دنیای اقتصاد: پس از پیشنهاد علی لاریجانی برای بازشماری آرای ۵۰ نفر اول انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، فرهاد تجری، سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از بازشماری ۱۵ صندوق تهران با حضور نماینده لیست خدمت خبر داد و گفت که در برخی از این صندوق‌ها نه‌تنها آرای لیست خدمت صفر بود؛ بلکه آرای لیست امید هم صفر بود. به گزارش «ایسنا» تجری گفت: در هیچ کدام از این صندوق‌ها، عددی به آرای کاندیداها اضافه نشد و در برخی از صندوق‌ها نه‌تنها آرای لیست خدمت بلکه آرای لیست امید هم صفر بود. او افزود: «ما همچنین در ۵۰۰ صندوق ۵۰ نفر اول شهر تهران را بین لیست وزارت کشور با هیات نظارت مطابق دادیم که یک مورد تخلف هم در آن ندیدیم.»

سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها درباره اعتراض برخی کاندیداهای انتخابات شوراها مبنی‌بر عدم پذیرش نمایندگان آنها پای صندوق رای گفت: ما پیش از انتخابات از ناحیه هیچ‌کس گزارشی نداشتیم که نمایندگانشان را پای صندوق‌ها نپذیرفته باشند و چنین گزارشی حتی بعد از شمارش آرا وجود نداشت. اینکه بعد از برگزاری انتخابات چنین چیزی مطرح شود و بگویند فرآیند غلط بوده کم لطفی است. رای ماخوذه در صندوق‌ها لیست صورت جلسات آمار الکترونیکی وزارت کشور و آمار هیات نظارت و سامانه ما موجود و قابل دفاع است. او با بیان اینکه سامانه جامع انتخابات در وزارت کشور طراحی شده، یادآور شد:‌ این کار برای به حداقل رساندن دخل و تصرف‌ها انجام شده و سعی شده که سامانه به شکل متمرکز و کلی پیش‌بینی شود.

نامه ۵۲ نماینده مجلس به علی لاریجانی

با این حال، دیروز ۵۲ نفر از نمایندگان درباره آنچه تخلفات گسترده هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها خواندند، به علی لاریجانی رئیس مجلس نامه نوشتند. در خبری دیگر، محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان نیز دیروز در تذکری به وزیر کشور خواستار اعزام هیاتی به شهر کرمان برای بررسی تعدادی از صندوق‌های رأی مربوط به انتخابات شورای این شهر شد.

اصرار جاماندگان بر بازشماری

از سوی دیگر، با وجود آنکه علی لاریجانی پیشنهاد بازشماری آرای ۵۰ نفر اول انتخابات شورای شهر تهران را به هیات نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا ارائه کرد، اما همچنان برخی جاماندگان از ورود به پنجمین دوره شورای شهر تهران، درباره نتایج انتخابات گلایه می‌کنند. به گزارش «ایسنا» محسن پیرهادی عضو هیات‌رئیسه شورای شهر فعلی تهران نیز با اشاره به حواشی ایجاد شده پیرامون شمارش آراء گفت: تمام درخواستمان از هیات اجرایی و نظارت این است که در روند برگزاری و شمارش آراء نظارت دقیقی داشته باشند نه اینکه وقتی از آنها می‌خواهیم که آمار یک صندوق خاص را بدهد، می‌گوید که نداریم و باید از هیات اجرایی بگیریم که این درست نیست؛ چراکه ما در دیدار با لاریجانی رئیس مجلس نیز گفتیم که هیات اجرایی باید ساز وکار نظارتی داشته باشد تا در فرآیند انتخابات نظارت دقیق داشته باشد نه اینکه اختیارات خود را به هیات اجرایی تفویض کند.

واکنش چمران به انتخابات

همچنین مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم دیروز در جلسه شورای شهر تهران بار دیگر به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: فرمانداری و مجلس نظارت دقیقی بر انتخابات شورای شهر تهران نداشته‌اند و درخواست بازشماری آرای تعدادی از صندوق‌ها را داریم. به گزارش خبرگزاری فارس، چمران تاکید کرد: ما انتظار داریم در انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران و نحوه شمارش آراء، مرّ قانون اجرایی شود.