تحمیل انزوا را نمی‌پذیریم عکس:Leader.ir

دنیای اقتصاد‌: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز پنج‌شنبه در مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری، اولویت اصلی دولت دوازدهم را افزایش تولید و اشتغال توصیف کرد و گفت: از همه کسانی که به عظمت ایران می‌اندیشند، برای ساختن آینده‌ای درخشان کمک می‌طلبم. حسن روحانی در مراسم تنفیذش در ۴ بخش اقتصادی، اجتماعی، سیاست داخلی و سیاست خارجی به سخنرانی پرداخت.

رئیس دولت دوازدهم در این بخش از سخنانش که به مباحث اقتصادی اختصاص داشت، با بیان اینکه دستیابی به دستاوردهای مهمی در زمینه رفع فقر و ایجاد عدالت اجتماعی از آرمان‌های انقلاب اسلامی بود، گفت: دولت‌ها از ابتدای انقلاب خدمات فراوانی ارائه کردند تا فاصله میان فقیر و غنی را کاهش دهند و در نتیجه این اقدامات نظام توانست نسبت درآمد ۱۰ درصد غنی به ۱۰ درصد فقیر را از ۲۵ برابر در سال ۵۶ به ۱۴ برابر در سال ۹۴ کاهش دهد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور افزود: دولت یازدهم نیز از طریق بازگرداندن ثبات اقتصادی و کاهش تورم و افزایش خدمات عمومی از جمله ایجاد بیمه همگانی و انجام طرح تحول نظام سلامت قدم‌های مهمی در این راستا برداشته است با این حال هنوز هم وضعیت فقر و نابرابری در کشور شایسته ملت بزرگ ایران و زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست.

تاکید بر ریشه‌کنی فقر مطلق

روحانی با بیان اینکه یکی از اهداف دولت دوازدهم ریشه‌کن کردن فقر مطلق از کشور و ایجاد نظام تامین اجتماعی و حفظ آن است، اظهار کرد: امیدواریم در پایان این دوره شاهد کارنامه درخشانی در زمینه کاهش فقر و ایجاد عدالت اجتماعی باشیم. وی افزود: البته برای ایجاد عدالت اجتماعی و رفع فقر نیازمند تولید ثروت هستیم وگرنه فقر را میان مردم تقسیم می‌کنیم و رفع فقر نیز در گرو ایجاد شغل است که یکی از مجاری وجود فقر بیکاری است و به همین دلیل کشور ما نیازمند ایجاد شغل است تا شرایط نیز برای رشد اشتغال فراهم شود که می‌‌دانیم برای ایجاد چنین شرایطی نیازمند فناوری‌های پیشرفته و نوین هستیم. رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه دولت دوازدهم برنامه اقتصادی خود را بر مبنای سیاست‌های کلی نظام،‌ اقتصاد مقاومتی و اصل ۴۴ قانون اساسی قرار داده است، گفت: ما به‌دنبال ایجاد یک انقلاب اقتصادی در کشور هستیم و امروز نیز کشورها در جهانی در هم تنیده در همسایگی هم قرار گرفته‌اند که نمی‌توان در چنین شرایطی توسعه ملی را جز با تعامل سازنده با جهان که در سند چشم‌انداز نیز به آن اشاره شده است، ممکن ساخت. او در ادامه سخنانش در بخش اقتصادی گفت: تلاش دولت بر آن است که مردم به حقوق خود دست یابند. ریشه‌کن شدن فقر و از بین رفتن فساد حق مردم است، مهار تورم، رشد اقتصادی و سربلند شدن ایران در محافل بین‌المللی حق مردم است، دستیابی به بازار منطقه و جهان،حق مردم است، رشد فضای آزاد و معنوی حق مردم است، دسترسی آسان به اطلاعات، حق مردم است، برابری در برابر قانون، حق مردم است، داشتن آینده‌ای مطمئن، حق مردم است و اظهارنظر و گفت‌وگو، دانستن و در جریان امور کشور قرار گرفتن، حق مردم است.

بنای جامعه‌ای عادلانه با مشی اعتدالی

حسن روحانی در ادامه سخنانش در مراسم تنفیذ به مباحث اجتماعی هم پرداخت. رئیس‌جمهور با بیان اینکه قرن شمسی حاضر که به پایان آن نزدیک شده‌ایم، دوران تجربه‌اندوزی برای مواجهه هوشمندانه ایران و اسلام با جهان مدرن بود، گفت: در گذر چهار دهه گذشته درس‌ها و عبرت‌های بسیاری آموختیم و همه آنها را توشه راهی خواهیم ساخت که در پیش داریم؛ آموخته‌ایم که جمهوری اسلامی ایران ترکیبی یکپارچه از جمهوریت و اسلامیت است و نباید هیچ یک از آن دو را نادیده گرفت. روحانی افزود: آموخته‌ایم که جامعه ایرانی از لحاظ سبک زندگی دارای تنوع است. زنان، مردان، جوانان، روستائیان و شهرنشینان ما به یک شیوه زندگی نمی‌کنند و همه برداشت یکسانی از فرهنگ و هنر ندارند. این تفاوت و تنوع را باید به رسمیت شناخت و پاس داشت چه اینکه همه اقوام ایرانی پاره تن مام وطن هستند و حق دارند خواهان توجه و مشارکت بیشتر باشند تا توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی متوازن و عادلانه در همه کشور محقق شود. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: پس از چهار دهه همه فعالان سیاسی به این باور رسیده‌اند که فراتر از شعارهای رنگارنگ، چاره‌ای جز بنا کردن جامعه‌ای عادلانه و با مشی اعتدالی نداریم. هدف عدالت و اعتدال فراهم کردن فرصت‌های رشد و حمایت برابر و به‌دور از فساد برای همگان و بالا بردن آستانه تحمل و مدارا با دیگران و داشتن نظام حمایت اجتماعی قدرتمند برای حفاظت از افراد جامعه در برابر سختی‌های زندگی است.

تاکید بر گفت‌وگو و اجماع

روحانی در این بخش از سخنانش که به سیاست داخلی اختصاص داشت، گفت: امروز مفتخریم که پس از ۳۹ سال از حیات جمهوری اسلامی ایران همه مردم و جریان‌های سیاسی، اتفاق‌نظر دارند که در جمهوری اسلامی، میزان رای ملت است و ملت از طریق صندوق رای نظر خود را در مورد سیاست‌ها و شیوه‌های اداره کشور، اعلام می‌کند و نظام امین رای مردم است و رای مردم را حق‌الناس می‌داند و بر همین اساس، توانسته‌ است اعتماد شهروندان را به صندوق‌های رای جلب کند. او با بیان اینکه در این انتخابات مردم با تمام وجود به میدان آمدند و با زبان رأی، دوباره با نظام، رهبری، دولت و منتخب خود، تجدید پیمان کردند، اظهار کرد: ملت به زیبایی کار خود را به پایان رساند، خواست خود را به زبان آورد و اکنون بار مسوولیت را بر دوش ما نهاده است اینک ما هم باید اعلام کنیم دوباره آمده‌ایم برای اعتلای اسلام، برای سربلندی ایران، برای اقتدار نظام و برای خدمت به همه ایرانیان. صدای مردم را بار دیگر شنیده‌ایم و باید به امید و اعتماد آنان با همه وجود توجه کنیم. رئیس‌جمهور در ادامه گردن نهادن همه به نقش تعیین‌کننده صندوق آراء را بیانگر بلوغ و رشد جامعه و نیروهای سیاسی کشور دانست و اظهار کرد: بدون شک این دستاورد بزرگ مردم‌سالاری دینی ما مرهون راهبری امام راحل و مقام معظم رهبری است که با یک نگاه راهبردی و با مشی‌ای پدرانه و با سعه صدر، بستر رشد و نمو برای فرزندان انقلاب با سلایق سیاسی مختلف را فراهم کرده‌اند.

رئیس‌جمهور همچنین گفت: بار دیگر در این محفل باعظمت اعلام می‌دارم که با پایان انتخابات، فصل همدلی و همکاری آغاز شده و وقت آن است که همه با هم در سایه گفت‌وگو، اجماع و انتخاب بهترین راهکارها و با استفاده از توان و ابتکار همه نیروهای خلاق، کارآمدی نظام را ارتقا بخشیده و رضایت مردم را به ارمغان آوریم.

روحانی اظهار کرد: دستانم را به سوی همه کسانی که به عظمت ایران می‌اندیشند، دراز می‌کنم و از آنان برای ساختن آینده‌ای درخشان در مسیر پیشرفت کشور، کمک می‌طلبم و از خداوند بزرگ عزت و عظمت روزافزون برای این ملت غیور و صبور مسألت می‌کنم. رئیس‌جمهوری در ادامه با بیان اینکه در دوران حیات پر برکت ثامن الائمه امام علی بن موسی الرضا(ع)، شیعه دوباره متولد شد، افزود: اگر امروز ایران کشوری مستقل در جهان اسلام است و با حفظ هویت دینی و اسلامی خود استقلال ملی و تاریخی دارد، یکی از عوامل برجسته آن، وجود بارگاه شریف آن حضرت، در این سرزمین است چرا که مزار آن امام، همچون پرچم برافراشته‌ای از پیوند هویت ملی و دینی ما ایرانیان است. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: ما ایرانی و مسلمان و دوستدار اهل بیت(ع) هستیم؛ ما امامت را از امام علی(ع)، شهادت را از امام حسین(ع) و شریعت را از امام صادق(ع) آموختیم؛ اما امام رضا(ع) به ما سیاست را آموخت. روحانی تصریح کرد: امام رضا (ع) به ما آموخت که چگونه می‌توان در سخت‌ترین دوران که عصر جنگ قدرت است، عظمت شیعه را احیا و چگونه می‌توان در دورانی که حریف سرگرم جنگ قدرت است، با یک تصمیم درست به نفع آرمان امامت عمل کرد. رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه امام رضا(ع) با اکراه و اجبار نیابت در حکومت را پذیرفت تا شیعه را به‌عنوان یک مذهب سیاسی و اجتماعی احیا کرده و ارکان سلطنت عباسی را که به نام خلافت خود را وارث نبوت می‌خواندند به لرزه درآورد، گفت: امام رضا(ع) حکیمانه توطئه جباران زمان را با سرانگشت تدبیر به فرصتی برای گسترش اندیشه و آرمان حق‌جویان بدل کرد، امام مهربانی که با رفتار عملی خود درس مدارا و محبت را به ما آموخت و امام دانا و دانش‌گستری که آیین احتجاج و گفت‌وگوی منطقی با پیروان مکاتب و مذاهب دیگر را به ما آموخت و به ما نشان داد که چگونه باید با دیگران با منطق و زبان آنها سخن گفت تا عرصه‌ای برای پیروزی اهل علم و ایمان شود.

روحانی افزود: حمد و سپاس خدایی را که حیات‌مان را در عصر انقلاب اسلامی قرار داد تا شاهد ظهور اراده الهی در این سرزمین در سقوط طاغوت و صعود حق باشیم؛ انقلابی که حاصل مجاهدات امام و امت بود، امامی که پس از سال‌ها تبعید و مبارزه؛ خودباوری، استقلال، آزادی و عزت را به ملت خود ارزانی داشت و ملتی که از میان همه نظام‌های حکومتی، جمهوری اسلامی را به‌عنوان تنها مسیر درست برای حراست از استقلال و آزادی و فرهنگ خود برگزید که اولین و بزرگ‌ترین دستاورد حقوقی آن تصویب قانون اساسی بود تا پشتوانه اصلی استیفای حقوق ملت و ضامن اسلامیت و جمهوریت نظام باشد.

تحمیل انزوارا نمی‌پذیریم

روحانی در ادامه سخنانش به سیاست خارجی کشور نیز اشاره کرد و گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران اگر چه از سرِ عزتمندی هزینه استقلال کشور را پرداخته و می‌پردازد، اما هیچگاه تحمیل انزوا، از سوی دشمنان را نمی‌پذیرد و تسلیم خواست بدخواهان در جهت عدم مشارکت فعال ایران در نظام جهانی نشده و به‌دور ماندن از تحولات و دستاوردهای تجربه بشری را نخواهد پذیرفت. رئیس‌جمهور با بیان اینکه برجام نشان حسن‌نیت جمهوری اسلامی ایران برای تعامل سازنده و موثر در سطح بین‌المللی بوده و هست، گفت: ما اکنون با اعتماد به نفس بیشتر از گذشته و مستظهر به پشتیبانی یک ملت که حماسه بزرگ انتخابات را آفرید، بر تعامل سازنده و موثر با جهان در چارچوب قانون اساسی تاکید داریم.


مطالبه تعامل گسترده با دنیا