دنیای اقتصاد: عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نخستین نشست خبری‌اش تاکید کرد: مساله آب، فقط خطر برای نظام نیست، خطر برای تاریخ هفت‌هزار‌ساله این سرزمین است. این مساله را نباید با مساله جزئی‌تری مثل چند یوزپلنگ کمرنگ کنیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، کلانتری با اشاره به مساله آب در کشور گفت: من ۸۰ درصد نیرو و وقتم را صرف آب خواهم کرد؛ چراکه می‌دانم این روند استفاده از آب این کشور را سرنگون می‌کند. اگر مصرف آب در کشور کم نشود، این کشور نابود خواهد شد. وی افزود: اما وقتی که در سازمان محیط‌زیست بخش هوا و نیروی انسانی ۲۰‌برابر آب بودجه دارد یا بخش فنی دیگری توان و قدرتش ده‌ها برابر مساله آب است، یعنی آب در این سازمان جایگاهی ندارد. امروز بیش از ۷۰ درصد مشکل کشور آب است. کلانتری همچنین گفت: تنها کشوری در دنیا هستیم که ۱۱۰ درصد آب تجدیدپذیرمان را استفاده می‌کنیم و حتی کشورهای آفریقای شمالی و خاورمیانه هم بیش از ۶۰ درصد آب تجدیدپذیر خود را استفاده نمی‌کنند. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه آب را نباید قربانی یک گونه گیاهی کنیم، گفت: تهدید آب برای کشور مساله بود و نبود کشور است. وی افزود: حالا مثلا تراریخته اهمیتش در برابر آب خیلی خیلی جزیی است ما نباید مساله اصلی کشور در محیط‌زیست را قربانی مسائل فرعی کنیم. الان بیش از ۷۵ درصد آب‌های شیرین فسیلی خود را که حاصل صدها سال کار طبیعت در زیر زمین بوده از دست داده‌ایم، اما اصلا اهمیت نمی‌دهیم چراکه نمی‌توانیم این موضوع را تشخیص بدهیم.

با سدسازی در شمال کشور موافقم

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در بخش دیگری از سخنانش گفت: سدسازی هم خوب است و هم بد. در جای مناسب خوب و در جای نامناسب بد است، اما در شمال کشور با سدسازی موافقم. عیسی کلانتری اضافه کرد: من متخصص حیات وحش نیستم؛ اما تصمیم دارم ان‌شاءالله دکتر نمکی از سازمان برنامه را به سازمان محیط‌زیست بیاورم و مسوولیت محیط طبیعی را به ایشان بدهم و ایشان با اختیارات کامل می‌آید به معاونت محیط طبیعی، اما آقای نوبخت گفته است دو ماه به ما وقت بده تا بودجه را تکمیل کنند و چه بسا در این مدت بودجه محیط‌زیست را هم تقویت کنند.

تایید برنج تراریخته

همچنین به گزارش «ایسنا» کلانتری گفت: براساس گزارش رسمی وزارت بهداشت، برنج تراریخته از نظر سلامت مشکلی ندارد.

شرط کلانتری برای دولت دوازدهم

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست در حاشیه نخستین نشست خبری خود اظهار کرد: شرط من این بود که تصمیم‌گیر اصلی آب شورای عالی آب باشد نه وزارت نیرو. کلانتری در مورد پذیرش یا عدم‌پذیرش این شرط از سوی دولت دوازدهم گفت: آقای روحانی شرط مرا پذیرفته است.

آخرین وضعیت دریاچه ارومیه

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست که همزمان ریاست ستاد احیای دریاچه ارومیه را نیز برعهده دارد در مورد آخرین وضعیت این دریاچه اظهار کرد: احیای دریاچه ارومیه بستگی به تامین بودجه دارد. راه‌حل‌های اجرایی مشخص و نسخه خوبی برای این دریاچه نوشته شده است اما اگر منابع مالی به‌موقع تامین نشود، احیای دریاچه با مشکل روبه‌رو خواهد شد.