دنیای اقتصاد: نتایج اولیه انتخابات آلمان نشان می‌دهد حزب دموکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به پیروزی رسیده است. با وجود این، حزب مرکل موفق به کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان نشده و برای تشکیل دولت باید با احزاب دیگر ائتلاف کند. براساس نتایج اولیه، حزب دموکرات مسیحی با کسب ۵/ ۳۲ درصد آرا به پیروزی رسیده است. پس از حزب مرکل حزب سوسیال دموکرات با ۲۰ درصد آرا و حزب آلترناتیو برای آلمان با ۵/ ۱۳ درصد آرا رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند. حزب دموکرات‌های آزاد (لیبرال‌ها) با ۱۰ درصد، حزب سبزها با ۵/ ۹ درصد و حزب چپ‌ها با ۹ درصد رتبه‌های بعدی انتخابات پارلمانی آلمان را به‌دست آوردند. حزب دست راستی آلمان برای اولین بار به‌عنوان مقام سوم رقابت‌های انتخاباتی توانسته است مجوز ورود به پارلمان را به‌دست آورد.

به گزارش دویچه‌وله، زمان رای‌گیری در انتخابات پارلمانی آلمان در ساعت ۱۸ به وقت محلی به پایان رسید. براساس آمار ارائه‌شده توسط نهاد نظارتی بر انتخابات آلمان، میزان مشارکت در انتخابات امسال در مقایسه با دوره پیش (۲۰۱۳) افزایش نداشته است. در انتخابات ۲۰۱۳ نرخ مشارکت حدود ۵/ ۷۱ درصد و در انتخابات ۲۰۰۹ حدود ۸/ ۷۰ درصد بود. با این همه در مونیخ نرخ مشارکت در ساعت ۱۷ به بیش از ۸۹ درصد رسید. چهار سال پیش در همین ساعت میزان مشارکت ساکنان مونیخ در انتخابات کمی بیش از ۷۰ درصد بود. در شهر برلین تا ساعت ۱۶ میزان مشارکت به بیش از ۶۰ درصد رسید که حدود ۲ درصد بیشتر از انتخابات سال ۲۰۱۳ است.

در ایالت زاکسن آنهالت در شرق آلمان مشارکت در انتخابات نسبت به دوره قبل بیشتر است. در ساعت ۱۶ بیش از ۶۲ درصد واجدین شرایط رای دادن در حوزه‌های رای‌گیری حضور یافته و رای داده‌اند. این میزان در چهار سال پیش در همین ساعت ۵۶ درصد بود. میزان مشارکت در انتخابات زاکسن آنهالت مشابه انتخابات ۱۹۹۸ است که تاکنون بالاترین نرخ حضور رای‌دهندگان در این ایالت به‌شمار می‌آید. در سال ۲۰۱۳ در این ایالت تا ساعت ۱۶ کمی بیش از ۴۷ درصد واجدین شرایط رای خود را به صندوق‌ها ریخته بودند.