ایرنا: سخنگوی وزارت خارجه ایران میزان خسارات وارده به اماکن دیپلماتیک ایران را در پی وقوع انفجار تروریستی در کابل، جزئی اعلام کرد و گفت: امور جاری از سر گرفته خواهد شد. بهرام قاسمی درخصوص خسارات احتمالی وارده به اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در کابل ابراز کرد: همان‌گونه که مطلع شدید این انفجار انتحاری در منطقه دیپلماتیک کابل رخ داده که اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران نیز در آن محدوده قرار دارد.

او افزود: شدت انفجار به حدی بوده است که خسارات بسیاری به ساختمان‌های اطراف محل وقوع انفجار تا شعاع صدها متری وارد شده است که البته صدماتی جزئی به اماکن متعلق به کشورمان هم وارد شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: خوشبختانه این خسارات، زیاد نبوده و به کارکنان سفارت هم آسیبی نرسیده است و امور جاری تا ساعاتی دیگر از سر گرفته خواهد شد.

پاسخ به اتهامات بی‌اساس وزیر دفاع آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین در واکنش به اظهارات وزیر دفاع آمریکا گفت: متیس باید به‌گونه‌ای پاسخ ولخرجی‌های مقامات سعودی در سفر هیات آمریکایی را می‌داد و این دست‌و‌دل‌بازی‌ها را به‌گونه‌ای با تکرار ادعایی واهی علیه ایران جبران می‌کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، بهرام قاسمی در واکنش به اظهارات «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه با یکی از شبکه‌های تلویزیونی این کشور و متهم کردن مقامات کشورمان به اقدامات تروریستی گفت: اتهامات مورد اشاره وزیر دفاع آمریکا در مورد ترور یک سفیر عربی در واشنگتن توسط ایران سناریویی ساختگی و بی‌پایه و اساس بوده که بعد از گذشت چندین سال از این ماجرا، هالیوودی بودن این سناریو هر روز بیشتر از گذشته برای افکار عمومی جهان روشن شده و از اصل و اساس دروغ و خیال‌پردازی برخی از مقامات جنگ‌افروز آمریکا و عربستان سعودی به‌عنوان متحد منطقه‌ای این کشور در خلیج‌فارس است و برای جمهوری اسلامی ایران طرح چنین ادعاها و اتهامات بی‌پایه و اساسی قابل اعتنا نیست.

قاسمی نگاه دلار محور و به‌شدت ابزاری آمریکا به مقوله تروریسم را بلای جان ثبات و امنیت جهان، به‌ویژه منطقه خاورمیانه دانست و با ابراز تاسف از این نوع نگاه مقامات آمریکایی گفت: تداوم این‌گونه رفتارها، چشم‌انداز موفقیت و پیروزی جامعه جهانی بر پدیده شوم و خطرناک تروریسم را مبهم و حتی شاید تاریک می‌کند. جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا در بخشی از مصاحبه با شبکه «سی بی‌اس» مدعی شده بود که ایران در توطئه ترور عادل الجبیر سفیر وقت عربستان در واشنگتن در سال ۲۰۱۱ مشارکت داشته است.