ایران آماده مقابله با توطئه‌های عربستان است

خرازی جمعه شب در حاشیه نشست مجمع اروپایی در آکادمی دیپلماتیک وین در گفت وگو با «ایرنا» افزود: ایران کشوری است که عامل ثبات‌بخش در منطقه است، چون از حکومت‌های مستقل منطقه در برابر تروریسم دفاع می‌کند و نمونه بارز آن وضعیت سوریه و عراق است که به دعوت دولت‌های این کشورها، به کمک آنها شتافت تا بتوانند با تروریسم مبارزه کنند.  او افزود: اما کشورهایی که تروریست‌ها را به وجود آوردند، عامل بی‌ثباتی منطقه هستند ولی متاسفانه به علت پول کلانی که دارند از حمایت آمریکا برخوردارند و این کشور برای فروش اسلحه به این کشورها مثل عربستان و امارات، از سیاست‌های نابهنجار آنها در منطقه که بی‌ثبات‌کننده نیز هست، حمایت می‌کند.

خرازی درباره احتمال تحرکات شیطنت‌آمیز جدید عربستان در منطقه گفت: توطئه‌های عربستان همیشه بوده است چه در زمان جنگ تحمیلی که به صدام کمک کردند و چه در سال‌های اخیر که از تروریست‌ها در سوریه و عراق حمایت می‌کنند تا حکومت‌های مستقل آنها را به هم بریزند؛ در آینده هم توطئه‌هایی خواهند داشت اما هم ایران و هم ملت‌های منطقه آماده‌اند که در برابر توطئه‌های این کشور مقاومت کنند. خرازی در پاسخ به سوالی درباره تحولات اخیر لبنان گفت: بحران لبنان یک بحران جدی و ناشی از مداخله مستقیم عربستان سعودی است.

نخست‌وزیر لبنان به عربستان احضار و مجبور به استعفا شد؛ خیلی عجیب است، چگونه ممکن است کشوری نخست‌وزیر کشور دیگری را احضار و او را مجبور به استعفا کند، این پدیده جدیدی است.  او افزود: گمانه‌زنی‌های زیادی درباره اقدامات عربستان وجود دارد؛ این کشور از اتباع خود خواسته که از لبنان خارج شوند که این مساله تاثیرات اقتصادی در لبنان داشته است. یک چیز مشخص است و آن اینکه محمد بن‌سلمان خواستار تحکیم قدرتش در داخل عربستان است و طبیعی است که برای این کار بر رقیبانش در داخل سیستم عربستان فشار وارد کند.

او پول و سلاح زیادی دارد و از حمایت آمریکا برخوردار است. پس از حرف‌های محمد بن‌سلمان درباره ارتباط ایران با شلیک موشک از یمن، ترامپ بلافاصله پذیرفت و حمایت کرد. این نشان می‌دهد آنها هر کاری می‌کنند، حمایت آمریکا را دارند چرا؟ چون ترامپ به پول آنها علاقه دارد و در سفرش به عربستان قراردادهای تسلیحاتی کلانی امضا کرد.  بنابراین محمد بن‌سلمان در چنین شرایطی به‌عنوان یک جوان اقداماتی می‌کند که برای دیگران قابل قبول نیست. خرازی تاکید کرد: ایران همواره علاقه‌مند به مذاکره و گفت‌وگو با همه کشورهای منطقه بوده است.  رئیس‌جمهوری کنونی دکتر روحانی در گذشته در زمان ملک عبدالله به عربستان سفر کرد و یک پیمان امنیتی با دولت عربستان امضا کرد و به هر حال امیدواریم که این شرایط حساس بگذرد و زمانی فرا برسد که کشورهای منطقه برای صلح و امنیت کل منطقه همکاری کنند.

خرازی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه برخی کشورها از تلاش ایران برای ایجاد هلال شیعی صحبت می‌کنند و معنی آن حرف این است که ایران تنها از شیعیان در کشورهای مختلف علیه سنی‌ها حمایت می‌کند درحالی‌که این حرف کاملا نادرست است، افزود: ایران نه تنها از شیعیان در منطقه بلکه از سنی‌ها هم حمایت کرده است. به‌عنوان مثال فلسطینی‌ها سنی هستند اما حمایت از این کشور برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی اسرائیل همواره در دستور کار ما بوده است. خرازی افزود: ما روابط خوبی با بسیاری از فرقه‌های سنی مانند حنفی، حنبلی و شافعی داریم اما وهابیسم را عربستان سعودی برای مقاصد سیاسی ترویج داده است.