می‌خواهند ایران را عصبانی کنند عکس: حمیدرضا راهل، خانه ملت

دنیای اقتصاد: علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به لایحه تحریمی جدید آمریکا علیه ایران، با تاکید بر این نکته که باید متن مصوبه آمریکایی‌ها آنقدری که واقعی بوده نشان داده شود، از رسانه‌ها و رادیو و تلویزیون خواست «اضطراب بلاوجه ایجاد نکنند». او در توضیح این خواسته تاکید کرد که این ماجرا، «حادثه خیلی سهمگینی نیست، تخلف شده اما تاثیر شایان ذکری در کشور نمی‌گذارد».

براساس آنچه «ایسنا» از نشست خبری علی لاریجانی با خبرنگاران در سفر به استان خراسان رضوی گزارش داده است. رئیس مجلس درباره مصوبه مجلس آمریکا درخصوص تحریم‌ها گفت: مصوبه آمریکایی‌ها در برگیرنده مجموعه‌ای از مطالب است که شاید قسمت اعظم تحریم‌هایی است که در گذشته وجود داشته و در حال حاضر نیز وجود دارد منتها در گذشته براساس فرمان رئیس‌جمهور آمریکا بوده، اما در حال حاضر قانونی شده است. به گفته لاریجانی این موضوع جدیدی نبوده و یک بخش‌هایی به تحریم‌ها اضافه شده و شیطنت‌هایی صورت گرفته است که با توافق هسته‌ای سازگار نیست. لاریجانی با بیان اینکه تردیدی نیست این مصوبه آمریکا نشان می‌دهد که در مسیر عادی آنها نتوانستند کارشان را جلو ببرند؛ بنابراین با دستپاچگی و عصبانیت به این مسیر رفتند، تاکید کرد: «مصوبه آمریکایی‌ها مقدار زیادی جنبه تبلیغاتی دارد و مواد مغذی آن کم بوده و حواشی زیادی دارد؛ بنابراین باید به این موضوع توجه شود که در دام آنها نیفتیم که قصد دارند مسیر را به سمت دیگری بکشانند.» رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه باید از مزیت‌های مختلف استفاده کرد تا پاسخ آمریکایی‌ها داده شود، به رسانه‌ها توصیه کرد که به اندازه‌ای که واقعیت دارد به مصوبه اخیر آمریکایی‌ها بپردازند به‌دلیل اینکه آنها سعی دارند اضطراب ایجاد کنند و روند سرمایه‌گذاری در کشور را مختل و مردم را ناامید کنند، بنابراین باید جنس کار شناخته شود. لاریجانی با تاکید بر اینکه اندازه و میزان تاثیر مصوبه آمریکایی‌ها در زندگی مردم بسیار نازل است بیان کرد: برجام حادثه‌ای بود که برای دشمنان یک مقدار گران تمام شد.

علی لاریجانی همچنین در ادامه سفر خود، در برنامه تلویزیونی شبکه استانی خراسان‌رضوی هم تاکید کرد که همگرایی که آمریکا علیه ایران در دنیا ایجاد می‌کرد بعد از برجام از بین رفته است. او با اشاره به لایحه تحریمی جدید آمریکا علیه ایران گفت: آمریکایی‌ها نمی‌خواهند برجام را به دست خود از بین ببرند؛ بلکه می‌خواهند با تبلیغات، فضایی ایجاد کنند که روند سرمایه‌گذاری در ایران با مشکل روبه‌رو شود همچنین آنان قصد دارند ایران را عصبانی کنند که ایران، خودش در قبال برجام عکس‌العملی را نشان دهد که آنها می‌خواهند. لاریجانی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از تحریم‌ها از قبل نیز وجود داشت و حالا «پیاز داغ آن را زیاد کردند»، گفت: به‌طور مثال قبلا نیروی قدس سپاه تحریم بود الان سپاه پاسداران را نیز تحریم کرده‌اند یا در جاهایی دست رئیس‌جمهور آمریکا را باز گذاشته‌اند تا افراد جدیدی را نیز تحریم کنند و تمرکز را روی تروریسم و مساله موشکی برده‌اند.