بازداشت 62 نفر از عوامل گروهک‌های تروریستی در کشور

دنیای اقتصاد: امروز نخستین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی پس از حملات تروریستی برگزار می‌شود. روز چهارشنبه هفته گذشته دو حمله تروریستی در حرم مطهر امام (ره) و مجلس شورای اسلامی در تهران رخ داد که داعش مسوولیت آن را برعهده گرفت. این حملات تروریستی ۱۷ شهید و ۵۶ نفر مجروح برجای گذاشت. قرار است امروز وزرای کشور و اطلاعات برای بررسی اقدامات تروریستی روز چهارشنبه در تهران در مجلس حضور پیدا کنند و در جلسه غیرعلنی با نمایندگان در مورد روند پیگیری ماجرا گفت‌وگو کنند. همچنین قرار است برخی فرماندهان نظامی نیز امروز در مجلس حضور یافته و درخصوص حادثه تروریستی اخیر گزارش‌هایی ارائه ‌کنند. در خبری دیگر قرار است مسوولان وزارت اطلاعات و دستگاه‌های امنیتی در هفته جاری در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای بررسی ابعاد حملات تروریستی تهران حضور پیدا کنند.

دستگیری یک تیم تروریستی در اطراف تهران

همزمان در ادامه مبارزه با عملیات تروریستی احتمالی در کشور، روز گذشته سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی از شناسایی و دستگیری یک تیم تروریستی در اطراف تهران خبر داد. به گزارش «ایسنا» سردار اشتری با اشاره به شناسایی و دستگیری این تیم گفت: تعدادی از افراد مرتبط با گروه‌های تروریستی پس از حادثه تروریستی ۱۷ خرداد با هوشیاری پلیس، سپاه، بسیج و سایر دستگاه‌های امنیتی دستگیر شدند.

در همین حال محسن همدانی، معاون امنیتی استاندار تهران درباره دستگیری‌های روز گذشته یک تیم مظنون به تروریستی در اطراف تهران گفت: این دستگیری از سوی نیروی انتظامی انجام شده و تا زمانی که بررسی‌های لازم صورت نگیرد، نمی‌توان آنها را تروریست دانست. به گزارش خبرآنلاین، وی افزود: در حال‌حاضر این افراد بازداشت شده مظنون به تروریست هستند و براساس برخی شواهد و قرائن نیروی انتظامی آنها را بازداشت کرده بنابر این باید اخبار مربوط به این امر از سوی نیروی انتظامی اعلام شود.

بازداشت چند نفر در استان البرز

در همین راستا روز گذشته پلیس امنیت استان البرز از دستگیری یکی از اعضای گروهک تروریستی داعش در کرج خبر داد. به گزارش «ایلنا» از قرار معلوم این مرد با گروهک تروریستی داعش در ارتباط بوده که در کیانمهر کرج شناسایی و دستگیر شده است.

ازسوی دیگر به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس‌کل دادگستری البرز از دستگیری هفت نفر از عوامل پشتیبانی حوادث تروریستی تهران در فردیس استان البرز خبر داد. فاضلیان گفت: با توجه به نیابت قضایی از استان تهران این عوامل که پشتیبان تیم تروریستی در حوادث اخیر تهران بودند و با۲ تیم تروریستی که در تهران دست به اقدام کور تروریستی زدند هماهنگی کامل داشتند، دستگیر شدند و در اختیار مقامات قضایی و امنیتی استان تهران قرار گرفتند. بر این اساس به گزارش خبرگزاری فارس، تاکنون بیش از ۶۲ نفر از عوامل گروهک‌های تروریستی با تلاش همه نیروهای امنیتی و انتظامی دستگیر شده‌اند و شمار و مقادیر بسیاری انواع سلاح و مهمات از آنها کشف شده است.

در کنار این بازداشت‌ها، مجلس از امروز پذیرای مردم برای حل مشکلاتشان در دفاتر نمایندگان خواهد بود. به گفته محمدحسین فرهنگی، عضو هیات‌رئیسه مجلس و نماینده مردم تبریز کار ترمیم و بازسازی از هفته گذشته و بعد از حادثه تروریستی آغاز شده و همزمان با کار ترمیم ساختمان، مجلس کار مراجعات مردمی را هم خواهد داشت و وقفه‌ای در این امر ایجاد نخواهد شد. در خبری دیگر در این‌خصوص بهروز نعمتی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که قرار است بخشی از سالن مراجعین مردمی و یکی از دفاتر نمایندگان به شکل سمبلیک به‌عنوان سند جنایت تروریسم بدون بازسازی باقی بماندو تصاویر شهدای این حادثه تروریستی را در آن محل نصب خواهیم کرد. وی افزود: البته بیشترین آسیب وارده به ساختمان دفاتر نمایندگان مربوط به طبقه چهارم است و مابقی طبقات آسیب چندانی ندیده است.

قرائت گزارش ترور در مجلس

در همین حال کمال دهقانی فیروز‌آبادی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس بااشاره به حضور مسوولان وزارت اطلاعات و دستگاه‌های امنیتی در هفته‌جاری در کمیسیون متبوعش گفت: قرار است اعضای کمیسیون امنیت ملی گزارشی را از بررسی‌های خود از نحوه حادثه تروریستی تدوین و پس از قرائت در صحن کمیسیون به هیات‌رئیسه مجلس ارائه کنند تا در صحن علنی مجلس نیز قرائت شود.از سوی دیگر علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «ایلنا» با اشاره به روایات ضد و نقیضی که از حادثه تروریستی روز چهارشنبه هفته گذشته مجلس در رسانه‌ها و توسط افراد مختلف نقل شده، اعلام کرد: متاسفانه هنوز روایت متقنی از این حادثه وجود ندارد. او گفت: باتوجه به اهمیت موضوع به‌نظر می‌رسد فرمانده حفاظت و رئیس حراست مجلس باید هرچه زودتر روایتی واحد براساس ارزیابی‌های مستند، مدارک موجود و مشاهدات شاهدان قابل اعتماد ارائه کنند تا بساط گمانه‌زنی‌ها و شایعات برچیده شود. رحیمی در پاسخ به سوالی درباره شایعات فراوان درخصوص حضور یک زن در میان تروریست‌ها به‌عنوان کسی که فیلم حمله داعش را برای این گروهک تروریستی از طریق گوشی تلفن همراه ضبط کرده، گفت: آنچنان که اطلاع داریم تنها زنی که در این عملیات با داعش همکاری داشته، یک نفر بوده که در حرم امام دستگیر شده و هیج خانمی همراه تروریست‌های حمله‌کننده به مجلس نبوده است.

حمایت بنیاد شهید از خانواده‌های قربانیان ترور

در خبری دیگر روز گذشته پیکر علی‌جواد زارع به‌عنوان مسوول دفتر نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی از اهالی شهرستان اسدآباد استان همدان که در حادثه تروریستی مجلس به شهات رسیده بود، در اسدآباد تشییع شد. همچنین پیکر شهیده مهدیه هراتی که در حادثه تروریستی مجلس به شهات رسیده بود، روز گذشته در خرم آباد تشییع شد. در همین حال مهدی ایزدی، معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: خانواده شهدای حادثه تروریستی اخیر تهران مانند سایر خانواده‌های شهدای ترور تحت‌پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار می‌گیرند.در ادامه واکنش‌های جهانی به حملات تروریستی تهران، روز گذشته پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان حادثه تروریستی تهران را محکوم و با قربانیان و خانواده‌های آنان ابراز همدردی کرد.