ایرنا: بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جنایت هولناک گروه‌های تروریستی در منطقه شیعه‌نشین میرزا اولنگ در استان سرپل افغانستان را به شدت محکوم کرد. به گزارش مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، بهرام قاسمی ضمن تسلیت به ملت و دولت افغانستان و خانواده قربانیان این جنایت ددمنشانه و غیرانسانی با آنها ابراز همدردی کرد.

او با اشاره به کینه‌ورزی و خصومت دیرینه دشمنان بداندیش ملت مظلوم افغانستان، دولت و همه آحاد مردم آن کشور را به هوشیاری هرچه بیشتر فرا خوانده و بر ضرورت حفظ وحدت و همبستگی بیشتر آنان در برابر این‌گونه فجایع تلخ انسانی و اقدامات تفرقه‌آمیز و فرقه‌گرایانه گروه‌های تروریستی تاکید کرد. روستای میرزا اولنگ در شهرستان «صیاد» استان سرپل در شمال افغانستان صبح روز شنبه پس از درگیری شدید به‌دست طالبان سقوط کرد. منابع افغان می‌گویند گروه طالبان به دلیل مقاومت مردم در برابر این گروه، پس از تصرف آن، درصدد انتقامجویی برآمده‌اند. براساس آخرین گزارش‌ها طالبان و داعش تاکنون ۵۰ غیر نظامی را در این روستا قتل عام کرده‌اند.

از سوی دیگر علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نیز در واکنش به جنایات رخ داده در افغانستان گفت که ایران از همه ابزارها برای بازگشت ثبات به کشورهای آسیب‌دیده از تروریسم بهره خواهد برد. به گزارش خبرگزاری فارس، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران با ارسال پیامی به همتای افغانستانی خود ضمن محکومیت شدید حملات تروریستی به مردم بی‌گناه میرزا اولنگ، این حادثه را به ملت و دولت افغانستان تسلیت گفت. در این پیام آمده است: «بی‌شک پایان یافتن این اقدامات دردناک از سوی گروه‌های افراطی و وابسته به اندیشه‌های تکفیری تنها با عزم و اراده جدی، همکاری بین کشورهای همسایه و مبارزه واقعی با تروریسم میسر خواهد بود.» دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با اشاره به توسعه ناامنی از رهگذر حضور نیروهای نظامی کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا در منطقه تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران در این مسیر از تمامی ابزارها و ظرفیت‌های خود به منظور دستیابی به امنیت جمعی و بازگشت ثبات به کشورهای آسیب‌دیده از فتنه تروریسم بهره خواهد برد و مسیرهای مقابله مشترک با این تهدید خطرناک را با گسترش همکاری‌های منطقه‌ای به‌ویژه با دولت افغانستان ادامه خواهد داد.»