دنیای اقتصاد: سخنگوی دولت روز گذشته به ادعای ابراهیم رئیسی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، مبنی‌بر مهندسی آرا پاسخ داد و ضمن رد چنین ادعایی گفت: قطعا سخن درستی نیست و باید این واژگان تعریف شود. محمدباقر نوبخت همچنین در نشست خبری روز گذشته‌اش درخصوص اظهارات روز دوشنبه رئیس قوه‌قضائیه در مورد حصر پیشنهادکرد به جای کشاندن برخی مباحث به سطح جامعه آنها را در جلسه شورای‌عالی امنیت ملی مطرح کنند.

روز دوشنبه آیت‌الله آملی‌لاریجانی با اشاره به طرح موضوع شکستن حصر در جریان مبارزات انتخاباتی، بدون اینکه نامی از کسی ببرد گفته بود: «نقل کرده‌اند که کاندیدایی در جمع هواداران خود خطاب به آنان گفته است که ما آمده‌ایم حصر را بشکنیم. شما چه کاره‌اید که بخواهید حصر را بشکنید؟»به گزارش میزان او همچنین در جلسه مسوولان قضایی، در سخنانی هشدارآمیز گفت: «به این قبیل رسانه‌ها و افرادی که تلاش می‌کنند به‌صورت زنجیره‌ای و همنوا چنین مسائلی را دائما تکرار کنند و از این طریق فشار وارد آورند هشدار می‌دهیم که این بساط را جمع کنند وگرنه قوه‌قضائیه با اقتدار، خود این بساط را جمع خواهد کرد.» از همین رو نوبخت روز گذشته در نشست خبری هفتگی‌اش با خبرنگاران با اشاره به این سخنان گفت: قدرت در ساختار نظام جمهوری اسلامی بین سه قوه توزیع شده و رئیس‌جمهور رئیس قوه مجریه و مسوول اجرای قانون اساسی است و از اختیارات خود استفاده می‌کند.

به‌نظر می‌رسد اگر رئیس قوه‌قضائیه مطلبی دارند، نباید آن را در سطح جامعه مطرح کنند. این باعث می‌شود برخی مباحث که جریانات سیاسی متخاصم با یکدیگر دارند به قوا هم تسری پیدا کند. وی تاکید کرد: نباید تضارب آرای جریان‌های سیاسی به قوا تسری یابد، بنابراین توصیه می‌کنم سروران محترم اگر مطالبی دارند در جلسات مطرح کنند.به گزارش «ایسنا» نوبخت همچنین در واکنش به اظهارات ابراهیم رئیسی که صحبت‌هایی در زمینه مهندسی آرا انجام داده بود و مباحثی که درباره رای حلال و حرام مطرح می‌شود، تصریح کرد: ما نسبت به گفته دیگران پاسخ نمی‌دهیم و نسبت به سیاست‌های دولت پاسخگو هستیم. سیاست دولت این است که ملت ایران بدون تقسیم‌بندی طبقات و آرا عزیز هستند. چه آنها که به آقای روحانی رای دادند و چه آنها که رای نداده‌اند همه برای ما محترم هستند و برای رسیدن به رشد هشت درصدی نیاز داریم از همه مردم استفاده کنیم. او ضمن تکذیب مهندسی انتخابات تاکید کرد که فرآیند انتخابات توسط شورای نگهبان تحت‌نظارت بوده است.

16 میلیون رای خوب است

نوبخت اضافه کرد: همه اینها به ۲۹ اردیبهشت بازمی‌گردد. قبل از آن کاندیداها از برنامه‌های خود دفاع می‌کردند و متاسفانه شاهد بودیم برخی مرزهای اخلاق را درنوردیدند. هر کس در هر جایی از فرصت‌هایی که داشت برخوردار شد. سخنگوی دولت همچنین گفت: بالاخره مردم با دیدن همه صحبت‌ها رای خود را دادند و انتظار داریم شورای نگهبان در وقت قانونی خود نظرش را بگوید. ۱۵، ۱۶ میلیون هم رای خوبی است و نباید احساس شکست کنند.

تقدیر از منش ناطق نوری

وی تاکید کرد: به‌نظر می‌رسد باید اقدام جوانمردانه، اخلاقی و مردانه آقای ناطق‌نوری را در دوم خرداد ۷۶ یادآوری کنیم که هنوز وقتی شمارش آرا تمام نشده بود و متوجه شدند رقیبشان پیروز انتخابات است در پیامی تبریک گفتند. البته شاید دوستان بخواهند باز این کار را ادامه دهند، اما دولت مصمم است که تعهداتی را که در مقابل مردم دارد و به مطالبات مردم پاسخ دهد و تصمیم دارد از ظرفیت همه برای رشد و توسعه کشور استفاده کند.

جایگزینی چند مدیر زن در سازمان برنامه

نوبخت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تاکید رئیس‌جمهوری بر استفاده از زنان و جوانان در دستگاه‌های اجرایی گفت: ان‌شاءالله سه تا چهار نفر از مدیران زن ظرف همین هفته در سازمان برنامه و بودجه جایگزین مردان می‌شوند. امکان اینکه از زنان به‌عنوان وزیر در کابینه استفاده شود هم وجود دارد و الان هم معاونان زن در کابینه حضور دارند.

تایید نظر رئیس‌جمهوری

به گزارش «ایرنا» نوبخت در پاسخ به سوالی درباره انتقادهای رئیس‌جمهور به شورای نگهبان برای همکاری نکردن در روز رای‌گیری گفت: در فرآیند اخذ رای نکاتی بود که ازسوی وزیر کشور اعلام شد.وی با اشاره به اینکه برخی از مردم موفق نشدند در روز انتخابات رای بدهند، گفت: طبق سنوات گذشته معمولا کسانی که در شعب حضور داشتند تا آخرین نفر، شعب مقید به اخذ رای بودند، ولی امسال این بحث مطرح شد که روز انتخابات ۲۹ اردیبهشت است؛ بنابراین اگر یک دقیقه از ۱۲ شب بگذرد روز بعد محسوب می‌شود و هر گونه رای‌گیری قانونی نیست. سخنگوی دولت اظهار کرد: وزیر کشور تلاش داشت نظرات شورای نگهبان مورد توجه قرار گیرد تا بحثی مطرح نشود. نوبخت در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر تناقض اظهارات رئیس‌جمهور و سخنگوی شورای نگهبان مبنی‌بر زمان واصل شدن پیشنهاد هیات اجرایی به شورای نگهبان (که رئیس‌جمهور آن را ده و نیم صبح و سخنگوی شورای نگهبان آن را غروب روز جمعه دانسته بود) به‌منظور تسهیل و تسریع در روند رای‌گیری در روز انتخابات گفت: من در این‌باره حرف جناب رئیس‌جمهور را تکرار می‌کنم چراکه براساس گزارش‌های رسمی وزارت کشور بود.

تکذیب قطع مستمری مددجویان

وی همچنین درباره اینکه گفته می‌شود مستمری مددجویان کمیته امداد به جای افزایش قطع شده است، یادآور شد: ماه اول افزایش این اتفاق افتاد که موجب نگرانی ما شد؛ اما بعدا مسوولان کمیته امداد متوجه شدند که آن ۷۰ هزار تومان را خودشان باید پرداخت کنند و مابقی تا ۲۴۰ هزار تومان را دولت پرداخت می‌کند. قرار است مستمری این عزیزان افزایش پیدا کند نه اینکه قطع شود. در همین راستا روز گذشته در جریان نشست خبری نوبخت، سازمان هدفمندی قطع یارانه خانوارهای نیازمند را تکذیب کرد.

بررسی اعتراضات به قطع یارانه‌ها

نوبخت درباره برقراری یارانه برخی از افراد گفت: یارانه نقدی حدود ۵/ ۴ میلیون نفر قطع شده بود که به‌دلیل اعتراض تعداد زیادی از آنها، یارانه حدود ۵/ ۱ میلیون نفر برقرار شد. سازمان هدفمندی یارانه‌ها هر ماه اعتراضات را بررسی و در صورت صحیح بودن، یارانه‌ها را برقرار می‌کند.

ادامه فعالیت سامانه کارورزی

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا سامانه کارورزی متوقف شده است، اظهار کرد: سامانه کارورزی متوقف نشده و از مصوبات شورای‌عالی اشتغال است و دولت موظف است از دو مسیر پرداخت حق بیمه سهم کارفرما و طرح کارورزی برای فارغ‌التحصیلانی که مدرک دارند و نیاز به کارآموزی دارند این طرح را انجام دهد. اینها طرح‌هایی است که دولت در حال تمهید مقدمات برای اجرای آنها است. البته کاندیدایی در طول انتخابات ثبت‌نام می‌کرد که این اشکال بود، ولی دولت مستقر می‌تواند این کار را انجام دهد. نوبخت همچنین از خرید یک میلیون و ۹۶۴ هزار تن گندم از کشاورزان تا روز دوشنبه خبر داد.

رفع مشکلات سپرده‌گذاران

سخنگوی دولت در واکنش به تجمعات سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری کاسپین و آرمان گفت: با توجه به برنامه‌ریزی بانک مرکزی امیدواریم در آینده نزدیک مشکلات این سپرده‌گذاران حل شود.نوبخت درخصوص تشکیل وزارت گردشگری نیز گفت: این موضوع جزو سیاست‌های دولت نیست، اما دولت در حال مطالعه عملکرد وزارتخانه‌هایی است که در گذشته ادغام شده‌اند و اینکه ارزیابی کند وضعیت فعلی آنها بهتر است یا آنکه از هم جدا شوند.