دنیای اقتصاد: جان بولتون، نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل و یکی از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای با ایران، در بخشی از طرح پیشنهادی خود برای خارج کردن آمریکا از برجام، خواستار راه‌اندازی جنگ داخلی در ایران شده است. جان بولتون در طرح پیشنهادی خود به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای خارج کردن واشنگتن از توافق هسته‌ای با ایران، وی را به راه‌اندازی جنگ داخلی قومی در این کشور دعوت کرده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، روزنامه هافینگتون‌پست در این باره نوشته است: «جنون؛ جنون، واژه‌ای است که هنگام سخن گفتن درباره جان بولتون به ذهن خطور می‌کند. او که در راه انداختن جنگ فاجعه‌بار در عراق نقش داشت، یک بار دیگر بابت انتشار طرحی برای لغو توافق هسته‌ای با ایران و راه‌اندازی جنگ قومی در این کشور، در صدر اخبار قرار گرفته است.»

این روزنامه نوشته است: «بولتون با توجه به عدم دسترسی‌اش به رئیس‌جمهوری، تلاش کرد توصیه‌هایش را به رسانه‌ها ارائه کند، به این امید که بتواند توجه ترامپ را جلب کند. توصیه‌اش چیست؟ اینکه آمریکا مخفیانه با کشورهای «متحد» خودش برای تامین مالی گروه‌های تروریستی و راه‌اندازی جنگ داخلی در ایران توطئه‌چینی کند و بعد، تمامی اراضی ایران از طریق نایبان تروریستی و کشورهای فروپاشیده کنترل شوند، از صدور ویزا برای تمام ایرانی‌ها خودداری شود و در نهایت دولت ایران موظف به پرداخت غرامت بابت حوادث ۱۱ سپتامبر شود.» این درحالی است که ایران در آن حادثه هیچ نقشی نداشته است و عربستان که به‌طور مستقیم ۱۵ تن از ۱۹ هواپیماربای این حادثه را به خود اختصاص داده در زمره کشورهای متحد آمریکا از دید بولتون قرار گرفته است.

هافینگتون‌پست اضافه کرده بولتون در این طرح همچنین آمریکا را به راه‌اندازی خونریزی براساس تفرقه‌های قومی-فرقه‌ای، همانند سوریه ترغیب کرده است. وی به علاوه، از دولت آمریکا خواسته «صدور ویزا برای تمامی ایرانی‌ها از جمله پژوهشگران، دانشجویان، ورزشکاران و برای سایر انواع تبادلات» را متوقف کند. بولتون همچنین در بخش دیگری از طرح چهاربندی خود، خواستار موظف کردن ایران به پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ شده است. روزنامه آمریکایی نوشته است: «درک اینکه چرا بولتون تا این اندازه تشنه جنگ است، دشوار است. به هر حال، ایران به‌‌رغم پیش‌بینی‌های محافظه‌کاران تندرو به مفاد توافق هسته‌ای پایبند بوده است.» همچنین به گزارش «ایلنا» بولتون در درخواست‌های عجیبش اقدامات پیشنهادی خود را با ذکر این دلیل که ایران تهدیدی برای اسرائیل است، توجیه کرده و گفته رد درخواست بازرسان و ناظران برای بررسی سایت‌های نظامی نیز دلیل خوبی برای این اقدامات از سوی دولت آمریکا خواهد بود. او مدعی شده ایران با کره‌شمالی درحال همکاری در مسائل موشکی است و شواهد محرمانه‌ای دال بر برخی رفتارهای غیرقابل قبول از سوی ایران وجود دارد.

براساس این گزارش در نهایت بولتون به دنبال بهانه‌جویی برای جنگ علیه ایران است اما با توجه به اینکه دلیل موجهی ندارد، دست به دامن اطلاعات محرمانه شده است. نویسنده هافینگتون‌پست در پایان پیشنهاد داده که آمریکا به‌جای باقی گذاشتن میراثی از کشته‌ها و جنگ‌ها، باید به توافق هسته‌ای احترام بگذارد و به اصول دیپلماسی با خاورمیانه پایبند باشد و از دنبال کردن تصمیمات مشابه پیشنهادهای بولتون که چیزی جز پروژه‌ای بلندمدت برای بی‌ثبات‌سازی خاورمیانه نیست، دست بردارد. اشاره این روزنامه به طرحی است که جان بولتون هفته گذشته برای خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، به دونالد ترامپ ارائه کرد. مواردی که در بالا ذکر شده‌اند، بخشی از پیشنهادهای بولتون، به‌عنوان راهکارهای جایگزین برجام هستند.

بولتون روز دوشنبه گذشته طرحی را که به گفته خودش برای مشخص کردن نحوه خروج آمریکا از برجام تهیه کرده و قصد داشته آن را به رئیس‌جمهوری کشورش ارائه دهد، منتشر کرد. او در مقدمه‌ای که برای این طرح نوشته با لحنی گلایه‌آمیز از دولت دونالد ترامپ، برای تایید پایبندی ایران به برجام در دو گزارش به کنگره انتقاد کرده است. این مقام آمریکایی، همچنین اخراج برخی از مشاوران ارشد ترامپ از کاخ سفید در روزهای گذشته را با موضوع سیاست رئیس‌جمهوری در قبال برجام مرتبط دانسته و نوشته که با مشاوران باقی‌مانده احتمالا رساندن طرح به دست ترامپ غیرممکن خواهد بود. بولتون نوشته است: «من این شبه‌مقاله درباره ایران را برای استفاده عمومی در اختیار قرار می‌دهم، چراکه با تغییرات کارکنان کاخ سفید، ارائه آن به تیم ترامپ غیرممکن خواهد بود. اگرچه ترامپ زمانی آن‌قدر لطف داشت که به من می‌گفت: «هر موقع خواستی بیا اینجا و من را ببین»، اما فکر کنم آن روزها تمام شده‌اند.»