به نظر می‌رسد تلاش هیات‌رئیسه پارلمان برای قرار دادن این جلسه در دستور کار نمایندگان مجلس، جلسه فردا چهارشنبه هیات دولت است که به مسائل صندوق‌های تامین اجتماعی می‌پردازد و قرار است دولتی‌ها در این باره تصمیم‌گیری کنند.

البته یکی از مهم‌ترین مستندات مجلسی‌ها برای آنچه چالش سازمان تامین اجتماعی می‌خوانند، گزارشی است که مرکز پژوهش‌های مجلس به درخواست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی تهیه کرده است؛ گزارشی که با عنوان «بررسی وضعیت سازمان تامین اجتماعی و ضرورت اصلاحات بنیادی در آن» منتشر شده و در یکی از بخش‌های آن چندین عامل را به‌عنوان ریشه‌های بحران صندوق تامین اجتماعی مطرح کرده است؛ عواملی همچون تحولات جمعیتی کشور، تحمیل قوانین و مقررات حمایتی بیمه‌ای مغایر با اصول بیمه‌ای و بدون تامین اعتبار، افزایش بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی، افزایش بازنشستگی پیش از موعد، افزایش بیمه شدگان اختیاری، افزایش هزینه‌های درمان، سرمایه‌گذاری‌های ناکارآمد، عدم مدیریت صحیح در سازمان و مداخله دولت‌ها در مدیریت. هرچند یکی از اصلی‌ترین مباحث مطرح‌شده در جلسه غیرعلنی دیروز، براساس آنچه بهروز نعمتی سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس مطرح کرد، اتفاق نظر بر سر تعیین تکلیف ۱۲۷ شرکت زیان‌ده تامین اجتماعی تا سال آینده بود؛ اما بررسی‌های «دنیای اقتصاد» حکایت از آن دارد که از میان فهرستی حاوی ۴۶ شرکت زیان‌ده شناسایی شده از زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی، دولتی‌ها ۲۵ شرکت را در اولویت واگذاری قرار داده‌اند؛ از این میان ۵ شرکت بورسی هستند. قرار گرفتن این ۲۷ شرکت در فهرست اولویت‌های واگذاری از آن جهت بوده که از یکسو، بیش از سایر شرکت‌ها دارای مشتری است و قابلیت نقد شدن دارد و از سوی دیگر، واگذاری آن زمانبر نبوده و نیازمند مذاکرات طولانی نیست.

اما هدف از واگذاری این شرکت‌ها چیست؟ نخست آنکه با واگذاری این شرکت‌ها که ممکن است مدیریت و هیات مدیره آنها در معرض انتصاب‌های رانتی باشند، از مدیریت رانتی و رابطه‌ای دور می‌شوند. دوم آنکه این شرکت‌ها عمدتا شرکت‌هایی هستند که صندوق‌ها نتوانستند بازدهی مالی آنها را به درستی مدیریت کنند و بر این اساس، این شرکت‌ها صرفه اقتصادی برای صندوق‌ها ندارند. بنابراین واگذاری آنها می‌تواند منابعی را عاید صندوق‌ها کند و سرمایه صندوق‌ها را بهینه سازد. با این همه مجلسی‌ها می‌خواهند طرحی را هم برای ساماندهی صندوق‌های تامین اجتماعی تدوین کنند که به گفته بهروز نعمتی سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس، در کمیسیون اجتماعی پارلمان بررسی و پیگیری می‌شود. از سوی دیگر دیروز ۱۵۷ نماینده مجلس در نامه‌ای به حسن روحانی رئیس‌جمهوری، خواستار پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی شدند.  همچنین روز گذشته رئیس مجلس گزارشی از تخلفات دولت‌های مختلف در صندوق‌های بازنشستگی را به کمیسیون اصل ۹۰ ارجاع داد.