دنیای اقتصاد: «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی کاخ سفید که از جمله کسانی است که می‌خواهد برجام در دوره دونالد ترامپ حفظ شود، این روزها برای پیشبرد اهدافش یکی به نعل می‌زند و یکی به میخ. از یک‌سو منابع آگاه در کاخ‌سفید خبر داده‌اند که مک‌مستر، مشاور جدید امنیت ملی آمریکا، مدتی است به پاکسازی وفاداران دونالد ترامپ در کاخ‌سفید به‌ویژه کسانی که درخصوص برجام نیز همسو با رئیس‌جمهور هستند روی آورده است و از سوی دیگر مک مستر روز شنبه در سخنانی تاکید کرد که باید به ایران به‌صورت صریح و شفاف بیان کرد که اگر برجام را نقض کند، آمریکا نیز به این توافق پایبند نخواهد بود. به گزارش خبرگزاری فارس، مک‌مستر در مصاحبه با شبکه «ام اس ان بی سی» درباره تصمیم دولت ترامپ به لغو برجام گفت: «فکر می‌کنم آنچه که درحال حاضر ما را اینجا نگه داشته است، عزم ما است و این تا حدی است که آنها (ایران) متن توافق را نقض کنند.»

او ضمن بیان کردن ادعاهایی مبنی بر اینکه ایران در گذشته نیز توافق‌ هسته‌ای را نقض کرده است، گفت تهران باید آگاه باشد که اگر توافق را نقض کند، پیامدهایی برایش خواهد داشت. مک مستر درباره گزارش ۹۰ روزه دولت ترامپ درباره پایبندی ایران به برجام و گزارشی که قرار است اواسط اکتبر برای بار سوم ارائه شود، با اشاره به اینکه در این‌خصوص هیچ‌گونه پیش‌بینی و پیش‌داوری نمی‌کند، گفت: «این بررسی‌ها هر ۹۰ روز یک‌بار صورت می‌گیرد. اینها گزارش‌های داخلی برای کنگره است. بنابراین اینها دو موضوع مجزا است. اینکه آیا ما تایید می‌کنیم که ایران به توافق پایبند بوده است یا خیر و ما به همراه شرکای خود، پایبندی آنها به برجام را دقیق بررسی می‌کنیم. همچنین این مساله وجود دارد که آیا براساس نقض‌های صورت گرفته در برجام می‌مانیم یا خیر.»

همچنین مک مستر در پاسخ به این سوال که آیا گزارش‌ها درباره اینکه رئیس‌جمهور می‌خواهد از توافق هسته‌ای ایران (برجام) خارج شود، صحت دارد یا خیر، توضیح داد: «خب، حسی که رئیس‌جمهور درباره برجام دارد حسی بیش از تردید است. وی این توافق را «بدترین توافق تاریخ» خوانده است و به طرق مختلفی این توافق واقعا بدترین توافق تاریخ است. چراکه این توافق به ایران جایزه داد و آنچه اتفاق افتاد این است که ایران فورا شروع به نقض روح برجام کرد.» مک مستر در ادامه مدعی شد که پس از توافق برجام، ایران به رفتارهای خود در جهت بر هم زدن ثبات در منطقه شدت بخشیده‌ است بنابراین واشنگتن بر اساس این مدعا در نظر دارد به مقابله با آن‌چه«رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران» عنوان شده بپردازد. همان چیزی که ترامپ می‌خواهد آن را به‌صورت نقض روح برجام از سوی ایران در گزارش بعدی کنگره آمریکا بیان کند. در نهایت این مقام آمریکایی با اشاره به احتمال کناره‌گیری آمریکا از برجام تاکید کرد که فکر نمی‌کند مقامات ایران در این صورت حیرت زده شوند، زیرا ترامپ بارها اعلام کرده که ابایی ندارد تا هر آنچه برای امنیت مردم آمریکا درست است را انجام دهد.