فلوریدا شهر ارواح شد عکس: AFP

دنیای اقتصاد: فلوریدا تبدیل به شهر ارواح شده است. هیچ ترددی در سطح آن دیده نمی‌شود. اکثر مردم بار و بنه بسته و به نقطه‌ای دیگر کوچ کرده‌اند. گفته می‌شود به آنهایی هم که نتوانسته‌اند راه فرار را در پیش بگیرند، اعلام شده است دیگر شهر را ترک نکنند و به پناهگاه بروند. به گزارش خبرگزاری آلمان روز گذشته توفند دریایی ایرما به سواحل فلوریدا رسید. مردم وحشت‌زده این ایالت امیدوار بودند که این توفند جهت خود را اندکی تغییر دهد و از قدرت آن نیز کاسته شود. میلیون‌ها نفر برای نجات جان خود به‌جاهای امن پناه برده‌اند. ساکنان ایالت فلوریدا از قبل خود را برای سناریوهای فاجعه‌آمیز توفند دریایی ایرما آماده کرده‌ بودند: شدیدترین بادها و بارش‌ها و خطر طغیان آب. طبق آخرین گزارش رسانه‌ها این توفند پس از عبور از شمال کوبا تا اندازه‌ای قدرت خود را از دست داده، اما همچنان خطرناک باقی مانده است. ایرما قوی‌ترین توفانی است که در تاریخ آمریکا به ثبت رسیده است. آخرین خبرها حاکی از آن است که پس از رسیدن این توفان به جنوب فلوریدا دست‌کم ۵۰ هزارخانه ویران شده است.

سرویس هواشناسی فلوریدا در مورد بارش باران‌های سیل‌آسا، طغیان آب و تندبادهای شدید هشدار داده‌است. حدود ۳/ ۶ میلیون ساکن این ایالت فراخوانده شدند تا خانه‌های خود را ترک کرده و برای نجات جان خود به جاهای امن پناه برند. گفته می‌شود این بزرگ‌ترین جابه‌جایی در تاریخ این کشور به‌حساب می‌آید. در این راستا در روزهای جمعه و شنبه ترافیک‌های سنگین ‌خودروهایی مشاهده شد که در مسیرهای خروج از فلوریدا در حرکت بودند. گفته می‌شود که تهیه بنزین نیز جزو دشواری‌های این گروه بوده است. ریک اسکات، فرماندار ایالت فلوریدا در کنفرانسی خبری که به‌طور زنده از تلویزیون پخش شد، گفت که برق ۱۹۰ هزار خانوار در فلوریدا، از جمله در شهر میامی به‌خاطر توفند ایرما قطع شده است.

تصاویری که از میامی در تلویزیون‌ها پخش شد، شهری را نشان می‌داد که به شهر ارواح شباهت داشت. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در نهایت بیش از یک میلیون نفر به برق دسترسی نخواهند داشت. فرماندار فلوریدا همچنین با توجه به نزدیک شدن توفند ایرما به ساکنان مناطق خطرناک و پست که هنوز منازل خود را تخلیه نکرده‌اند، هشدار داد که هر چه سریع‌تر خود را به پناهگاه‌های موجود برسانند. تا شامگاه شنبه بیش از ۷۰ هزار نفر در این محل‌های امن پناه گرفته بودند. در شهرهای ساحلی ایالت فلوریدا از جمله میامی باد‌های بسیار تند و همچنین موج‌های بلند دیده می‌شد. قبل از ورود توفان ایرما نخستین بادهای توفانی با سرعتی بالغ بر ۱۱۹ کیلومتر در ساعت بر فراز جزایر «فلوریدا کی» در وزش بود. سرویس هواشناسی آمریکا قدرت توفند ایرما را که با ضریب قدرت پنج به کوبا رسیده بود بعد از ترک کوبا درجه سه (از پنج درجه) دسته‌بندی کرده است. هواشناسان نیز از پیش هشدار داده‌ بودند که قدرت ایرما احتمال دارد، افزایش یابد و سرعت آن تا ۲۵۰ کیلومتر در ساعت برسد. یکی از مقامات محلی در «فلوریدا کی» تصریح کرد که ایرما «بزرگ‌ترین توفندی» است که مردم این جزیره تا به حال دیده‌اند. در این جزیره ۷۰ هزار نفر زندگی می‌کنند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعضای کابینه خود را فراخواند تا برای برگزاری نشست فوری و فوق‌العاده در کمپ دیوید گرد هم آیند. او با توجه به خسارات و خرابی‌های سنگینی که توفند دریایی ایرما به بار آورده است، از کنگره‌ آمریکا خواست تا طرح اصلاحات مالیاتی را هر چه سریع‌تر به اجرا درآورد.ریک اسکات، فرماندار ایالت فلوریدا نیز تصریح کرد که ۷ هزار نفر از اعضای گارد ملی را برای مقابله با توفند ایرما و پیامدهای آن بسیج کرده است. او افزود که فلوریدا خود را برای مقابله با ایرما خوب آماده کرد، اما در برخی از پناهگاه‌ها هنوز نیاز به پرستار و بهیار است.

در مناطق کم ارتفاع انتظار می‌رود آب با موج‌های بلندی به ارتفاع دو متر وارد شهر شود و علاوه بر سیل قوی، آب اقیانوس درحال بازگشت به دریا تخریب فراوانی ایجاد خواهد کرد. در میامی و مجموعه جزایر کی‌وست پلیس مقررات منع آمد و شد در طول شب برقرار کرده و با وجود اینکه ایرما کمی تغییر مسیر داده و احتمال می‌رود شدت تخریب او اکنون متوجه شهرهایی چون تمپا باشد، مقام‌های میامی از مردم خواسته‌اند که هرگز در طول شب از خانه بیرون نروند. ایرما که پیش‌بینی می‌شد شهر میامی در جنوب را هدف قرار دهد با کمی تغییر مسیر به سوی تمپا در سواحل شمال غربی فلوریدا می‌رود. این توفند دریایی که همچنان در حال قدرت گرفتن است، پیش از رسیدن به آمریکا جزایر متعددی را در حوزه دریای کارائیب ویران کرد؛ جان دست کم ۲۰ نفر را گرفت و روز شنبه بعد از عبور از باهاما به کوبا رسید. در کوبا ایرما یک میلیون نفر را وادار به تخلیه منازل مسکونی کرد و آن‌طور که در تصاویر دیده می‌شود سقف بسیاری از خانه‌ها را شکافت یا مقاومت ستون‌های آنها را با سیلاب در هم شکست.

نقشه‌های هواشناسی و مدل‌هایی که کارشناسان برای حرکت ایرما پیش‌بینی کرده‌اند نشان می‌دهد که این توفند دریایی بیش از دو برابر توفند «اندرو» وسعت دارد و قدرت تخریب آن و گردبادهای سهمگینش بسیار ویرانگرتر از توفند اندرو است که در سال ۱۹۹۲ سواحل باهاما و فلوریدا را در هم کوبید و تاکنون ویرانگرترین توفند در تاریخ این ایالت بوده است.

پنج اثر توفانی بر بازار نفت