دنیای اقتصاد: رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا که از جمله افرادی به شمار می‌رود که خواهان حفظ برجام در دولت دونالد ترامپ و در مقابل تشدید فشارها در حوزه‌های دیگر بر ایران است، در ادامه ادعاهای خصمانه خود علیه کشورمان این بار تهران را به آن چه «حمایت از شبکه تهدیدآمیز وابستگان خود که تروریسم را صادر می‌کنند»خواند، متهم کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از اسپوتنیک، وزیر خارجه آمریکا یک روز پس از آنکه مدعی شد ایران انتظارات از برجام را برآورده نکرده است، این بار ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد. تیلرسون مدعی شد که ایران ثبات همه کشورهای منطقه را برهم می‌زند.

تیلرسون در ادامه ادعاهای خود افزود که آمریکا در حال همکاری با متحدان اروپایی خود و همچنین اسرائیل است تا با این تهدید مقابله کند. این در حالی است که سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه پس از گفت‌وگو با محمدجواد ظریف تاکید کرد برخلاف ادعاهای آمریکا که ایران برجام را نقض کرده، این کشور به همه تعهدات خود پایبند بوده است. ادعاهای مقامات آمریکایی مبنی بر نقض برجام از سوی ایران درحالی مطرح می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره در گزارش‌های خود تاکید کرده که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است. بنابراین به‌نظر می‌رسد که مقامات آمریکا تنها برای رسیدن به اهداف خود در قبال ایران و منطقه حاضر هستند که به هر بهانه و دروغی متوسل شوند.

اظهارنظر هیلی درباره نقش ایران در سوریه

از سوی دیگر نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل در ادعاهایی بی‌اساس گفت که پس از خروج داعش از سوریه، ایران در این کشور نقشی نخواهد داشت. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری کویت، نیکی هیلی در مورد شرایط پس از خروج داعش از سوریه مدعی شد: «به شما می‌گویم ایران هیچ نقشی نخواهد داشت و اینکه ایران هیچ‌گونه رهبری و هدایت که بتواند ضررهای بیشتری را ایجاد کند، نخواهد داشت.» این درحالی است که ایران به همراه روسیه و ترکیه کشورهایی هستند که به‌عنوان ضامن صلح در نشست‌های آستانه برای پایان بحران در سوریه مذاکره کرده‌اند و توافقی را در مورد مرزهای مناطق کاهش تنش در سوریه و روند نظارت بر آن امضا کرده‌اند. همچنین اگر ایران حضوری در سوریه داشته، صرفا با اجازه رسمی دولت قانونی سوریه بوده است.

ادعای تازه نتانیاهو

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز همگام با متحدان آمریکایی خود در حال دامن زدن به بحث ایران‌هراسی در منطقه است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هنگام ورود به نیویورک گفت که پیام ما این است که اسرائیل نمی‌تواند حضور نظامی ایران در مرزهای شمالی خود را تحمل کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از المیادین، وی در ادامه ادعاهایش افزود: «تمرکز نظامی ایران در مرزهای شمالی اسرائیل، فقط برای ما خطرناک نیست، بلکه برای همسایگان عرب ما نیز خطرناک است.»

نتانیاهو روز دوشنبه با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد و موضوع ایران در صدر این گفت‌وگو خواهد بود. هفته گذشته نیز «یسرائیل کاتس» وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود بنیامین نتانیاهو در دیدار هفته آینده خود با دونالد ترامپ، تعلیق یا اصلاح توافق هسته‌ای ایران را درخواست خواهد کرد.