دنیای اقتصاد: علی‌اکبر صالحی نیز در جمع مردان روحانی در دولت دوازدهم ماندگار شد. حسن‌روحانی رئیس‌جمهوری در حکمی به استناد اصل یکصدو بیست و چهارم قانون اساسی، علی‌اکبر‌صالحی را بار دیگر به‌عنوان «معاون رئیس‌جمهوری» و «رئیس سازمان انرژی اتمی» منصوب کرد. روحانی در متن ابقای صالحی در این جایگاه، از «تعهد، سوابق علمی، مدیریت موفق اجرایی و تلاش‌های ارزشمند در توافق هسته‌ای» او نیز یاد کرد.

دفاع رئیس‌جمهوری در پارلمان

حسن روحانی رئیس‌جمهوری که روز سه‌شنبه گذشته، با ارسال نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی، وزیران پیشنهادی خود برای حضور در کابینه دوازدهم را به پارلمان معرفی کرد، قرار است سه‌شنبه این هفته یعنی ۲۴ مردادماه برای دفاع از گزینه‌های پیشنهادی خود به بهارستان برود . براساس آیین‌نامه مجلس، نمایندگان مجلس یک هفته پس از آنکه رئیس‌جمهوری فهرست وزیران پیشنهادی خود را معرفی کرد، فرصت دارند در کمیسیون‌های تخصصی و نیز فراکسیون‌ها، به بررسی برنامه‌ها و صلاحیت افراد معرفی شده بپردازند. پس از این زمان هفت روزه، بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیران پیشنهادی در دستور کار صحن علنی قرار می‌گیرد و رئیس‌جمهوری و وزیران پیشنهادی باید برای دفاع از برنامه‌هایشان به مجلس بروند تا وضعیت رای اعتماد یا عدم اعتماد مجلسی‌ها به وزیران پیشنهادی مشخص شود. همچنین قرار است شماری از وزرای پیشنهادی امروز شنبه برای ارائه برنامه‌های خود در جمع اعضای فراکسیون امید حاضر شوند.

اعتنای روحانی به بررسی‌های «امید»

گرچه فهرست کابینه دوازدهم هنوز کامل نیست و حسن روحانی فردی را به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم به مجلسی‌ها معرفی نکرده است اما او برمبنای آیین‌نامه داخلی مجلس، تا ۲۸ مردادماه فرصت دارد فهرست کابینه را کامل کند؛ فهرستی که بسیاری آن را قابل‌قبول می‌دانند و برخی دیگر می‌گویند که در برخی وزارتخانه‌ها، گزینه‌های پیشنهادی قابل قبول نیست. محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در کنگره حزب عدالت و آزادی اعلام کرد که روحانی به برخی بررسی‌های فراکسیون امید درباره وزرا اعتنا داشت. با وجود آنکه چهار روز از معرفی وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم گذشته اما همچنان گلایه‌ها از معرفی نشدن حتی یک زن به‌عنوان وزیر کابینه دوازدهم باقی است. هرچند بیشتر افرادی که در این باره از حسن روحانی گلایه دارند از زنان هستند، اما این موضوع از سوی محمدرضا عارف نیز مطرح شده است. رئیس فراکسیون امید مجلس در کنگره مجمع زنان اصلاح‌طلب با بیان اینکه الان هیچ بهانه‌ای برای عدم‌استفاده از زنان وجود ندارد، به نبود زنان در میان وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم اشاره کرد و گفت: دنیا مجاب شده است تا برای کاهش تنش‌ها وزیر دفاع، زن باشد، اما در میان وزرا زنی وجود ندارد. این همه به خاطر دولت نیست. باید بررسی شود که ریشه کجاست؟

از سوی دیگر، یکی از معاونان روحانی که از میان زنان برگزیده شده، می‌گوید که حسن روحانی همه‌ تلاش خود را برای انتخاب وزیر زن انجام داد. معصومه ابتکار که در دولت یازدهم رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بود و برای دولت دوازدهم به‌تازگی از سوی روحانی به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور در امور زنان منصوب شد، در گفت‌و‌‌گویی با «جماران» درباره نگاه رئیس‌جمهوری به وزارت زنان گفت: در این دوره که از نزدیک با آقای روحانی کار کردم، می‌توانم بگویم که ایشان اصلا تعصب جنسیتی ندارند و به هیچ وجه، این نگاه را ندارند که بخواهند آقایان را برتر از خانم‌ها ببینند.