مخالفت ایران و ترکیه با همه‌پرسی استقلال کردستان عراق

دنیای اقتصاد: سرلشکر محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت ایران و ترکیه در مورد همه‌پرسی استقلال کردستان عراق دیدگاه مشترکی داشته و هر دو کشور مخالف این تصمیم هستند. سرلشکر باقری عصر روز چهارشنبه بعد از دیدار با رئیس‌جمهوری و مقامات نظامی و امنیتی ترکیه در مصاحبه با «ایرنا» افزود: در جریان این سفر درخصوص مسائل مهم منطقه‌ای از جمله تصمیم همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق در اوایل مهرماه با مقامات ترکیه مذاکراتی داشتیم.

او بیان کرد: در این دیدار دو طرف ایرانی و ترکیه‌ای تاکید و اعلام کردند که برگزاری این همه‌پرسی اگر چنانچه اتفاق بیفتد، مبنایی برای آغاز یکسری تنش و درگیری در داخل عراق خواهد بود که تبعات آن دامنگیر کشورهای همجوار خواهد شد. او با بیان اینکه برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق، هم عراق، هم ایران و هم ترکیه را درگیر خواهد کرد، گفت: به همین علت مقامات دو کشور تاکید دارند که چنین کاری امکان‌پذیر نیست و نباید صورت بگیرد.

او در ادامه اظهار کرد: در جریان دیدار با مقامات ترکیه در مورد هماهنگی دو کشور در ایجاد آرامش و امنیت در سوریه در ابعاد مختلف بحث و تاکید شد که بر مبنای ساز‌و‌کاری که در آستانه دنبال می‌شود و براساس مذاکرات کارشناسی که در تهران و آنکارا بین مقامات سیاسی و کارشناسان انجام می‌شود، فرآیند صلح سوریه دنبال شود. باقری ادامه داد: مقامات ترکیه اعلام کردند که کاملا با این فرآیند هماهنگ هستند و این کار دنبال خواهد شد.

در همین خصوص قرار است دو کشور به همراه روسیه عملیات نظامی مشترکی را در قسمت جنوبی ادلب سوریه برگزار کنند که هنوز تاریخ دقیق آن مشخص نشده است. در همین ارتباط، اسپوتنیک اعلام کرد که با توجه به اطلاعات به‌دست آمده عملیات مشترک نظامی روسیه، ترکیه و ایران در سوریه از شهر ادلب آغاز می‌شود. طبق این ادعا، روسیه و ایران عملیات خود را از جنوب شهر ادلب آغاز خواهند کرد و ترکیه از جهت شمال پیشرفت خواهد کرد. همچنین گزارش شده که در حال حاضر نیروهای روسی در جنوب ادلب در روستای حلفایا حضور دارند. هفته گذشته سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به ترکیه سفری سه روزه داشت و بلافاصله نیز همتای روسی وی به ترکیه سفر کرد.