موج پیام‌های تبریک مقامات خارجی به روحانی

دنیای اقتصاد: چهارمین روز از انتخاب حسن روحانی به‌عنوان دوازدهمین رئیس‌جمهور ایران در حالی طی می‌شود که واکنش‌ها به این انتخاب مردم ایران در قالب پیام‌های تبریک به منتخب مردم و نیز ملت ایران ادامه دارد. پیام‌هایی که از اقبال جامعه جهانی از انتخاب مجدد حسن روحانی به ریاست‌جمهوری برای یک دوره دیگر حکایت دارد. در این راستا دیروز وزارت امور خارجه کره‌جنوبی ضمن تبریک به حسن روحانی ابراز امیدواری کرد که روابط دو‌جانبه میان ایران و کره‌جنوبی افزایش یابد. در این بیانیه آمده است: دولت ما امیدوار است که ایران با توجه به فرصت پیش آمده در این انتخابات بتواند نقشی سازنده‌تر در جامعه بین‌الملل ایفا و به سمت توسعه و موفقیت حرکت کند. همچنین انتظار می‌رود روابط بین ایران و کره‌جنوبی به گونه‌ای پیش رود که برای هر دو طرف منافع بیشتری به همراه داشته باشد.

نوری مالکی، معاون رئیس‌جمهور عراق هم در پیامی انتخاب دوباره حسن روحانی را به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران تبریک گفت.او در این پیام تاکید کرد که اعتماد دوباره ملت عزیز ایران به شما نشان‌دهنده حمایت شما از منافع ملت ایران است. مالکی در ادامه پیام نوشت: ما خواستار گسترش روابط عراق و جمهوری اسلامی ایران هستیم تا با تروریست‌ها مقابله کنیم و ثبات و امنیت را به منطقه بازگردانیم.

همچنین جاکوب زوما، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی نیز در پیامی به حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران تبریک گفت.

عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهوری الجزایر هم دیروز در پیامی به حسن روحانی، انتخابش را به‌عنوان ئیس‌جمهوری منتخب ایران تبریک گفت و تاکید کرد: بی‌شک انتخاب شما از سوی اکثریت ملت ایران نشانه شناخت و قدردانی از شایستگی‌های بالا و تجربه غنی و سیاست‌های خردمندانه شماست که در مسیر خدمت به مصالح کشور برادر ایران اتخاذ کرده و به گونه‌ای مؤثر اجرا کردید. فرصت را مغتنم شمرده و توسعه قابل توجهی را که روابط دوگانه ما طی سال‌های اخیر شاهد آن بوده است، تحسین می‌کنم.

شادباش رهبر ارامنه جهان به روحانی

از سوی دیگر، جاثلیق گارگین دوم رهبر دینی ارامنه جهان هم به مناسبت انتخاب مجدد حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایران به وی شادباش گفت. در پیام جاثلیق گارگین دوم آمده است: «جناب آقای روحانی، خرسندم که با رئیس‌جمهوری شما، ملت با ایمان ایران همچنان در راستای توسعه و پیشرفت میهن گام برمی‌دارد و مردم ارمنستان نیز تحکیم هر‌چه بیشتر روابط دیرینه و دوستانه و توسعه همکاری‌های دو کشور را در زمینه‌های مختلف مهم تلقی می‌کند. اطمینان داریم که در آینده نزدیک روابط دو کشور با اجرا شدن برنامه‌ها و طرح‌های جدید جهت بهروزی دو ملت و آباد کردن هر چه بیشتر ارمنستان و ایران بیش از پیش توسعه خواهد یافت.» پیش از این و طی سه روز گذشته نیز شماری از رئیسان جمهوری و مقامات ارشد کشورهای مختلف جهان از جمله «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه، «سرژسرکیسیان» رئیس‌جمهوری ارمنستان، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهوری بلاروس « انجلینو الفانو» وزیر خارجه ایتالیا، «زیگمار گابریل» وزیر امور خارجه آلمان و «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن و «فومیو کیشیدا» وزیر امورخارجه این کشور، پیروزی روحانی را در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران تبریک گفتند و بر علاقه خود برای همکاری بیشتر با ایران تاکید کردند.

پیام رئیس مجلس خبرگان

با این همه دیروز بسیاری از مقامات و چهره‌های داخلی نیز حضور مردم در انتخابات و انتخاب حسن روحانی به‌عنوان دوازدهمین رئیس‌جمهور ایران را طی پیام‌های جداگانه‌ای تبریک گفتند. در این میان می‌توان به اظهارات آیت‌الله احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد که در پیامی با تقدیر از حضور پرشکوه مردم در انتخابات تاکید کرد: حضور پرشور ملت ایران در انتخابات پاسخ دندان‌شکنی به دشمنان عنود و لجوج بود. او دیروز در این پیام تبریک ۲۹اردیبهشت ماه امسال را عرصه امتحان دیگری برای ملت شجاع ایران خواند و گفت: «مجلس خبرگان رهبری، ضمن سپاس و قدردانی از حضور حماسی مردم و تقدیر و تشکر از مجریان و ناظران‌ برگزاری این انتخابات، با آرزوی توفیق برای رئیس‌جمهوری منتخب، از ایشان می‌خواهد در چارچوب قانون‌اساسی و منویات مقام معظم رهبری و پاسداشت خون شهیدان انقلاب اسلامی در راستای تحقق اهداف نظام مقدس‌ جمهوری اسلامی و مطالبات بحق مردم، گام بردارد و تحت تاثیر جریان‌های سیاسی قرار نگیرد.»

پیام تبریک آیت‌الله امینی

آیت‌الله امینی هم دیروز با انتشار پیامی خطاب به حسن روحانی انتخاب مجدد وی به سمت ریاست جمهوری را تبریک گفت و برای وی آرزوی توفیق کرد. در بخشی از متن این پیام آمده است: «مشاهده صف‌های طولانی شما مردم عزیز و انتظار چند ساعته برای مشارکت در سرنوشت و آینده کشور و نمایش احساس موثر بودن در مهم‌ترین رویداد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایران سرافراز، همه دوستان و دشمنان داخلی و خارجی و رفقا و رقبای دور و نزدیک اعم از مسلمان و غیر‌مسلمان را بر آن داشت که در برابر عظمت و قامت بلند امید و نجابت شما مردمان شریف، آگاه و زمان شناس، سر تعظیم فرود آورده و زبان به تحسین بگشایند.» آیت‌الله امینی همچنین در ادامه این پیام افزود: «من نیز به‌عنوان یک عضو کوچک از خانواده ایرانیان عزیز، از صمیم قلب مراتب سپاس و درود خود را نثار شما می‌کنم و خداوند را برای نعمت وجود چنین مردمی وظیفه شناس، شاکر هستم.»

تبریک شورای مرکزی بازیگران

این پیام تبریک‌ها به شخصیت‌های سیاسی داخلی و خارجی محدود نماند. دیروز شورای مرکزی انجمن بازیگران سینما با انتشار پیامی، به حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم در دور دوازدهم ریاست جمهوری تبریک گفت. در بخشی از این پیام آمده است: «پایان اردیبهشت ۹۶ همراه شد با جشن بزرگ ملی تدبیر و امید در کشور عزیزمان. امید و انتظار است در دوران دوم ریاست جمهوری حسن روحانی شاهد به ثمر رسیدن برنامه‌های پیش‌بینی شده در چهار سال گذشته، به خصوص در حوزه فرهنگ، هنر و سینمای کشورمان و همچنین رشد قابل توجه در تولید آثار هنری و بهبود چشمگیر مشکلات رفاهی و معیشتی هنرمندان باشیم.»

روحانی به فاجعه تورم پایان داد

رسانه‌های جهان نیز همچنان با انتشار گزارش‌هایی به تحلیل انتخاب حسن روحانی برای دور دوم ریاست جمهوری‌اش می‌پردازند. در این راستا می‌توان به گزارش شبکه تلویزیونی سراسری «روسیه- یک» اشاره کرد. این شبکه تلویزیونی با اشاره به پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد: اکثریت مردم ایران با انتخاب ادامه مسوولیت رئیس‌جمهوری از اصلاحات آغاز شده توسط وی حمایت کردند که توانست به فاجعه تورم ۴۰ درصدی پایان دهد. به گزارش «ایرنا» خبرنگار این شبکه تلویزیونی روسی در این گزارش خود گفت: اوضاع ایران در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی بهبود یافته است. این خبرنگار روس افزود: روحانی در حالی دوره نخست ریاست جمهوری خود را آغاز کرد که ایران تحت تحریم‌های شدید قرار داشت و بانک‌های این کشور از سامانه جهانی سوئیفت کنار گذاشته و وضعیت بسیار سختی بر کشور حاکم شده بود اما اقتصاد ایران در دوره ریاست جمهوری روحانی رونق یافت و تولید ناخالص ملی ۷ درصد رشد و سطح تورم از رقم فاجعه‌آمیز ۴۰ درصد به ۱۳ درصد کاهش یافت.