دنیای اقتصاد: تنها یک روز پس از اعلام نتایج قطعی انتخابات شورای شهر تهران، بازشماری آرای ۵۰ نفر اول در این انتخابات، به پیشنهاد علی لاریجانی رئیس مجلس کلید خورد. این خبری است که دیروز محمد محمودی شاه‌نشین رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا خبر داد.

آنگونه که شاه‌نشین در اظهارات خود اعلام کرده، اعتراض مکرر مهدی چمران رئیس فعلی شورای شهر تهران سبب شد، علی لاریجانی پیشنهاد بازشماری آرای ۵۰ نفر اول انتخابات شورای شهر را مطرح کند. این موضوع در شرایطی مطرح شده است که «لیست امید» حاوی نام ۲۱ نامزد اصلاح‌طلب شورای شهر تهران توانست با رایی بالا، پیروز قاطع کرسی‌های پارلمان شهری تهران شود. براساس گزارش «ایرنا» محمد محمودی شاه‌نشین در توضیح خود از این پیشنهاد علی لاریجانی البته تاکید کرد که چندین مرتبه به‌صورت تلفنی با چمران صحبت و تاکید کردم که به اعتراض اعضای لیست خدمت توجه داریم؛ اما پیشنهاد علی لاریجانی مبنی‌بر بازشماری آرا نشان می‌دهد اعتراض مهدی چمران و نامزدهای لیست اصولگرایان موسوم به لیست خدمت، به نتایج اعلام شده از سوی ستاد انتخابات کشور مبنی‌بر پیروزی لیست اصلاح‌طلبان (لیست امید) همچنان ادامه دارد.

با این همه محمودی شاه‌نشین اعلام کرد که اگر در جریان بازشماری آرا اختلاف معناداری دیده شود، قطعا بررسی‌های بیشتری انجام می‌شود. رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراها البته تاکید کرد که تاکنون اختلاف معناداری مشاهده نشده است. او همچنین گفت که یک نفر به‌عنوان نماینده لیست خدمت در هیات نظارت بر انتخابات شوراهای استان تهران حضور می‌یابد تا شاهد بازشماری آرا ۵۰ نفر اول باشد. از سوی دیگر علیرضا رحیمی، رئیس هیات‌عالی نظارت بر انتخابات شوراها در استان تهران هم دیروز در گفت‌و‌گو با «ایسنا» با بیان اینکه نماینده «لیست خدمت» با حضور در محل هیات نظارت شهر تهران در جریان کامل فرآیند شمارش آرا قرار گرفته است، گفت: هرگونه شبهه‌پراکنی در آرای سالم و طبیعی مردم و شکایت‌های خارج از فرآیند قانونی همچون مراجعه به رئیس مجلس قبل از ارائه هرگونه شکایت رسمی به هیات‌های اجرایی یا نظارت، اقدامی خارج از قانون است.

بازشماری برخی صندوق‌ها در اهواز

علاوه‌بر تهران، در اهواز نیز برخی صندوق‌های انتخابات شورای شهر بازشماری خواهد شد. به‌ گزارش «ایرنا» نبی الله خون‌میرزایی، سرپرست فرمانداری شهرستان اهواز با اشاره به عدم‌ثبت تعدادی از صورتجلسات صندوق‌های اخذ رای گفت: علت این امر وجود مغایرت بین آمار صورتجلسه‌ها و تعرفه‌های رای مصرف شده است. او افزود: تا ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۴۰۴ صندوق اخذ رای از ۴۱۳ صندوق اخذ رای شمارش شد که در این صندوق‌ها تعداد کمی از صورتجلسات تنظیمی در محل شعبه به علت اشکال در ارقام و اعداد مندرج در صورتجلسه قابلیت ثبت در سامانه را ندارند و سامانه به علت خطای اعداد آنها را نمی‌پذیرد. او ادامه داد: روشن‌ترین علت این خطا، مغایرت تعداد آرای صورتجلسه شده با آمار تعرفه‌های مصرفی است. خون‌میرزایی افزود: صندوق‌های اخذ رای که اطلاعاتشان در سامانه ثبت شده است، به هیات نظارت شهرستان ارسال خواهد شد تا هیات نظارت شهرستان براساس اطلاعاتی که در صورتجلسات ثبت کرده است، آنها را به لحاظ کمی راستی‌آزمایی و درباره آنها قضاوت کند. به گفته او تعدادی از شعب در حال بازشماری هستند و نتایج آن ملاک عمل خواهد بود. سرپرست فرمانداری شهرستان اهواز تاکید کرد: آمار نتایج اعلام شده از سوی فرمانداری اهواز تاکنون غیرقطعی است و آرای قطعی پس از تایید هیات نظارت قابل انتشار است.

مشارکت بیش از ۴۱ میلیون نفر در انتخابات شوراها

در خبری دیگر به نقل از «ایسنا»، علی پورعلی‌مطلق، دبیر ستاد انتخابات کشور دیروز اعلام کرد که در این دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، بیش از ۴۱ میلیون نفر شرکت کردند. پورعلی مطلق گفت: در این دوره از انتخابات شوراها در ۱۴۱ شهر از هزار و ۲۴۰ شهری که داریم، انتخابات به‌صورت الکترونیکی برگزار شد که به گفته هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شهر و روستا بسیار کار خوبی بوده است و اگر بخواهیم به‌صورت درصدی اعلام کنیم، ۹۵ درصد آن اهداف مورد نظر تحقق پیدا کرده است.