دنیای اقتصاد: تنش‌های لفظی میان تهران و واشنگتن شدت گرفته است؛ از یکسو کاخ سفید خواستار آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران شده و تاکید کرده که درصورت عدم آزادی آنها رئیس‌جمهور آماده است تا «دست به اقدامات جدید و جدی» علیه ایران بزند. ازسوی دیگر سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران با اشاره به دیدار دوجانبه هیات ایرانی با هیات آمریکایی در حاشیه برگزاری هشتمین نشست کمیسیون برجام در وین با بیان اینکه اخیرا تعداد جدیدی از ایرانیان در کشورهای مختلف به درخواست آمریکا به جرم واهی دور زدن تحریم‌ها دستگیر شده‌اند، گفت که در این جلسه ایران اعتراض خود را نسبت به این موضوع مطرح کرده و خواهان آزادی آنها شده است.

به گزارش «ایسنا» کاخ سفید در این بیانیه‌ ادعا کرده است، ایران با زندانی کردن شهروندان آمریکایی در خاک خود آنها را گروگان می‌گیرد تا از آنها به‌عنوان یک ابزار سیاسی استفاده کند؛ بنابراین ایران مسوول سلامت تمامی شهروندان آمریکایی است که در ایران در بازداشت به سر می‌برند. کاخ سفید در ادامه بیانیه خود آورده است: «ترامپ از ایران می‎‌خواهد تا رابرت لوینسون را برگرداند و سیامک و باقر نمازی و همچنین دیگر شهروندان آمریکایی بازداشت‌شده در ایران را آزاد کند. ترامپ آماده است تا در صورتی که ایران این شهروندان آمریکایی را آزاد نکند و بازنگرداند، اقدامات جدید و جدی را علیه ایران به‌کار گیرد.»

مذاکرات دوجانبه تهران و واشنگتن

از سوی دیگر عراقچی با اشاره به برگزاری هشتمین نشست کمیسیون برجام، روز جمعه در وین با بیان اینکه در این جلسه مذاکرات مفصلی در مورد بحث تحریم‌ها صورت گرفت، گفت: «موارد نقض تعهدات از سوی طرف مقابل به‌خصوص آمریکایی‌ها را در این جلسه به‌صورت یک به یک شرح دادیم و همه اعضا متفق‌القول بودند که برجام باید حفظ شود و تعهدات از سوی همه طرف‌ها در فضای حسن نیت و سازنده اجرا شود.» به گزارش «ایلنا» عراقچی ضمن اشاره به این موضوع که برخی از اعضای شرکت‌کننده در نشست به بدعهدی آمریکا در اجرای تعهداتش درخصوص برجام تاکید داشتند، گفت: «ما جمع‌بندی جلسه را به تهران منتقل می‌کنیم و ایران حق خود را برای هر نوع واکنشی نسبت به این بدعهدی‌ها محفوظ نگه می‌دارد. در واقع ما گزینه‌های مختلفی در این ارتباط دردسترس داریم. برخی از این گزینه‌ها در متن برجام است و برخی از گزینه‌ها در دستورات مجلس، شورای‌عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری وجود دارد و اینها همه ملاک ما خواهد بود. ما با توجه به منافع کشور و حقوق خودمان تصمیم می‌گیریم و حتما نسبت به همه بدعهدی‌ها واکنش لازم را در زمان و شکل مناسب خواهیم داشت.» او با اشاره به دیدار دوجانبه هیات ایرانی و آمریکایی در حاشیه هشتمین نشست کمیسیون برجام در وین افزود: «ازآنجاکه معمولا بیشتر اشکالات مربوط به اجرای برجام، مربوط به هیات آمریکایی است، ‌از این‌رو ما با طرف آمریکایی تمام مسائل را مرور و مطرح کرده‌ایم. آنها توضیحاتی را ارائه کردند؛‌ البته از نظر ما این توضیحات قابل قبول نیست و نتیجه مباحث را به تهران منتقل می‌کنیم.»