دنیای اقتصاد: به‌دنبال نامه گلایه‌آمیز ستاد انتخابات کشور به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نسبت به سخنان خطیب نمازجمعه تهران، روز گذشته نیز این ستاد، با انتشار اطلاعیه‌ای درباره اظهارات روز جمعه خطیب جمعه تهران اعلام کرد: طرح ادعای خلاف واقع می‌تواند از مصادیق تشویش اذهان عمومی باشد و حماسه سترگ انتخابات را زیر سوال ببرد.

سیداحمد خاتمی روز جمعه در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفته بود گزارش‌های تخلفات در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار زیاد است. از همین رو روز گذشته ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در حالی که خطیب محترم جمعه بر رعایت تقوی و وحدت و انسجام ملی تاکید کرده و آن را از مبانی نظام جمهوری اسلامی برشمردند، اما در بخش‌های دیگری از سخنان خود بدون بررسی و حتی سوالی از وزارت کشور و مجریان و بدون ارائه مستندات و شواهد متقن، اتهاماتی را متوجه دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات اعم از اجرا و نظارت کردند که بیان اینگونه مطالب می‌تواند از مصادیق ایجاد شبهه در افکار و تشویش اذهان عمومی باشد. در ادامه این اطلاعیه آمده است: تریبون وحدت‌آفرین نمازجمعه در کمال ناباوری و حیرت باعث ایجاد شکاف یا تفرقه در جامعه شده است.

پس از این اطلاعیه احمد خاتمی در نامه‌ای به ستاد انتخابات کشور با دفاع از اظهارات خود در نماز جمعه تهران خواستار آن شد تا این ستاد ظرفیت خود را در تحمل نقد بالا ببرد.

در بخشی از این نامه آمده است: اینجانب هیچ نسبتی را به کسی نداده‌ام. دوباره متن حرف‌هایم را ببینید؛ من گفته‌ام گزارشی از تخلفات رسیده، شورای نگهبان رسیدگی کند مقصران را به دستگاه قضائی و به مردم معرفی کند، پس من فقط جرم را گفته‌ام، معرفی مجرم را به مقام مسوول واگذاشته‌ام. پس قضیه به اصطلاح طلبگی شرطیه است. در ادامه این نامه می‌افزاید: آنچه در رابطه با تخلف به‌صورت گزارش شده است گفتم همان است که دبیر محترم شورای نگهبان در جلسه هیات‌رئیسه خبرگان گفته است، عین گفته ایشان است: «اما تخلفات بسیاری هم شد که بخشی از آن متوجه مسوولان بود که تخلفات بسیاری کردند». به گزارش خبرآنلاین او همچنین در بخش دیگری از نامه خود نوشته است: برادران عزیز مولی علی(ع) فرمود «انتظار از شما تحمل نقد به‌صورت اگرچه حداقل هست» صبر می‌کردید شورای نگهبان اظهار نظر می‌کرد بعد این بیانیه را صادر می‌کردید. به شما اطمینان می‌دهم اگر به خلاف آنچه گفته‌ام نظر دادند من شرعا خود را موظف به اعتراف به خطا می‌دانم و اعلام می‌کنم.

پاسخ شورای سیاستگذاری ائمه جمعه

همزمان روز گذشته روابط عمومی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در نامه‌ای به ستاد انتخابات کشور که به سخنان آیت‌الله سید‌احمد خاتمی خطیب موقت جمعه تهران اعتراض داشت، پاسخ داد. در این نامه فرازهایی از سخنان احمد خاتمی در نماز جمعه این هفته تهران ذکر شده و در ادامه آمده است: ‌ای کاش به همین مقدار که از تذکرات دلسوزانه امام جمعه محترم برآشفتید و به سرعت دست به قلم شدید، نسبت به حرکت‌های هنجارشکنی که از جانب برخی طرفداران کاندیدای خاص این روزها صورت گرفته است و دل خانواده‌های شهدا، علما و متدینین را شکست و در ملأ عام رقصیدند، برخی حجاب‌ها را برداشتند، شعارهای ضد ارزش‌های نظام دادند و طبق گزارش‌هایی، محرمات الهی را مرتکب شدند و... حداقل به‌عنوان کسانی که سر سفره شهدا نشسته‌اید، اظهار انزجار می‌کردید.