واکنش عربستان به سخنان امیرعبداللهیان درباره یمن

دنیای اقتصاد: در شرایطی که ایران از تمایل و درخواست عربستان به فعال کردن میانجی‌ها برای رایزنی درخصوص تحولات یمن خبر می‌دهد، دولت عربستان سعودی از رد این موضوع خبر داد و گفت که این سخنان صحت ندارد. در همین ارتباط، وزارت خارجه سعودی اعلام کرد که هیچ‌گونه درخواستی از ایران برای میانجیگری میان عربستان و حوثی‌ها نداشتیم. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، اسامه بن‌احمد النقلی رئیس اداره اطلاع‌رسانی وزارت خارجه عربستان در واکنش به سخنان اخیر حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت که عربستان هیچگونه درخواستی از ایران برای میانجیگری میان ریاض و حوثی‌ها نداشته است و این سخنان صحت ندارد. حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در گفت‌وگوی اخیرش با یک خبرگزاری داخلی گفته بود: شاهد این بودیم که عربستان وساطت‌هایی را از ایران برای گفت‌وگو با حوثی‌ها طلب می‌کند.

امیرعبداللهیان روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با «ایرنا» با بیان اینکه عربستان از سال ۲۰۱۱ تاکنون بی‌تردید در پشت بسیاری از ناآرامی‌های منطقه قرار دارد، افزود: عربستان بعد از سال‌ها به این جمع‌بندی نزدیک شده که جنگ به‌عنوان راه‌حل نمی‌تواند قلمداد شود، به همین دلیل در اوج جنگ یمن، به یکباره سعودی‌ها واسطه‌ای را محرمانه و سری به ایران اعزام می‌کنند و از ایران می‌خواهند که کمک کنند تا حوثی‌ها و سعودی‌ها به‌صورت محرمانه با هم گفت‌وگو کنند.

در یک ماه اخیر شاهد برخی تغییر رفتارها و اظهارات از سوی عربستان بوده‌ایم، به‌طوری‌که برخی رسانه‌ها از چرخش عربستان در مواضع پیشین خود به‌خصوص در جنگ یمن خبر دادند. در همین خصوص نشریه «بیزینس اینسایدر»، ماه گذشته در گزارشی از فاش شدن ایمیل میان سفیر سابق آمریکا در رژیم صهیونیستی و سفیر امارات در آمریکا، خبر داد و پرده از بحران بودجه‌ای عربستان برداشت. در این ایمیل سفیر امارات از تمایل شدید شاهزاده عربستانی به پایان یافتن جنگ یمن نوشت. در واقع بحران‌های اقتصادی ریاض به‌شدت منابع مالی عربستان را برای ادامه جنگ یمن محدود کرده است. به ادعای این نشریه، وضعیت اسفبار اقتصادی عربستان ناگزیر آنها را به قبول خواسته‌های ایران در منطقه سوق می‌دهد. دو سال و ۶‌ماه از تهاجم عربستان به یمن می‌گذرد و این تهاجم تاکنون منجر به کشته و زخمی شدن صدها هزار نفر و نزدیک به یک میلیون آواره در یمن شده است. این وضعیت ضمن اینکه موجب تحقق مطالبات و خواسته‌های سعودی در یمن نشده است، بلکه انتقادات مجامع و نهادهای بین‌المللی از رفتار عربستان را نیز به دنبال داشته است.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در ادامه با تاکید بر اینکه رفتار ایران در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی سازنده است، گفت: جنگ علیه یمن و حمایت از تروریسم مصادیق رفتار غیرسازنده ریاض است. این موضع‌گیری در پاسخ به ادعای ثامرالسبهان وزیر مشاور عربستان سعودی در امور خلیج فارس اظهار شده است که گفته بود: ایران و حزب‌الله منبع تروریسم در جهان هستند.

انور قرقاش انصارالله یمن را شبه‌نظامیان ایران خواند

همزمان با این تحولات، انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه که به مواضع خصمانه‌اش علیه ایران معروف است، این بار انصارالله یمن را شبه‌نظامیان ایران خواند. به گزارش «ایسنا» انور قرقاش، در واکنش به سخنان عبدالملک حوثی، رهبر انصارالله یمن در صفحه توییتر خود مدعی شد: سخنان حوثی و تهدید و مورد هدف قرار دادن امارات و پایتخت آن دلیلی ثابت بر ضرورت جنگ عاصفه الحزم (تجاوز عربستان علیه یمن) دارد، شبه‌نظامیان ایران اهداف پستی دارند و خطر آنها حقیقی است.

عبدالملک حوثی، رهبر انصارالله یمن در سخنان اخیرش گفت: امارات در تیررس موشک‌های ماست. ما آزمایش موشکی موفقیت‌آمیزی داشتیم و موشک‌هایمان امکان دارد امارات را هدف قرار دهد. شرکت‌های خارجی از امروز به بعد دیگر نباید امارات را کشوری امن به حساب بیاورند. او عربستان را نیز تهدید کرد و گفت: برد موشک‌های ما اکنون از پایتخت عربستان عبور کرده است و تاسیسات نفتی عربستان از امروز به بعد در تیررس موشک‌های ما است.