دنیای اقتصاد: واکنش‌ها به سخنان دبیر کل جامعه روحانیت مبارز مبنی‌بر حلال خواندن آرای ابراهیم رئیسی کاندیدای اصولگرایان در دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری همچنان ادامه دارد. واکنش‌هایی که روز گذشته به مجلس نیز کشیده شد و نطق دو تن از نمایندگان مجلس را در انتقاد از این سخنان به‌دنبال داشت. آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی در گردهمایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب که در تاریخ ۴ خرداد برگزار شد، گفته بود که «آقای رئیسی ۱۶ میلیون رای حلال داشت.» جمله‌ای که موجب شد سیل انتقادات به‌سوی او روانه شود. انتقاداتی که البته موجب شد او روز گذشته در بیانیه‌ای در مورد سخنانش توضیحاتی ارائه کند. اما پیش از ارائه این توضیحات صبح دیروز عبدالحمید خدری، نماینده مردم بوشهر در نطق میان دستور خود، تقسیم آرای مردم به حلال و حرام را برخلاف مصالح و منافع ملی و درتضاد با منویات مقام معظم رهبری توصیف کرد.

در نطقی دیگر علی نجفی خوشرودی، نماینده مردم بابل طرح مسائلی چون رای حلال و غیرحلال را موجب ایجاد تفرقه بین مردم دانست و از مسوولان خواست در شرایط حساس بین‌المللی بر همبستگی و وحدت ملی بیفزایند.

در همین حال روز گذشته آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اینجانب در جلسه‌ای جمله‌ای گفتم که در فضای مجازی منعکس شد و هر کس تفسیری داشت که بعضا ناروا بود، لازم می‌دانم مقصودم را بیان کنم، در جلسه‌ای بحث درباره یکی از کاندیداها و آرای او بود و نظر بنده را می‌خواستند. بنده گفتم این ۱۶ میلیونی که اعلام شده براساس اطلاعات واصله و اینکه احدی در صحت این آرا تشکیک نکرده آرای واقعی اوست و بنده این رای بالای مردمی و حلال را به ایشان تبریک می‌گویم.»

وی در ادامه این بیانیه تاکید کرده است: «دراینجا لازم می‌دانم کلمه حلال را معنا کنم، اگر در سبد رای یک کاندیدا آرای واقعی او ریخته شود، این آرا پاک و حلال است و اگر آرای دیگری به اشتباه یا عمد در سبدش ریخته شود، این آرا پلید و حرام است. تخلف در انتخابات یک امر طبیعی است و مرجع تشخیص، طبق قانون شورای محترم نگهبان است.»

در پایان این بیانیه آمده است: «همه منتظریم نظر شورای محترم نگهبان را بدانیم، چه بسا پس از تحقیقات کامل بعضی آرا کاسته و بعضی افزون شود. البته هرچه باشد در نتیجه انتخابات موثر نخواهد بود و جناب آقای روحانی پس از تایید شورای محترم نگهبان و تنفیذ رهبری برای چهار سال دیگر رئیس‌جمهوری هستند.»