جابه‌جایی در دو رکن وزارت کشور

او قائم‌مقام سابق وزارت کشور یعنی محمدحسین مقیمی را راهی استانداری تهران کرد تا شانزدهمین استاندار پایتخت پس از انقلاب اسلامی باشد. در مقابل، سید‌حسین هاشمی را برای تصدی جایگاه پیشین مقیمی یعنی قائم‌مقامی وزارت کشور، به ساختمان خیابان فاطمی فرستاد. البته این جابه‌جایی به‌نظر چندان آسان صورت نگرفت؛ محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس در جلسه دیروز تاکید کرد که رحمانی‌فضلی به سختی برای انتخاب مقیمی به استانداری تهران رضایت داد.

به هر روی، سید‌حسین هاشمی و محمدحسین مقیمی، اشتراکاتی در کارنامه و سوابق کاری خود دارند؛ هر دو استانداری را تجربه کرده‌اند و سابقه نمایندگی مجلس نیز دارند. آنها از منظر جریان فکری سیاسی نیز به جریان اصلاحات تعلق دارند. سید‌حسین هاشمی علاوه‌بر تصدی استانداری تهران در دولت یازدهم، در ادوار چهارم، پنجم، ششم، هفتم و هشتم نماینده مجلس شورای اسلامی بود.

محمدحسین مقیمی هم در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از مردم خمین در پارلمان حضور داشت و در کارنامه او، استانداری استان‌های خوزستان، کرمانشاه و مرکزی وجود دارد. مقیمی در دولت یازدهم، پیش از آنکه به‌عنوان قائم‌مقام وزیر کشور برگزیده شود، معاون سیاسی رحمانی‌فضلی بود.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی که دیروز در مراسم تکریم از خدمات سیدحسین هاشمی استاندار سابق تهران و معارفه محمدحسین مقیمی استاندار جدید تهران سخنرانی کرد، محمدحسین مقیمی را برخوردار از تجربه، تدین و پشت‌کار بسیار معرفی کرد. به گفته وزیر کشور، برخوردهای کارشناسانه مقیمی ظرف سال‌های گذشته مورد استفاده قرار گرفته است. وزیر کشور در ادامه «تهران» را «الگوساز و منشاء صدور جریانات مختلف کل کشور» خواند و خطاب به مقیمی تاکید کرد که «برای تهران باید به‌صورت ویژه وقت گذاشت». رحمانی‌فضلی همچنین تاکید کرد که باید در تهران با قوت و توفیقات بیشتر کارها را پیش ببریم و شاهد توسعه متوازن در تهران باشیم.

  تقدیر از هاشمی

رحمانی‌فضلی همچنین در مراسم دیروز، به تقدیر از هاشمی پرداخت و با یادآوری اینکه آشنایی‌اش با هاشمی به سال ۱۳۷۱ و نمایندگی در مجلس بازمی‌گردد، گفت: از همان موقع ایشان را به‌عنوان فردی پاکدست و زحمتکش می‌شناسم و این شناخت روز‌به‌روز افزایش پیدا کرد و ظرف چهار سالی که ایشان در تصدی استانداری تهران بودند، همین روحیه را از خود نشان دادند. او افزود: سیدحسین هاشمی از توان بالایی در اداره شهر تهران به‌عنوان پایتخت ام‌القرای اسلام، توام با موفقیت داشتند. روحیه وقت‌گذاری و اخلاق حسنه و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود در همه حوزه‌ها از ویژگی‌های ایشان بود. وزیر کشور در ادامه این جلسه با تاکید بر اینکه از این پس از سیدحسین هاشمی در جایگاه قائم‌مقامی وزیر کشور بهره گرفته خواهد شد، افزود: ایشان در جایگاه قائم‌مقامی وزیر کشور قرار می‌گیرند تا ایفای نقشی در سطح ملی داشته باشند.

  هاشمی: به کسی باج ندادم

استاندار سابق تهران هم در این مراسم، با اشاره به سابقه چهارساله‌اش به‌عنوان استاندار تهران گفت: در این ایام سوگند می‌خورم که والله در این ۴ سال به کسی باج ندادم ولی تحت فشار بودم و هزینه زیادی دادم. هاشمی همچنین تاکید کرد که در این مدت برخوردهای پلیسی را به حداقل رساندیم؛ خط قرمز ما در تهران تخلفات اخلاقی بود و گفتیم در این خصوص گذشت نخواهیم کرد. براساس گزارش خبرگزاری فارس، استاندار سابق تهران افزود: تهران پیشانی نظام است نباید به پیشانی نظام خدشه‌ای وارد شود، همیشه این را گفته‌ام؛ با همکاری همه ارگان‌ها از بسیج و سپاه گرفته تا نیروی انتظامی و با تعامل و همکاری آرامش را حاکم کردیم.

سیدحسین هاشمی، با اشاره به انتخاب آیت‌الله احمد جنتی در انتخابات خبرگان استان تهران‌، به بیان خاطره ای در این باره پرداخت، گفت: «وقتی آقای جنتی رای مردم تهران را کسب کرد، مرحوم‌ آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به من زنگ زدند و‌ گفت آقای جنتی این رای را آورده و‌ من گفتم‌ بله تمامی آراء برای خودش است، حقیقتا هم رای خودش بود، وی در سه شهرستان ورامین، قرچک و‌ پیشوا رای اول را آورده بود، حتی از اعضای شورای نگهبان هم تماس گرفتند که فلانی این رای را آوردند که گفتم والله رای برای خودش است؛ ما امانت‌دار رای مردم بودیم و در انتخابات ریاست‌جمهوری و‌ شوراها همین سیاست را پیاده کردیم.»

استاندار سابق تهران همچنین درباره ۴ سال استانداری تهران گفت: تمامی کنسرت‌هایی که از وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز داشتند بدون هیچ‌گونه مشکلی اجرا شدند. اعلام کردیم که به هیچ‌وجه داخل هیچ دانشگاهی نخواهیم شد و در زمان انتخابات تمام مناظره‌ها و نشست‌های انتخاباتی بدون هیچ‌گونه حاشیه‌ای برگزار شد. به گزارش «ایلنا» استاندار سابق تهران بار دیگر با تاکید بر اینکه در تمام این سال‌ها خط قرمز او تخلف مالی و اخلاقی بوده است، ادامه داد: در این دوران روابط را به‌گونه‌ای تنظیم کردیم که به همه احترام گذاشته شده و تمام سیاست‌های دولت به معنای واقعی کلمه اجرا شود. تمام برنامه‌های تشکل‌های رسمی و احزاب سیاسی بدون نیاز به مجوز استانداری، برگزار شد. فقط از آنها درخواست کردیم که برای ایجاد امنیت با فرمانداری هماهنگ باشند. حتی وقتی دوستان اصلاح‌طلب اصرار می‌کردند که به ما مجوز دهید پاسخ می‌دادیم شما پروانه دارید و نیازی به صدور مجوز نیست. هاشمی تاکید کرد: در آستانه انتخابات هدف ما برگزاری انتخاباتی قانونی، بیطرفی کامل و در راستای صیانت از آرای مردم بود و هیات اجرایی انتخابات تهران را با حضور هر سه جناح اصولگرا، معتدل و اصلاح‌طلب انتخاب کردیم.

  توبیخ از سوی رئیس‌جمهوری

او ادامه داد:‌ استان تهران با کسری‌های بسیاری مواجه است و من در ابتدای این دوره به‌خاطر آلودگی هوا تهران را تعطیل کردم و از شخص رئیس‌جمهور توبیخ و تذکر گرفتم، اما همین امر موجب شد که کمیسیونی در دولت به ریاست آقای رحمانی‌فضلی برای حل مساله آلودگی هوا تشکیل شود و مقرر شد از این به بعد برای تعطیلی تهران به‌خاطر آلودگی هوا با آقای جهانگیری معاون اول هماهنگ کنیم. استاندار سابق تهران با اشاره به معضل بعدی تهران یعنی آب ادامه داد: من بارها به معضل کمبود آب در تهران اشاره کردم و سه بار در این زمینه از آقای جهانگیری تذکر گرفتم که این قدر به این مساله اشاره نکن اما مصرف آب باید در تهران به حداقل برسد تا بتوان تهران را آبرسانی کرد. هاشمی یادآوری کرد که در حال حاضر با ۵ میلیون متر مکعب کسری آب مواجه هستیم.

  مشارکت مردم در حوزه اقتصاد

با این همه، در مراسم دیروز، وزیر کشور که در اظهاراتی خطاب به استاندار جدید تهران بر توسعه متوازن تهران تاکید کرده بود، بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت مشارکت مردم در همه حوزه‌های اداره کشور نیز تاکید و اعلام کرد که اولویت این وزارتخانه در حوزه اقتصاد، افزایش مشارکت مردم است. رحمانی‌فضلی همچنین با اشاره به حوزه سیاست نیز توسعه سیاست داخلی که شامل مواردی از جمله صیانت از آزادی‌های فردی و گروهی، برگزاری انتخابات قانونی، تقویت و افزایش مشارکت مردم می‌شود را مدنظر قرار دهیم. رحمانی‌فضلی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع امنیت استان تهران اشاره کرد و افزود: امنیت تهران برای ما مهم است و باید در همه حوزه‌ها برقرار شود. بی‌تردید امنیت پایدار از نظر ما امنیت مردم است و همه باید در آرامش و امنیت باشند. گواهی می‌دهم در چهار سال گذشته انسجام و وحدت بالایی در میان شوراهای تامین وجود داشته؛ بنابراین با عقلانیت به سمت امنیت حرکت کردیم و در این حوزه نیز مشکلی نداریم. قطعا امنیت همانند هوایی است که استنشاق می‌کنیم.

  انتقاد از رشد نامتوازن تهران

از سوی دیگر، توسعه متوازن تهران یکی از محورهای اظهارات محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید نیز بود. عارف که دیروز در این مراسم حاضر بود با تاکید بر اینکه در استان تهران با رشد نامتوازن شاخص‌های توسعه مواجه هستیم، گفت: باید شاخص‌های توسعه در استان تهران به‌صورت متوازن محقق شود. عارف درباره مقیمی، استاندار جدید تهران نیز گفت: ایشان سابقه درخشانی در بازسازی مناطق جنگی دارند و به‌رغم مشکلات فراوان در این زمینه تلاش بسیار کردند و در هر پستی با وفاداری خدمت کردند. ایشان در سمت قائم‌مقام وزیر کشور زحمت می‌کشیدند و به سختی توانستیم آقای وزیر را متقاعد کنیم که به حضور ایشان در استانداری تهران رضایت دهند؛ چراکه ما در استانداری تهران نگرانی‌های فراوانی داشتیم و درباره استان تهران باید فردی انتخاب می‌شد که شناخت خوبی از امکانات کشور داشته باشد.

  توصیه امام جمعه تهران به استاندار

حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، خطیب موقت جمعه تهران هم که به‌عنوان میهمان در این مراسم حضور داشت، گفت: به گفته امام علی (ع) اگر دین در راس حکومت قرار گرفت، حکومت شکست نخواهد خورد. شکر نعمت، استفاده درست از نعمت‌ها است و نعمتی که با شکر مرزبندی شود، زوال‌پذیر نخواهد بود. او ادامه داد: مشغول شدن به حاشیه‌ها مایه زوال دولت است. اینکه در عوض ایجاد امنیت و آرامش به مسائل کوچک بپردازیم و منتظر باشیم چه کسی انتقاد می‌کند باعث می‌شود دوستان را از دست داده و مخالف را به معاند تبدیل کنیم.

امام جمعه موقت تهران با تاکید‌بر اینکه باید امانت را به اهلش واگذار کرد، افزود: همه از خادم خوششان می‌آید اما از رئیس خوششان نمی‌آید. مردم به صورت تحمیلی به روسا مراجعه می‌کنند، اما فحش هم می‌دهند اما همه از خادم خود خوشحالند. نکته مهم بعدی این است که نباید افراد بی‌محتوا به کار گرفته شوند و به جایش افراد لایق و اصیل را کنار گذاشت. در تهران همواره استانداران افرادی دارای سعه‌صدر، مومن و تنش‌زدا بودند. آقای هاشمی نیز خود روحانی‌زاده بود و در هرجایی که حضور داشت همین‌قدر وزین بود.

صدیقی خطاب به استاندار جدید تهران نیز گفت: فرد ابتدا باید با خدا معامله کند و بعد به توده‌ها فکر کند. هیچ کس مثل خدا در معامله با آدم سود نمی‌دهد. با خدا معامله کنید و دندان روی جگر بگذارید و حتی اگر فحش شنیدید کاری کنید که خدا را راضی نگه دارید.