دنیای اقتصاد: رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان تهران از انصراف دو شاکی برای بازشماری خبر داد و گفت: با قطعی شدن نتیجه انتخابات تهران، هیچ شکایت جدیدی قابل قبول نیست.

براساس گزارش «ایرنا» رحیمی ادامه داد: اصلی‌ترین بخش این شکایات مرتبط با کاندیداهای عضو لیست خدمت و مشخصا آقایان چمران و سروری بود که بیشترین اصرار را بر بازشماری آرا داشتند و در این راستا به هیات مرکزی و هم به شخص رئیس مجلس مراجعاتی داشتند. وی تصریح کرد: این افراد برخلاف اینکه هیچ دلیلی در شکایت‌های خود نداشتند به‌دنبال بازشماری بودند. همچنین در مرحله قبل، هیات نظارت شهر تهران در پی شکایاتی در چند مرحله، نتایج ۵۰ نفر اول را مورد بررسی قرار داد و صورت جلسات صندوق‌ها را با سامانه وزارت کشور تطبیق داد تا اگر انحرافی وجود داشته، اصلاح شود که نه تنها انحرافی مشاهده نشد بلکه چند رأی اضافه برای آقای چمران لحاظ شده بود. رحیمی یادآور شد: نهایتا تصمیم هیات نظارت به اطلاع آقایان چمران و سروری رسید که با اولویت ۶ صندوق ادعایی ۱۰ صندوق بازشماری شود، ولی نهایتا این دوستان از اعتراض خود صرف‌نظر کردند و بر همین اساس با اتفاق آرا، نتیجه انتخابات شهر تهران نهایی شد.

موافقت لاریجانی با تغییر قانون انتخابات شوراها

از سوی دیگر دیروز رئیس هیات مرکزی نظارت بر پنجمین دوره انتخابات شهر و روستا از موافقت اولیه لاریجانی برای تغییر در قانون انتخابات شوراها خبر داد. محمد محمودی شاه‌نشین، رئیس هیات مرکزی نظارت بر پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه برخی از نمایندگان ایراداتی به نحوه برگزاری انتخابات شوراها دارند، گفت: به‌دنبال این هستیم تا دبیرخانه دائمی و مرکزی برای انتخابات شوراها و بررسی تخلفات آن ایجاد کنیم. این نماینده مجلس با بیان اینکه طرحی در جهت اصلاح قانون انتخابات شوراها در حال تدوین است، اضافه کرد: در جلسه‌ای که با علی لاریجانی رئیس مجلس اخیرا داشته‌ایم به وی نیز اعلام کرده‌ایم در چند روز آینده این طرح آماده و در اختیار هیات رئیسه پارلمان قرار می‌گیرد. به گفته شاه‌نشین، رئیس مجلس نیز موافقت اولیه خود برای تغییر در قانون انتخابات شوراها را اعلام و گفته است هرچه سریع‌تر در قالب یک طرح این تغییرات به مجلس ارائه شود.

ابقای دو رئیس کمیسیون تخصصی مجلس

در خبری دیگر، عصر دیروز اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس محمد جواد کولیوند را بار دیگر به‌عنوان رئیس این کمیسیون برگزیدند.همچنین با رای اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس، «عبدالرضا عزیزی» در سمت ریاست این کمیسیون ابقا شد.

گزارش کمیسیون صنایع درباره معدن یورت

همچنین دیروز خبرگزاری خانه ملت، گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس را درباره معدن زمستان یورت منتشر کرد. در بخشی از این گزارش در تشریح علل حادثه براساس گزارش اولیه کمیته حقیقت‌یاب به «عدم کفایت تهویه طبیعی موجود» اشاره شده و آمده است: احتمال تجمع گاز در منطقه انفجار به‌دلیل عدم‌کفایت تهویه، حبس گاز در فضای تخریبی به جا مانده ناشی از استخراج در محل انفجار و همچنین وجود گرد زغال که در محیط عمده معادن زغال وجود دارد. منبع جرقه احتمالا باتری حمل شده به داخل تونل است که برخلاف مقررات برای روشن کردن لکوموتیو از کار افتاده در نزدیک انتهای تونل استفاده شده است، در عین حال دیگر منابع تولید جرقه به‌ویژه لکوموتیو مدفون زیر آوار قابل بررسی است.» براساس این گزارش، عامل اصلی حادثه انفجار ناشی از گاز جمع شده در مقطعی از تونل بوده است.