همزمان با هفته دولت، استان خراسان رضوی نیز به سامانه حواله الکترونیک مجهز شد و امکان صدور حواله الکترونیک در تمامی پهنه جغرافیای جمهوری اسلامی ایران برای مجموعه خزانه‌داری‌کل و تمامی خزانه معین استان‌های کشور به‌عنوان مجموعه مالی دولت میسر می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، با راه‌اندازی «حواله الکترونیک» در خزانه معین استان خراسان رضوی، خزانه‌داری‌کل کشور و تمامی خزانه معین استان‌ها مجهز به ابزار ارسال حواله الکترونیکی (بانکواره) شده که به این ترتیب از صدور چک برای پرداخت و جابه‌جایی وجوه بی‌نیاز شده‌اند. اجرای طرح ملی انتقال حساب‌های دولتی به بانک مرکزی، در راستای تکالیف مربوط به قوانین برنامه‌های پنجم و ششم توسعه و احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و نیز مصوبه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، به تفکیک در حوزه‌ عملیاتی انتقال حساب‌های درآمدی و حساب‌های پرداخت دستگاه‌های مشمول به بانک مرکزی، در دستور کار مشترک این بانک و وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار دارد. در گام آغازین و در بخش انتقال حساب‌های درآمدی -پس از استقرار سامانه بانکداری متمرکز بانک مرکزی (نسیم) و اتصال آن به سامانه‌های ملی پرداخت- اعمال تغییرات عمده در هر یک از این سامانه‌ها با همکاری شبکه‌ بانکی، وصول وجه به حساب‌های مفتوحه نزد این بانک از اقصی نقاط کشور و بدون هیچ‌گونه اختلال، امکان‌پذیر شده است.

در گام دوم، موضوع انتقال حساب‌های پرداخت به بانک مرکزی در دستورکار قرار گرفت که با توجه به استقرار و تمرکز این بانک در تهران و پراکندگی دستگاه‌های اجرایی و خزانه‌داری معین استان‌ها در سراسر کشور، در مرحله نخست، استفاده از ابزار برداشت چک‌ در سامانه صیاد (سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک) با ارتقای مولفه‌های امنیتی روی برگه چک، در طراحی و چاپ دسته‌چک‌ها برای دستگاه‌های اجرایی مد نظر قرار گرفت. در این شیوه بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و امکانات برخی از بانک‌های دولتی که دارای بیشترین فراوانی و پراکندگی شعب بوده و سابقه‌ آشنایی با امور حساب‌های دولتی را داشته‌اند به‌عنوان «شعب کارگزار» بانک مرکزی برای ارائه‌ خدمات حضوری و شعبه‌ای ملاک عمل واقع شد. در مرحله بعدی، با توجه به اهمیت ویژه عملیات مالی خزانه‌داری‌کل کشور و خزانه معین استان‌ها -که به نمایندگی از دولت نسبت به تخصیص بودجه‌های جاری عمرانی کشور مبادرت می‌ورزند‌- و به‌دلیل لزوم تامین سرعت، دقت و امنیت لازم، به‌کارگیری حواله الکترونیکی از طریق ابزار پرداخت بانکواره به جای استفاده از ابزار سنتی چک برای این مجموعه پیشنهاد شد و مورد تایید قرار گرفت.

این روش برای نخستین بار در تاریخ ۸/ ۶/ ۱۳۹۵ از سوی خزانه‌داری‌کل کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفت. سپس در آذر ماه سال گذشته، این ابزار پرداخت از سوی دو خزانه معین استان تهران و البرز به‌صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت و پس از رفع اشکالات اولیه و اخذ تایید، با مراجعه حضوری نمایندگان بانک مرکزی در تمامی استان‌ها برای ارائه آموزش‌های لازم به‌منظور نحوه کارکرد با دستگاه بانکواره و سامانه مربوطه به امضاداران و کارشناسان منتخب در کمتر از ۹ ماه به ۳۰ خزانه معین دیگر تعمیم پیدا کرد.