دنیای اقتصاد: «ویزای اعضای کنسولگری وزارت امور خارجه برای اعزام به عربستان، صادر شده و هیچ مشکلی در زمینه استقرار این اعضا در مکه و مدینه وجود ندارد»؛ این خبری است که دیروز عباس صالحی‌امیری وزیر ارشاد در حاشیه مراسم بدرقه زائران حج ۹۶ اعلام کرد. تاخیر و تعلل عربستان سعودی در صدور ویزای ۱۰ دیپلمات ایرانی برای سفر به عربستان در آستانه آغاز اعزام زائران حج تمتع امسال، هفته گذشته این احتمال را در میان برخی مسوولان مطرح کرده بود که در صورت صادر نشدن ویزای این افراد، ایران درباره اعزام زائران ایرانی به مراسم حج ۹۶ تجدیدنظر خواهد کرد.

همچنین در برخی محافل از احتمال لغو سفر امسال حجاج ایرانی نیز سخن گفته می‌شد. البته این موضوع ساعاتی پس از رسانه‌ای شدن این گمانه‌زنی‌ها، از سوی حجت‌الاسلام قاضی عسکر سرپرست حجاج ایرانی رد شد، اما تا روز گذشته، خبر قطعی از رفع مشکل در صدور ویزای ۱۰ دیپلمات ایرانی اعلام نشده بود. صالحی‌‌امیری وزیر ارشاد، اما دیروز با تاکید بر این نکته که هم اینک مانعی برای صدور ویزای نمایندگان کنسولی وجود ندارد، گفت که آنها همزمان با حضور حجاج، در عربستان مستقر خواهند شد.

صالحی با تاکید بر اینکه اراده نظام و مجموعه دولت بر برگزاری حج امسال بود، گفت: در این مسیر شورای‌عالی امنیت ملی، نیروهای امنیتی و انتظامی و حوزه هواپیمایی مسیر حج را با همه موانع هموار کردند. او با بیان اینکه عربستان نیز مجموع شروط ۱۴ گانه ایران را پذیرفت و همه آنچه برای اعزام، تامین امنیت، عزت و رفاه حجاج لازم بود، فراهم شده است، اعلام کرد: مساله خاصی را نمی‌بینیم و مطمئنیم حج خوبی خواهیم داشت. صالحی امیری همچنین ابراز امیدواری کرد که در تداوم مسیر حج، عمره را نیز امسال برگزار کنیم. وزیر ارشاد همچنین با بیان اینکه مشکلی برای تدارکات اجرایی در حج نداریم، به زائران توصیه کرد که قانون و ضوابط را در این سفر به‌صورت کامل رعایت کنند. او تاکید کرد: حجاج نماد اخلاق، قانون و نظم باشند. انتظار اصلی دولتمردان و خادمان این است که حجاج پرچمدار اخلاق در حج و جهان اسلام باشند.همچنین دیروز سید‌علی قاضی‌عسکر، نماینده ولی‌فقیه در امور حج در آیین بدرقه رسمی زائران ایرانی به عربستان در فرودگاه امام خمینی (ره)، استقبال خوب مسوولان عربستان و نثار شاخه‌های گل به زائران ایرانی در فرودگاه آن کشور را نشانه پایبندی آنان به تعهداتشان خواند. او با تاکید بر اینکه برقراری حج امسال تصمیم نظام بوده است، گفت: کسانی که علیه حج تبلیغ می‌کردند، بروند توبه کنند؛ زیرا این عده می‌خواستند پرچم حج را به زمین بزنند که موفق نشدند. سرپرست حجاج ایرانی همچنین حضور ۱۵ هزار زائر اهل تسنن در حج امسال را نشانه اقتدار و وحدت ایران اسلامی خواند.

توصیه‌های پلیس فرودگاه به حجاج

از سوی دیگر روز گذشته سردار حسن مهری، فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور تمهیدات پلیس برای سفر حجاج را تشریح کرد. او در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه در زمینه حمل مواد مخدر صنعتی و سنتی، قرص‌های روانگردان و داروهای کدئین‌دار به عربستان حساسیت زیادی وجود داشته و حمل این مواد ممنوع است، گفت: برابر قانون مواد مخدر حمل مواد مخدر به خارج از کشور توسط افراد برای بار اول منجر به توقیف گذرنامه به مدت یک تا پنج سال و برای بار دوم منجر به توقیف گذرنامه به مدت ۵ تا ۱۵ سال خواهد شد و فرد طی این مدت ممنوع‌الخروج خواهد بود. براساس اعلام مسوولان سازمان حج و زیارت، امسال ۸۶ هزار و ۵۰۰ زائر ایرانی در قالب ۶۰۰ کاروان با ۳۳۵ پرواز از ۲۰ ایستگاه پروازی کشور در قالب ۴۰ هزار و ۲۶۰ زائر مرد و ۴۰ هزار و ۳۳۶ زائر زن برای انجام مناسک حج تمتع راهی عربستان می‌شوند.