دنیای اقتصاد: معاون پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا گفت اینکه رئیس‌جمهور بخواهد بدون پشتوانه اطلاعاتی به یک تصمیم‌گیری درباره ایران برسد، نگران‌کننده است و این سیاسی‌کاری به اعتبار اطلاعات ما آسیب خواهد زد. به گزارش «ایسنا» به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا باید در ماه اکتبر بار دیگر تایید کند که ایران به توافق هسته‌ای پایبند است. دولت وی تاکنون، دو بار این پایبندی را مورد تایید قرار داده است؛ اما ترامپ گفته است که آمریکا احتمالا عدم پایبندی ایران را اعلام خواهد کرد. رئیس‌جمهور آمریکا برای این منظور، تیمی از دستیاران و مشاورانش را مسوول جمع‌آوری اطلاعاتی کرده است که به وی اجازه این کار را بدهد.

دیوید کوهن، معاون پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان اظهار کرد: اینکه ترامپ ممکن است پیش از دست یافتن به اطلاعاتی که از تصمیمش دفاع کند، بخواهد به نتیجه‌ای درباره ایران برسد، نگران‌کننده است. او ادامه داد: تحلیلگران اطلاعاتی ما که به مجموعه محرمانه ما، به آنچه متحدان ما در دنیا جمع‌آوری می‌کنند و به گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تمام منابع اطلاعاتی علنی در دنیا دسترسی دارند، در بهترین موقعیت برای ارزیابی پایبندی ایران به توافق هسته‌ای قرار دارند. معاون پیشین سیا گفت: اگر اطلاعات ما تخریب شده، به این دلیل است که رئیس‌جمهور سیاسی شده است و این، بهره‌وری اطلاعاتی را در خارج تضعیف خواهد کرد.

این مقام پیشین آمریکایی تاکید کرد: اگر واشنگتن به این نتیجه برسد که تهران پایبند نیست، جامعه بین‌الملل احتمالا با تحریم‌های ما علیه ایران متحد نخواهد شد. در واقع شما دیگر باقی جامعه بین‌الملل را در کنار خود نخواهید داشت. شما متحدان اروپایی‌مان را نخواهید داشت. به‌طور قطع روس‌ها و چینی‌ها برای اعمال فشار دوباره بر ایران، همراهی‌مان نخواهند کرد. بنابراین برای فشار دوباره بر ایران یک شکاف میان آمریکا و باقی جهان وجود خواهد داشت. اودر پایان یادآور شد: از طرف دیگر، با خارج شدن آمریکا از توافق هسته‌ای ایران خود را بی‌نیاز از پایبندی به تعهداتش در این توافق می‌بیند. پس شاید آنها تصمیم بگیرند که سانتریفیوژهای بیشتری را بچرخانند.

موضع مسکو تغییر نکرده است

همزمان، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که موضع مسکو برابر برجام تغییری نکرده است و از این توافق بین‌المللی حمایت می‌کنیم و از طرف‌های دیگر موضوع برنامه هسته‌ای ایران دعوت می‌شود، چنین رویکردی داشته باشند. به گزارش «ایرنا» «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در جمع خبرنگاران گفت: «برجام با تلاش چند کشور و اتحادیه اروپا منعقد شده و در حل‌وفصل وضعیت پیرامون برنامه هسته‌ای ایران، اتحادیه اروپا نقش فعالی برعهده داشت.» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در تشریح موضع دولت واشنگتن در برابر برجام گفت: نوعی پاندول سیاسی داخلی در آمریکا وجود دارد که نوسان آن به، به قدرت رسیدن نمایندگان یکی از دو حزب در این کشور بستگی دارد. او افزود: «اما نکته جالب اینکه اگر این پاندول پیش‌تر از یک طرف به سوی دیگر حرکت می‌کرد، اکنون به‌طور نامنظم حرکت می‌کند. به همین خاطر ارزیابی توافق‌ها از سوی دولت کنونی آمریکا برای تغییرات سیاسی صورت گرفته در واشنگتن انجام می‌شود.»