متهمان پرونده فساد نفتی در دادگاه

دنیای اقتصاد: جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان ردیف دوم و سوم پرونده فساد نفتی روز گذشته برگزار شد. حکم اعدام این دو متهم پیش‌تر در دیوان عالی نقض شده بود و به همین دلیل پرونده به شعبه ۲۸ دادگاه عمومی و انقلاب تهران به‌عنوان شعبه هم‌عرض ارسال شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رسیدگی به این پرونده که پیش‌تر و در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به عهده قاضی ابوالقاسم صلواتی بود، اکنون به قاضی مقیسه رسیده است. متهمان ردیف دوم و سوم پرونده فساد بزرگ نفتی که از دی ماه سال گذشته علاوه‌بر بازجویی‌های قضایی، در اختیار وزارت اطلاعات نیز قرار داشتند، صبح دیروز در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برای رسیدگی به اتهاماتشان حضور یافتند. پیش‌تر شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب بابک زنجانی متهم اصلی، مهدی شمس متهم ردیف دوم و حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم پرونده نفتی را پس از برگزاری ۲۶ جلسه محاکمه، مفسد فی‌الارض شناخت و به اعدام محکوم کرد که این حکم در ارتباط با بابک زنجانی در دیوان عالی کشور تایید و در ارتباط با دو متهم دیگر نقض شد.

نجفی، نماینده دادستان تهران در اولین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان ردیف دوم و سوم پرونده فساد نفتی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب با قرائت کیفرخواست صادره گفت: مهدی شمس، عواید حاصل از فروش نفت را هزینه کرده است؛ به‌طوری‌که مبلغ ۲۳۵ میلیون دلار بابت خرید سهام شرکت «اونوایر» ۳۳ میلیون دلار خرید هواپیما، ۲۹ میلیون دلار بابت خرید سه فروند ایرباس ۳۲۰، ۲۵ میلیون دلار بابت خرید ۵ فروند هواپیمای آرجی، ۵۰ میلیون دلار بابت نگهداری محموله‌ها برای علیرضا زیباحالت منفرد، ۵۰ میلیون دلار جهت هزینه‌های کشتی‌ها و همچنین ۱۰۰ میلیون دلار به حساب‌های مختلف بنکرز هزینه کرده است. قاضی مقیسه نیز در ادامه دادگاه با اشاره به نقش موثر متهم ردیف دوم در شکل گرفتن فساد نفتی گفت: آقای شمس نقش بسیار موثری در تشکیل باند فساد نفتی به همراه متهم ردیف سوم در بزرگ جلوه دادن بابک زنجانی داشتند. وی گفت: اگر متهم ردیف دوم و سوم نبودند تا بابک زنجانی را بزرگ نکنند این فرد یک ارزفروش و همچنین یک ورشکسته باقی می‌ماند.

همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب خطاب به متهم ردیف دوم پرونده نفتی گفت: بابک زنجانی تمام فسادهای مالی خود را با همکاری شما و فلاح انجام داده و چند سال است همه را سر کار گذاشتید و پول‌ها را پس نمی‌دهید.

در ادامه شمس با انتقاد از اینکه تمامی کیفرخواست براساس اظهارات نوشته شده است، گفت: تمام ادعای کیفرخواست براساس اظهارات است؛ ۹۱ بار بابک زنجانی را کذاب عنوان کردند، اما امروز که به من رسید براساس گفته‌های ایشان که معتقدند صدق است مرا محکوم می‌کنند. وی با بیان اینکه به یکباره از لندن روانه زندان اوین شدم، اظهار کرد: بنده خودم دکترای اقتصاد دارم و اینکه عدد بدهی من طبق گفته کیفرخواست برابر با بدهی بابک زنجانی به شرکت HK تصادف یک در بی‌نهایت است و چطور می‌شود که این دو عدد یکسان شود. شمس در پاسخ به نجفی نماینده دادستان گفت: من هیچ بدهی نداشتم علاوه‌بر این باید بگویم هیچ نفتی هم نفروختم. متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی دربخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بابک زنجانی را چهار وزیر تایید کرده‌اند، گفت: کسی که چهار وزیر او را تایید کرده‌اند، من چه کاره ام که بخواهم امکان‌سنجی کنم؟ او همچنین گفت: من نمی‌دانم چرا شما می‌گویید من بابک زنجانی را به مجموعه نفت معرفی کردم. مشخص است که خود زنجانی با وزیر نفت رفاقت داشت. در همین حال به‌رغم گمانه‌زنی‌ها برای حضور علیرضا زیبا حالت منفرد متهم تازه دستگیر شده پرونده بابک زنجانی، او روز گذشته در دادگاه حضور نیافت. جلسه دوم این دادگاه امروز در دادگاه انقلاب برگزار می‌شود.