دنیای اقتصاد: با گذشت یک هفته از انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخاب مجدد حسن روحانی با کسب ۲۳ میلیون و ۵۴۹ هزار و ۶۱۶رای (۵۷درصد آرا)، به‌نظر می‌رسد اصولگرایان هنوز نتوانسته‌اند نتیجه انتخابات را باور کنند. آنها ابتدا موضوع رای حلال را مطرح کردند و پس از آن با طرح موضوع «تخلفات بسیار در انتخابات ریاست‌جمهوری» از رای ۱۹ میلیونی اصولگرایان سخن گفتند.

عبارت رای حلال اولین بار از سوی ابراهیم رئیسی نامزد اصولگرایان در دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شد. او در فیلمی که پیش از برگزاری انتخابات از او در فضای مجازی منتشر شد و او را سوار بر قطار و خسته از رقابت‌های انتخاباتی نشان می‌داد اعلام کرد که فقط به‌دنبال ۴ رای حلال است. پس از آن فیلم دیگری از او در فضای مجازی و پس از اعلام نتایج انتخابات منتشر شد که او در آن از تخلفات انتخاباتی سخن می‌گفت. اما ماجرا به اینجا ختم نشد. رئیسی در ادامه راه در نامه‌ای به آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان خواستار رسیدگی به آن‌چه «برخی تخلفات در قبل و حین برگزاری انتخابات ۲۹ اردیبهشت‌ماه» عنوان می‌کرد، شد. با این حال این تنها ابراهیم رئیسی نیست که به‌عنوان کاندیدای اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری از رای حلال و تخلفات انتخاباتی سخن می‌گوید.

روز پنج‌شنبه نیز آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در همایش جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی تاکید کرد: آقای رئیسی در انتخابات ۱۶ میلیون رای حلال به‌دست آورد؛ ما روز گذشته با آقای جنتی نشست داشتیم و در آنجا مطرح شد که مردم از شورای نگهبان انتظار دارند و می‌خواهند ببینند شورا چه قضاوتی می‌کند، شورای نگهبان وظیفه دارد همه آنچه اتفاق افتاده، برنامه‌های غلط، آرایی که ابطال شد و مناطقی که صندوق به آنها نرفته بود را خودش با دلیل بشناسد و به مردم اعلام کند. به گزارش خبرگزاری مهر، او افزود: این تخلفات در نتیجه انتخابات موثر نیست، اما این اثر را دارد و شاید رای آقای رئیسی را از ۱۶ میلیون به ۱۹ میلیون و رای آقای روحانی را از ۲۳ به ۲۱ میلیون برساند. از این رو کسانی که تخلف کرده‌اند باید بدانند که یک چشم بینا بالای سر آنها است و آنها به خود اجازه تکرار چنین اقداماتی را ندهند. در کنار او محمدحسن رحیمیان، رئیس شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب نیز در همایش مذکور تصریح کرد: جبهه مردمی روی اصول و ارزش‌ها پافشاری کرده است و ۱۶ میلیون رای مومنانه خالص به‌دست آورده است.

این سخنان البته واکنش‌هایی را نیز به‌دنبال داشته است. همچنان‌که روز گذشته مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور به اظهارات اخیر آیت‌الله موحدی‌کرمانی پاسخ داد. به گزارش «ایسنا» در بخشی از این مطلب با بیان اینکه تمامی مراحل انتخابات ریاست‌جمهوری به‌ویژه در شعب اخذ رای از ابتدای فرآیند رای‌گیری تا پایان شمارش و اعلام نتایج با حضور ناظران شورای محترم نگهبان انجام گرفته، آمده است: مشخص نیست استفاده از واژه «آرای حلال» بر چه مبنایی و با چه هدفی صورت گرفته است؟ در ادامه این مطلب می‌افزاید: تقسیم‌بندی این مردم عزیز و بزرگوار به عناوینی مانند انقلابی و غیر‌انقلابی یا آرای حلال و... ظلم بزرگی است که باعث ایجاد تفرقه و آسیب جدی به وحدت ملی و امنیت ملی می‌شود.

اینکه از جناب آیت‌الله جنتی خواسته‌اند آرای آقای رئیسی از ۱۶ میلیون به ۱۹ میلیون و آرای آقای روحانی از ۲۳ میلیون به ۲۱ میلیون تغییر یابد با هیچ منطق شرعی، قانونی و مردم‌سالاری منطبق نیست و ادعایی غیر‌قابل باور است. در واکنشی دیگر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: از تمکین به صندوق رای و قبول سلامت انتخابات هیچ جریانی ضرر نمی‌کند. به گزارش «ایرنا» او همچنین نوشت: به جای تلخ کردن کام مردم، وارد بازی شیرین مردم‌سالاری دینی شوند. به گزارش «ایسنا» حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری نیز در واکنش به برخی اظهارات و تعبیر رای ملت به حلال و حرام، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «جمع آرای دوستان اصولگرا در ۹۶ از جمع آرای متعلق به همه آنان در ۹۲ کمتر است؛ این نشان می‌دهد که آنان هم در انتخابات شکست خورده‌اند و هم در پایگاه اجتماعی.» او همچنین تاکید کرد که تحریک بیشتر دوقطبی در کشور، به مصلحت ملی نیست.همزمان با این سخنان آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان شامگاه چهارشنبه در جلسه هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری ضمن تایید سلامت انتخابات اعلام کرد که تخلفات انتخاباتی، چشمگیر بوده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس مجلس خبرگان ابراز امیدواری کرد: کسانی که در این قضایا تخلفات بزرگ کردند از گناهانشان توبه کنند؛ زیرا حق‌الناس گریبانشان را می‌گیرد. به این ترتیب سه‌شنبه هفته جاری شورای نگهبان مطابق آنچه بیان کرده است باید نتیجه رسیدگی به این شکایت و شکایاتی که در مورد روند برگزاری انتخابات به این شورا ارجاع شده را اعلام کند.