دنیای اقتصاد: ابوالقاسم دلفی، سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در فرانسه روز چهارشنبه و پیش از عزیمت به محل ماموریت خود با رئیس‌جمهور دیدار و گفت‌وگو کرد. حسن روحانی در این دیدار با تاکید بر ضرورت تلاش سفرای ایران در راستای توسعه روابط ایران با سایر کشورها گفت: «دولت اعتدال به گسترش روابط دوستانه با همه کشورها اهتمام دارد و همواره بر توسعه مناسبات در عرصه بین‌الملل براساس احترام متقابل و منافع مشترک تاکید کرده است.» روحانی لزوم تحرک بیشتر برای بهره‌برداری از فرصت‌های دوران پسابرجام در جهت توسعه همکاری‌ها با اتحادیه اروپا در حوزه سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی در عرصه‌های مختلف انرژی، صنعت و حمل‌ونقل را ضروری دانست. رئیس‌جمهوری برای سفیر جدید ایران در فرانسه در انجام ماموریت‌های محوله آرزوی موفقیت کرد.

سفیر جدید ایران در فرانسه نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از حوزه ماموریت خود، بر تلاش در جهت ارتقای سطح روابط ایران و فرانسه تاکید کرد. ابوالقاسم دلفی مدیرکل کنونی اروپا و آمریکای وزارت خارجه جایگزین علی آهنی سفیر کنونی ایران در پاریس می‌شود که نزدیک به ۶ سال سفیر ایران در فرانسه بود. پیش‌تر و در دی ماه ۱۳۹۰ علی آهنی به پیشنهاد وزیر امور خارجه و با موافقت رئیس‌جمهور وقت، به سمت سفیر فوق‌العاده و نماینده تام‌الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فرانسه منصوب و جایگزین مهدی میرابوطالبی شد. آهنی پیش‌تر نیز دو دوره سفیر ایران در فرانسه در سال‌های ۶۷ تا ۷۲ و ۸۵ تا ۸۷ بوده است. حمیدرضا آصفی، علیرضا معیری و سیدمحمدصادق خرازی نیز از دیگر سفرای ایران در فرانسه بوده‌اند. آهنی همچنین تجربه کار به‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشورهای ایتالیا و بلژیک را در سابقه خدمتی خویش دارد. او پیش‌تر نیز در سمت‌های معاون اروپا و آمریکا، معاون آموزش و پژوهش و معاون اروپای وزارت امور خارجه خدمت کرده و آخرین مسوولیت وی قبل از این انتصاب معاونت اروپا و آمریکا بوده است. آهنی از دیپلمات‌های مجرب دستگاه دیپلماسی کشور با سابقه طولانی است که به زبان‌های فرانسه و انگلیسی تسلط دارد و دارای دکترای مدیریت از فرانسه است.

دیدار با سفرای جدید اتریش، صربستان و اروگوئه

رئیس‌جمهوری ایران همچنین در دیدارهای جداگانه با سفرای اتریش، صربستان و اروگوئه، استوارنامه‌های آنها را دریافت کرد. روحانی در دیدار با سفیر جدید اتریش در تهران روابط تهران - وین را دیرینه و بسیار صمیمی خواند و تاکید کرد: دو ملت ایران و اتریش طی تاریخ گذشته هیچ‌گاه تضاد منافعی با یکدیگر نداشته‌اند و تهران از توسعه روزافزون روابط با کشورهای عضو اتحادیه اروپایی از جمله اتریش استقبال می‌کند. روحانی در دیدار سفیر جدید صربستان تاکید کرد هیچ مانعی برای تقویت همه‌جانبه روابط تهران و بلگراد وجود ندارد. رئیس‌جمهور همچنین در دیدار با سفیر جدید اروگوئه در تهران تاکید کرد اراده سیاسی ایران، توسعه روابط با کشورهای دوست در آمریکای لاتین از جمله اروگوئه است و باید از ظرفیت‌های متقابل و گسترده تهران و مونته ویدئو برای تقویت همکاری‌های مشترک استفاده کنیم.