پاسخ طعنه آمیز‌ ظریف به الجبیر

دنیای اقتصاد: وزیر خارجه ایران گفت که امیدواریم عربستان به درک واقعی از شرایط منطقه برسد. محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با «برنا» در واکنش به اظهارات عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان مبنی بر تمسخرآمیز خواندن روابط ایران و عربستان ابراز کرد: «من معمولا به اظهاراتی که مبتنی بر عقل و منطق نیست، پاسخ نمی‌دهم.» ظریف در پاسخ به این سوال که چقدر رفتار عربستان سعودی منجر به از سرگیری روابط میان دو کشور خواهد شد، افزود: «برای رعایت انصاف می‌گویم این زحمت بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت بود که باید از آنها برای سفر حجاج تشکر کنیم. کار بسیار خوبی انجام دادند. خوشحالم که زمینه حج خوب و امن و با سربلندی برای حجاج فراهم شد. ما همواره حج را از روابط سیاسی جدا می‌کنیم. امیدوارم دولت عربستان به درک واقعی از شرایط منطقه و سیاستی که تا این لحظه داشته در سوریه، عراق، بحرین و به ویژه یمن که با فاجعه انسانی مواجه هستیم، برسد. دولت عربستان هیچ نفعی از این اقدامات نبرده است. امیدوارم هرچه سریع‌تر این کشور به درک واقعی از شرایط برسد و آن وقت خواهد دید که جمهوری اسلامی ایران برای تعامل مثبت آمادگی دارد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره برجام با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران انتخاب‌های گسترده‌ای دارد، اظهار کرد: «تلاش کردیم حتی در زمان مذاکرات انتخاب‌های ما محدود نباشد. به‌رغم خواست غربی‌ها ما تحقیق و توسعه را متوقف نکردیم. بنابراین از زمان اجرایی شدن برجام تحقیق و توسعه ادامه دارد؛ یعنی صنعت‌مان پیشرفت کرده است. اگر روزی گرچه انتخاب ما نیست، به این نتیجه برسیم که برجام دیگر منافع ما را تامین نمی‌کند، امکان بازگشت به شرایط اولیه را داریم و در برجام از نظر فنی و سیاسی انتخاب‌هایی را برای خود پیش‌بینی کرده‌ایم.»

ظریف در توضیح این انتخاب‌ها گفت: «یکی از انتخاب‌ها این است که با رفتار عقلانی، شرایطی را ایجاد کنیم که خروج آمریکا از برجام یا نقض برجام منجر به انزوای ایالات‌متحده شود. اگر شما به بحث‌هایی که در ۹ ماه گذشته در آمریکا در جریان است نگاه کنید دولتی که با شعار نابودی برجام بر سر کار آمده تاکنون دو بار تحریم‌ها را تعلیق کرده است؛ زیرا می‌دانستند اگر این کار را نکنند، منزوی خواهند شد. این شرایط را با قبل از مذاکرات مقایسه کنید که هر وقت می‌خواستند تحریمی را علیه ما اعمال کنند همه دنیا با آنها همراهی و همکاری می‌کرد و آنها هیچ وقت به این موضوع فکر نمی‌کردند. اگر شما به مصوبه کنگره نگاه کنید در جهت خلاف برجام حرکت کرده و اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران محدودتر شده است. تلاش می‌کنیم برجام را حفظ کنیم و بیشترین منافع را از توافق هسته‌ای نصیب کشور و مردم در حوزه سیاسی و اقتصادی کنیم. تلاش می‌کنیم به وضعیت بهتری از قبل در صنعت هسته‌ای بازگردیم.»