دنیای اقتصاد: تهران دیپلماسی فعالی را برای حل‌وفصل بحران منطقه‌ای میان کشورهای عربی آغاز کرده است؛ پس از رایزنی‌های تلفنی محمدجواد ظریف‌، وزیر امور خارجه ایران با بسیاری از سران کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، او روز گذشته راهی آنکارا شد تا علاوه بر مذاکرات دوجانبه، مذاکراتی نیز درخصوص مسائل اخیر منطقه با مقامات ترکیه داشته باشد. به گزارش «ایرنا» بهرام قاسمی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به ترکیه گفت: «سفر وی به ترکیه در راستای روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای، به‌ویژه سوریه انجام شده است.» همچنین سه‌شنبه شب ظریف در ادامه رایزنی‌های خود با زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان و آلفونسو داستیس، وزیر خارجه اسپانیا نیز تلفنی گفت‌وگو کرد.

شرط عربستان برای قطر

در شرایطی که گفته می‌شد یکی از دلایل خصومت کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی با قطر، روابط این کشور با ایران است روز گذشته ریاض در پیامی ۱۰ شرط را برای برقراری ارتباط دوباره با دوحه مطرح کرد که از جمله آنها ظاهرا «قطع فوری روابط دیپلماتیک با ایران» است. به گزارش «ایسنا» به نقل از الیوم السابع، عربستان برای از سرگیری روابط با قطر ۱۰ شرط گذاشته است، از مهم‌ترین شروط عربستان، قطع فوری روابط دیپلماتیک با ایران، بیرون کردن تمامی اعضای جنبش حماس، توقف پخش شبکه الجزیره و عذرخواهی قطر از تمامی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است. الیوم السابع در ادامه نوشت: «امیر کویت این پیام عربستان را به تمیم بن حمد، امیر قطر رسانده است.» در پی منتشر شدن اخباری منسوب به تمیم بن‌حمد، امیر قطر و متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم، برخی از کشورهای عربی از جمله عربستان، مصر، امارات و بحرین روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کردند و حریم زمینی، هوایی و دریایی خود را به روی آن بستند.

اتهامات وقیحانه الجبیرعلیه ایران

از سوی دیگر عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در ادامه اتهام‌زنی به ایران و برای فرار از اتهامات علیه کشورش در حمایت لجستیکی، مالی و سیاسی از تروریسم در منطقه در پاریس مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران حامی اصلی تروریسم در جهان است. به گزارش «ایسنا» به نقل از الیوم السابع، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سه‌شنبه شب مدعی شد: «ایران حامی تروریسم در جهان است و ۹۰ درصد از نارنجک‌ها و مواد منفجره در دست تروریست‌ها، ساخت ایران است.» وی در ادامه ادعا کرد ایران در طول ۳۷ سال به بیش از ۱۲ سفارت حمله کرد و با نقض قوانین بین‌المللی چند دیپلمات را کشت و ایران بزرگ‌ترین کشور تولید‌کننده مواد منفجره در جهان است.وزیر خارجه عربستان همچنین مدعی شد ایران به‌خاطر دخالت در امور کشورهای منطقه و حمایت از تروریست‌ها باید مجازات شود و تفکرات سیاسی ایران قابل قبول نیست. الجبیر همچنین مدعی شد: «ایران باید به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد، در امور داخلی دیگر کشورها مداخله نکند و از تروریست‌ها حمایت نکند.» اظهارات وزیر خارجه عربستان سعودی در حالی علیه ایران مطرح می‌شود که در چند سال اخیر این کشور به همراه متحدان منطقه‌ای و بین‌المللی‌اش به حمایت مالی و سیاسی و نیز آموزش نیروهای تروریستی در عراق و سوریه اقدام کرده است. وزیر خارجه عربستان در حالی ایران را در تورهای سیاسی خود به نقاط مختلف دنیا تهدید و متهم به حمایت از تروریسم می‌کند که در بین تروریست‌های دستگیر شده یا عاملان انتحاری در نقاط مختلف دنیا این اتباع سعودی هستند که نامشان دیده می‌شود. عربستان سعودی بعد از توافق برجام دچار سرخوردگی و شکست در سیاست ایران‌هراسی خود در منطقه شد و تلاش دارد به هر شکل و با هر روش این فضا را علیه ایران در منطقه و دنیا زنده کند.