دنیای اقتصاد: دومین نشست خبری سخنگوی دولت دوازدهم دیروز برگزار شد. محمدباقر نوبخت صبح دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره سیاست‌های دولت برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز توضیح داد: در برابر نگاه‌های حداکثری و حداقلی که وجود دارد، سیاست دولت مدیریت نرخ شناور ارز است و موافق افزایش غیرمتعارف ارز نیست. سخنگوی دولت با توجه به اینکه در حال حاضر نوسانات زیادی نداریم، افزود: ممکن است با افزایش نرخ ارز، دولت پول بیشتری را عاید شود، ولی دولت حاضر به به‌وجود آمدن چالش نیست. موضع دولت درباره «سیاست دولت درباره نرخ ارز» و «مدیریت ارز شناور» در شرایطی از سوی اکثر خبرگزاری‌ها مخابره شد که به‌نظر می‌رسد منظور آقای سخنگو تکیه بر «نظام شناور مدیریت‌شده ارزی» است که هدف از اجرای آن «کاهش نوسانات در بازار ارز» است.

او در ادامه این نشست خبری درباره اینکه اخیرا پیک بامدادی درباره حضور فرزندان برخی از مسوولان در مسوولیت‌های مدیریتی، آن را به‌عنوان سهم‌خواهی از دولت مطرح کرده است، دولت در برابر این اتهامات چه اقداماتی انجام خواهد داد، گفت: سوال اینجاست که فرزندان این افراد هم حق حیات دارند و مانند دیگر تحصیل‌کرده‌ها هستند و اگر شایسته باشند آیا نباید مسوول و مدیر شوند. سخنگوی دولت تصریح کرد: انتصاب چند نفر را نباید تعمیم دهیم به همه افراد و امیدواریم همه براساس شایستگی عمل کنند و جوسازی در این زمینه درست نیست. نوبخت با اشاره به قطعیت سفر حسن روحانی رئیس‌جمهور به سازمان ملل گفت: تمهید مقدماتی در حال انجام است، این سفر پایان شهریورماه صورت می‌گیرد، البته باید روز آخر اظهارنظر قطعی در این باره داشت.سخنگوی دولت در ادامه این نشست خبری با اشاره به لیست دارایی‌های مسوولان و وزرا، توضیح داد: این یک کار روتین قانونی است و در آغاز به کار وزرا، فرمی در این زمینه در اختیار آنان قرار می‌گیرد تا اموال خود و خانواده‌شان را اعلام کنند و قطعاً این کار در حال انجام است.به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت درباره حضور شهردار تهران در جلسات دولت گفت: از محمدعلی نجفی شهردار تهران برای حضور در جلسه روز چهارشنبه (امروز) هیات دولت دعوت شده است.نوبخت همچنین درباره اجازه دستگاه‌ها برای هزینه بودجه‌های جاری باقی مانده در طرح‌های عمرانی گفت: به دستگاه‌ها اجازه خواهیم داد که اگر طرح خوبی داشتند و از بودجه جاری آنها باقی مانده بود، در طرح‌های عمرانی هزینه کنند. رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: از این به بعد مصمم هستیم که سفت و سخت بگیریم و در دولت صرفه‌جویی شود که پیش‌بینی هم می‌کنیم سیل انتقادها به سازمان برنامه و بودجه بیشتر شود، اما این سازمان با همه انتقاد‌ها باید از جایی کوچک کردن دولت و اقتصاد مقاومتی و اصلاح اقتصادی را آغاز کند.سخنگوی دولت در ادامه این نشست خبری همچنین درباره آسیب‌های اجتماعی و خروجی نشست‌های شورای اجتماعی کشور در محضر رهبر معظم انقلاب گفت: باید هر ۶ ماه گزارشی به خدمت عالی‌ترین مقام کشور داده شود که تاکنون دو گزارش در اردیبهشت و آبان سال گذشته ارائه شده و اردیبهشت امسال نیز گزارش ما آماده بود اما به فرموده رهبر انقلاب به‌دلیل انتخابات این جلسه تشکیل نشد و ما در حال تهیه گزارش آبان‌ماه خود نیز هستیم که گزارش خوب و بسیار دقیقی است.

مهر؛ معرفی وزیران علوم و نیرو

نوبخت درباره معرفی وزیران علوم و نیرو نیز گفت: طبق سخنان اخیر رئیس‌جمهوری وزرای باقی‌مانده در مهرماه معرفی خواهند شد.

پرداخت یارانه از خزانه

نوبخت درباره پرداخت بخشی از کسری یارانه نقدی از خزانه هم گفت: هر سال حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان از خزانه برای کسری پرداخت یارانه نقدی برداشت می‌شود. ۸ هزار میلیارد تومان شرکت گاز، ۲ هزار میلیارد تومان توانیر باید بدهد که قرار شد دیگر ندهد. ۲۴ هزار میلیارد تومان شرکت پخش و پالایش بدهد که جمع اینها ۳۲ هزار میلیارد تومان می‌شود و کسری آن برای پرداخت ۴۳ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی، حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان می‌شود. او در ادامه گفت: در راه پرداخت این وجوه، برخی سازمان‌ها از جمله سازمان مالیات و یک‌دوازدهم سود سهام خزانه، سهم قانونی خود را برمی‌دارند. سازمان هدفمندی یارانه از دادن این وجوه قانع نمی‌شود و می‌گوید شرکت‌های موظف، باید هزینه‌های تقبل کرده خود را بپردازند. دو شرکت پخش و پالایش و گاز تاکنون ۶ هزار میلیارد تومان از سهم خود را نداده‌اند. سازمان هدفمندی از آنها طلبکار است. به همین دلیل ما نگران نیستیم.

موانع انتصاب زنان

سخنگوی دولت همچنین درباره موانع انتصاب زنان در دولت گفت: اگر امکان گفتن بود، خواهیم گفت در مسیر انتصاب زنان چه موانعی وجود دارد و الان می‌فهمم که رئیس‌جمهوری برای این منظور چه کشیده‌اند. نوبخت با بیان اینکه در حال حاضر برای انتصاب بانوان در سازمان برنامه وبودجه با مشکلاتی مواجه هستیم و همان کانون‌هایی که چنین طرح‌هایی را مطرح می‌کنند مشکل می‌آفرینند، گفت: می‌گویند چرا در استان ما یا فلان استان بانوان مسوولیت بگیرند، چه مشکلی دارد که خانم‌ها نتوانند مدیریت کنند؟

اوراق قرضه بین‌المللی

در ادامه این نشست خبری، سخنگوی دولت درباره انتشار اوراق قرضه بین‌المللی ازسوی دولت نیز گفت: در این زمینه مجوز قانونی داریم تا از منابع خارجی استفاده کنیم، ولی فعلا برنامه‌ای برای آن نداریم. نوبخت در پاسخ به اینکه اجرای کاهش نرخ سود بانکی چه اثراتی داشته است، گفت: با توجه به اینکه این مصوبه تازه اجرایی شده است باید قدری زمان بگذرد تا آثار مثبت آن که یک مطالبه عمومی است، خود را نشان دهد. او درباره افزایش قیمت سکه نیز اظهار کرد: فکر می‌کنم اگر دوره معقولی را برای این منظور قایل شویم، این مساله تنظیم خواهد شد و این شوک موقتی است که متعادل خواهد شد.

5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نفتی

محمدباقر نوبخت در بخشی دیگر از اظهاراتش در دومین نشست خبری سخنگوی دولت دوازدهم، با بیان اینکه بدخواهی‌های دولت آمریکا سر جای خود است، تاکید کرد: درباره گشایش‌های بانکی پس از برجام ما توانستیم ۵ میلیارد دلار در عرصه میادین نفتی سرمایه‌گذاری داشته باشیم که باعث قرارداد توتال شد. او همچنین گفت: وزارت نفت برای گسترش سرمایه‌گذاری‌ها قراردادهای خود را به‌روزرسانی کرد و به‌رغم همه انتقاداتی که وجود داشت، ولی همه ارکان نظام این موضوع را مورد بررسی قرار دادند و این مسیر ادامه خواهد داشت.