دنیای اقتصاد: سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه دولت در سال گذشته بدون کسری بودجه، منابع و مصارف را متوازن کرد،گفت:٢٩٤ هزار میلیارد تومان برای بودجه سال گذشته کشور پیش‌بینی شده بود که ٢٨٣ هزار میلیارد تومان آن، یعنی ٩٦ درصد تحقق یافت.

محمد باقر نوبخت همچنین روز گذشته درنشست خبری هفتگی اش در پاسخ به اینکه چه الزامی به تفکیک وزارتخانه‌ها احساس می‌شود، گفت: در مقطعی گفته شد که در برنامه پنجم توسعه چند وزارتخانه باید کم شود و افرادی تصمیم‌گیری کردند و این اقدام صورت گرفت، اینکه کارشناسی بوده یا خیر موضوع دیگری است. به گزارش «ایسنا» وی در ادامه گفت: در چهار سال گذشته دولت عملا چابک نبودن برخی وزارتخانه‌ها مثل وزارت صنعت را احساس کرد که ناشی از ادغام دو سه وزارتخانه بزرگ بوده است.سخنگوی دولت دربخش دیگری از سخنانش سوء استفاده از کلمه «آتش به‌اختیار» مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری را ظلم به ایشان دانست.به گزارش «ایسنا» نوبخت دراین خصوص گفت: قطعا مقام معظم رهبری ارتقای فرهنگ جامعه را فقط منوط به دستگاه‌های رسمی نمی‌دانند و از نظرشان همه در این زمینه مسوول هستند. به ویژه در بخش فرهنگ که دولت سهم و نقش کمتری دارد. البته در بخش اعتبارات دولت مسوول است، اما مجریان فرهنگی فقط دولتی‌ها نیستند و اصلا فرهنگ دستگاهی نیست بلکه با مشارکت همه مردم است. این مبحث «آتش به اختیار» را هم باید اینطور در نظر بگیریم که هر فردی در قبال فرهنگ مسوولیت دارد و باید نسبت به ارتقای سطح فرهنگی جامعه تلاش کند. اینکه هر جمله‌ای ایشان مطرح می‌کنند عده‌ای برای بیرون کردن رقیب از آن سوء‌استفاده می‌کنند مورد تازه‌ای نیست. موضوع سند ۲۰۳۰ یکی دیگر از مسائلی بود که در نشست روز گذشته سخنگوی دولت مطرح شد. به گزارش خبرگزاری صدا وسیما نوبخت در این باره با اشاره به اینکه سند ۲۰۳۰ در شورای عالی انقلاب فرهنگی درحال بررسی است، گفت: اگر در شورا به نتیجه برسیم که این سند نباید اجرا شود، ما هم اجرا نمی‌کنیم.وی ادامه داد: برای دولت نظر رهبری فصل‌الخطاب است.

تغییرات کابینه

درادامه این نشست سخنگوی دولت در مورد اخباری مبنی بر تغییرات در کابینه دولت دوازدهم گفت: رئیس‌جمهوری قطعا از تجربه چهارسال گذشته در تشکیل کابینه جدید استفاده خواهد کرد و اسامی که نام برده می‌شود، گمانه‌زنی وجزو شایعات و غیرقطعی است. وی افزود: آنچه قطعی است کابینه دوازدهم کارآمدتر، با نشاط ‌تر و هماهنگ‌تر خواهند بود.به گزارش «ایرنا» نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد برخی فشارها به رئیس‌جمهوری برای تشکیل کابینه تصریح کرد با شناختی که از روحیات رئیس‌جمهوری دارم، وی فردی نفوذناپذیر است و این فشارها باعث نمی‌شود که مطالبات مردم و توجه به بهبود وضعیت مردم نادیده گرفته شود و شخصا در این زمینه تصمیم‌گیری خواهند کرد. وی تاکید کرد: فارغ از فشارها، رئیس‌جمهوری دولت آینده را تشکیل خواهد داد.