دنیای اقتصاد: حواشی جلسه علنی روز گذشته پارلمان، این جلسه را که چهارمین روز نشست نمایندگان برای بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیران پیشنهادی کابینه چهارم بود نیز جالب توجه کرد. یکی از جالب‌ترین حاشیه‌های جلسه علنی دیروز مجلس، آشتی‌کنان عبدالله سامری نماینده خرمشهر با محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه بود؛ نماینده اصولگرایی که در جلسه چهارشنبه گذشته مجلس، هنگامی که ظریف در حال دفاع از برنامه‌های خود بود، وزیر پیشنهادی امور خارجه را با فریادهای مکرر دروغگو خطاب کرده و به او دشنام داده بود. صبح دیروز اما این نماینده در حضور تعدادی از نمایندگان و وزرا از ظریف دلجویی کرد. عبدالله سامری که البته در جلسه روز چهارشنبه هفته قبل دقایقی پس از آنکه در حضور خبرنگاران به محمدجواد ظریف دشنام داده بود، همه چیز را تکذیب کرده بود، صبح دیروز دقایقی پس از آغاز جلسه علنی با حضور در کنار صندلی محمدجواد ظریف با او مصافحه کرد و این درحالی بود که برخی دیگر از نمایندگان از جمله محمدرضا تابش و کمال دهقانی دو نماینده عضو مجمع نمایندگان استان یزد نیز ناظر بودند.

ترافیک مدافعان آخوندی

در ادامه جلسه دیروز هنگامی که نوبت به عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی رسید، او در اظهاراتش به نکته‌ای اشاره کرد؛ آنکه ۱۳۲ نماینده‌ برای دفاع از او ثبت‌نام کرده بودند. البته آخوندی، از آنها تشکر کرد.

مخالفت با طعم مشکلات حوزه انتخابیه

در جلسه دیروز هم همانند روزهای پیشین، تکلیف برخی مخالفت‌ها و موافقت‌ها روشن نبود! اظهارات یک نماینده مجلس در مخالفت با آخوندی بیشتر با چاشنی بیان مشکلات حوزه انتخابیه‌اش صورت گرفت؛ سکینه الماسی نماینده دیر، کنگان، جم و عسلویه که در مخالفت با آخوندی صحبت می‌کرد، بخش‌ عمده‌ای از صحبت‌های خود را به بیان مشکلات حوزه‌های انتخابیه‌اش و ظرفیت‌های معطل مانده آن اختصاص داد. همین مساله باعث اعتراض نمایندگان و تذکر علی لاریجانی رئیس مجلس شد که این نماینده در موضوع صحبت کند.

رای به «باباشاه»؟

از سوی دیگر هنگامی که جهانبخش محبی‌نیا پشت تریبون رفت تا در موافقت با آخوندی نطق کند، نحوه بیان مطالب، انتقاد تعدادی از نمایندگان حاضر در صحن را برانگیخت که با فریاد بلند و تکرار عدد ۲ این انتقادها علنی شد. نمایندگان با این شیوه پارلمانی به‌دلیل آنکه نماینده موافق عملا در مخالفت با وزیر صحبت می‌کرد، اعتراض داشتند. محبی‌نیا در بخشی از سخنان خود گفت: برخی نمایندگان مجلس می‌گویند بهتر است چند نفر از وزرا رای نیاورند تا حرمت مجلس حفظ شود. آیا اگر ۱۸ وزیر در سطح چمران معرفی شدند باید آنها را رد کرد؟ یا اگر ۱۸ نفر در سطح بابا شاهی معرفی شدند باید همه را قبول کرد؟

انتقاد از «نمایش زد و بند» نمایندگان

یکی دیگر از حاشیه‌های جلسه علنی دیروز، تذکر محمد حسن‌نژاد نماینده مرند و جلفا در مجلس بود که با گلایه از رسانه‌ها و رسانه ملی که بی‌نظمی نمایندگان را در جلسات رأی اعتماد به نمایش می‌گذارند، گفت: اینها تصور می‌کنند که انگار نمایندگان در حال زد و‌بند و لابی هستند که مدام در حال رفت و آمد در صحن هستند؛ فردی که این مطالب را می‌نویسد انگار رئیس چند مجلس در جهان بوده است! لاریجانی گفت: نمایندگان بیشتر بر سر صندلی‌هایشان باشند؛ آقای رئیس البته برای آنکه دل این نماینده را هم به دست بیاورد، یادآور شد که رفت و آمد و زد و بند در صحن مجلس طبیعی است.

«سهم سادات»

جلسه علنی دیروز با طنزی دیگر از سوی یک نماینده نیز همراه بود؛ آن هم عبارتی بود که جمشید جعفرپور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هنگام موافقت با سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به کار برد. او که بخشی از وقتش را به سیدعلی ادیانی نماینده قائمشهر و سوادکوه داده بود، در پایان سخنانش برای اینکه ادامه سخن را به این نماینده «سید» بسپارد، اشاره کرد که باید از این طریق «سهم سادات» را بدهد و این عبارت خنده نمایندگان را در پی داشت.

عکس یادگاری نمایندگان با واعظی

در ادامه جلسه علنی هنگامی که محمود واعظی وزیر ارتباطات دولت یازدهم قصد داشت صحن را ترک کند چند نفر از عکاسان صحن از جلالی خواستند تا واعظی را صدا کند و در کنار دیگر نمایندگان عکس یادگاری بگیرند. رئیس فراکسیون مستقلین مجلس اما خطاب به عکاسان گفت: با واعظی عکس زیادی داریم از جوانی‌اش با هم عکس گرفتیم. پس از آن چند نفر از نمایندگان با واعظی عکس یادگاری گرفتند.

تجلیل از یک آزاده

همچنین دیروز پیش از اعلام ختم جلسه نوبت صبح، مسعود پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت، یادآوری کرد که در جلسه تجلیل از نمایندگان آزاده، از احمد مازنی نماینده تهران و زندانی سیاسی قبل از انقلاب تقدیر نشده و از او خواست تا به جایگاه بیاید و لوح تقدیرش را بگیرد.

نفس عمیق

در پایان جلسه صبح دیروز هنگامی که پزشکیان برای ختم جلسه اعلام تنفس کرد، یکی از نمایندگان بلند فریاد زد: «نفس عمیق بکشید!»

استخدام نمایندگان در وزارت نفت!

در جلسه علنی عصر دیروز اما نطق یکی از نمایندگان که در مخالفت با بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت سخن می‌گفت با اعتراض و واکنش سریع علی لاریجانی روبه‌رو شد. هدایت‌الله خادمی، نماینده ایذه و باغملک در نطق مخالفت خود با زنگنه گفته بود که وزرا نمایندگان را برای رای استخدام می‌کنند و همین نکته انتقاد لاریجانی از او را در پی داشت. علی لاریجانی رئیس مجلس خطاب به خادمی گفت: شما گفتید زنگنه نمایندگان مجلس را استخدام می‌کند، شما یکی از نمایندگانی را که در وزارت نفت استخدام شده‌اند معرفی کنید. لاریجانی با بیان اینکه نباید این صحبت‌ها را از تریبون رسمی مطرح کنید، تاکید کرد: این روزها پشت سر شما در سایت‌ها حرف‌های زیادی زده می‌شود اینجا می‌آیید و یک مساله دیگری مطرح می‌کنید که باز هم باعث حرف و حدیث می‌شود. رئیس مجلس افزود: اگر اینجا ثابت شود که نماینده‌ای استخدام نفت شده است ما حتما برخورد می‌کنیم. من چنین چیزی سراغ ندارم.