر ایران در پاریس در سخنانی با بیان اینکه منطقی‌تر شدن موضع فرانسه به آرام شدن اوضاع منطقه کمک می‌کند، تاکید کرد که در همین راستا تهران آماده گفت‌وگو با پاریس است. او ادامه داد: «هرچند شاید در برخی موارد اختلاف دیدگاه‌هایی داشته باشیم اما حسن روحانی رئیس‌جمهور و محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران با همتایانشان در پاریس در تماس هستند تا از این مرحله هم به خوبی عبور کنیم.» به گزارش «ایسنا» دلفی در مصاحبه با رادیو «ارت‌ال» فرانسه با اشاره به پیچیدگی منطقه گفت: «وضعیت به‌گونه‌ای است که نیازمند نوعی کار جمعی با حضور همه طرف‌ها هستیم تا از این سطح از تنش موجود عبور کنیم. ما سعی می‌کنیم با همکاری کشورها جهت آرام کردن اوضاع منطقه حرکت کنیم. اوضاعی که به‌خصوص در اثر حضور برخی از کشورها پیچیده شده و محدودیت‌هایی برای پرداختن به مسائل داخلی این کشورها به‌وجود آمده است.»