دنیای اقتصاد: نمایندگان مجلس دیروز از پاسخ‌های وزیر راه و شهرسازی در موضوع «علت اعلام انعقاد قرارداد با ایرباس برخلاف واقع» قانع شدند. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که دیروز به بهارستان رفته بود، به سوال جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مشهد درباره «آن‌چه علت اعلام انعقاد قرارداد با ایرباس برخلاف واقع عنوان شده بود، پاسخ داد» کریمی‌قدوسی درباره این سوال توضیح داد: دلیل طرح سوال من این بود که همه موضوعات در مورد این قراردادها محرمانه بود. او ادامه داد: ما از یک وزیر گزارش رسمی داشتیم که هواپیماها دست دوم است چرا دولت به این سرمایه‌گذاری سنگین که قانونی هم نیست، تن می‌دهد.

عباس آخوندی در پاسخ به این اظهارات با بیان اینکه ایران با خرید هواپیماهای جدید به عرصه رقابت هوانوردی در سطح جهان ورود پیدا می‌کند، گفت: تعجب می‌کنم که به جای تقدیر، اذهان را مشوش می‌کنند. براساس گزارش «ایرنا» وزیر راه با تاکید بر اینکه ناوگان هوایی ما بسیار کهنه است، گفت: سن فرسودگی هواپیما در دنیا ۲۴ سال است و میانگین سن ناوگان ایران چیزی حدود ۲۳ است؛ یعنی همه هواپیماها براساس استانداردهای بین‌المللی به فاصله یک سال از حیز انتفاع ساقط می‌شوند.

آخوندی با اشاره به اینکه براساس توافق برجام، قرارداد با ایرباس برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیما، قرارداد با اِی.تی.آر برای خرید۲۰ فروند هواپیما و قرارداد با بوئینگ برای خرید ۸۰ فرورند منعقد شد، تاکید کرد: این خریدها کلا بدون تعهد دولت صورت گرفته و ‌تعهد دولت در این زمینه صفر است؛ صرفا به ضمانت شرکت هما انجام شده است. آخوندی با بیان اینکه این کار را براساس اعتماد بازار جهانی به ایران انجام دادیم، درباره شفافیت این قراردادها گفت: همه مراحل خرید هواپیماها، مرحله به مرحله پیشرفت کار از طریق رسانه‌ها به ملت ایران اعلام می‌شد. ما از روز اول گفتیم ۱۰۰ فروند ایرباس، ۴۵ فروند از خانواده ۳۲۰ همچنین ۳۹ فروند خانواده ۳۳۰ و ۱۶ فروند خانواده ۳۵۰ خرید کرده‌ایم. او افزود: در دولت گذشته برای خرید ۶ فروند هواپیما «اِی ۳۲۰» توافق شده بود؛ هر فروند هواپیماهای ساخت ۲۰۱۲ به قیمت ۵۵ میلیون دلار؛ ما همان هواپیما سال ساخت ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ را به قیمت ۴۵ میلیون دلار خرید کرده‌ایم؛ یعنی هر فروند هواپیما را۱۰ میلیون دلار ارزانتر خریداری کردیم، اما به‌جای تقدیر، با طرح یکسری تردیدها فقط اذهان را مشوش می‌کنید. آخوندی با بیان اینکه ما در همه مراحل خرید، مرحله به مرحله موارد را به رئیس‌جمهوری گزارش کردیم، گفت: در خردادماه ۹۵ گزارش کاملی برای رئیس‌مجلس و عین آن را برای رهبر معظم انقلاب ارسال کردم. او افزود: همه موارد قرارداد در شورای اقتصاد بررسی اقتصادی و سپس تصویب شده و مجوز خرید داده است؛ اگر چنین خرید بزرگی به اندازه یک سر سوزنی در آن تردیدی بود، همه دستگاه نظارتی وزارتخانه و شرکت‌های تابعه را مورد بازخواست قرار داده بودند. آخوندی این خریدها را شفاف، تمیز، افتخارآمیز و بدون تعهد دولت خواند و گفت: اطمینان می‌دهم که همه مراحل قانونی طی شده است و همه مراجع قانونی تصویب کرده‌اند و می‌رویم که صنعت هوانوردی ایران در سطح جهان قدرت رقابت را پیدا کند.