رایزنی‌های مجلس و دولت برای کابینه جدید

دنیای اقتصاد: کمتر از دو ماه دیگر به تحلیف ریاست‌جمهوری دوازدهم مانده و گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه بعدی حسن روحانی آغاز شده است. در کنار گمانه‌زنی‌ها به‌نظر می‌رسد دولت نیز تحرکات خود برای رایزنی با مجلسی‌ها را کلید زده است.

گواه این موضوع اظهارات بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید است که دیروز از انجام گفت‌وگوهایی بین دولت و این فراکسیون برای ارائه شاخص‌های انتخاب وزرا خبر داد. او البته گفته است که به احتمال زیاد در هفته آینده جلساتی در فراکسیون امید برای این موضوع برگزار می‌شود. با این همه سایت انتخاب به نقل از یک منبع آگاه نوشت که هنوز حضور هیچ فردی در کابینه جدید قطعی نشده و بسیاری از لیست‌های منتشر شده در مورد اعضای کابینه بیشتر جنبه گمانه‌زنی دارد. برخی خبرها هم حاکی از آن است که حسن روحانی تا پایان ماه رمضان پیشنهادهایی در مورد کابینه جدیدش را از کارشناسان دریافت می‌کند و در زمان فعلی تصمیمی گرفته نمی‌شود. از سوی دولتی‌ها هم، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور دیروز گفت که تاکنون نماینده یا فراکسیونی به ما مراجعه نکرده که برای ماندن یا نماندن کسی در دولت آینده خط قرمز تعیین کنند.

حسینعلی امیری در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره رایزنی‌های فراکسیون‌های سیاسی مجلس با دولت برای کابینه آینده با بیان اینکه دولت با مجلس برای تصمیم‌گیری درباره کارهای مشترک مذاکره، رایزنی و مشورت انجام می‌دهد، افزود: یکی از این مسائل و کارها چینش هیات وزیران است چون براساس قانون اساسی رئیس‌جمهور وزرای پیشنهادی خود را انتخاب و برای کسب رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کند. او تاکید کرد: دولت با نمایندگان، فراکسیون‌ها، رئیس و هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره رای اعتماد به وزرای پیشنهادی حتما مشاوره، رایزنی و صحبت می‌کند. امیری یادآوری کرد که قطعا آقای رئیس‌جمهور در انتخاب هیات وزیران و اعضای دولت ذائقه مجلس را درنظر می‌گیرد اما چون فعلا رسما وارد این مرحله از کار نشدیم؛ بنابراین تا الان در این رابطه کار خاص و ویژه‌ای را انجام ندادیم اما قطعا در موعد مقرر خود و وقتی وارد این مرحله از کار شویم، این مشورت‌ها و رایزنی‌ها با مجلس شورای اسلامی صورت خواهد گرفت. به گفته معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری «کارآمدی، ابتکار و خلاقیت در کابینه» در چینش هیات وزیران ملاک توجه خواهد بود و جناح سیاسی یا شرایط سنی خیلی مهم نیست.