دنیای اقتصاد: سفیر ایران در عراق با جمعی از مراجع و علمای کربلا، استاندار و نماینده آیت‌الله سیستانی در آن شهر دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق با استاندار، نماینده آیت‌الله سیستانی و تولیت آستان مقدس حسینی و جمعی از مراجع و علمای کربلای معلی در این شهر دیدار و اولین نشست‌های هماهنگی درخصوص مراسم اربعین حسینی امسال را برگزار کرد. مسجدی درباره انتخابات گفت: «هیچ فردی نباید بگوید که رای من تنها یک رای است و در انتخابات تاثیری نخواهد داشت، همه باید در انتخابات شرکت کنند.» سفیر ایران در عراق در یک کنفرانس مطبوعاتی در کربلا گفت: «زائران و ایرانیان مقیم عراق روز جمعه در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت خواهند کرد و در استان کربلا چهار حوزه انتخاباتی اختصاص داده شده است و از شهروندان ایرانی می‌خواهم که در انتخابات شرکت کنند و سرنوشت کشورشان را مشخص سازند.»

ضرورت مشارکت ایرانیان مقیم در سوریه در انتخابات

سفیر ایران در سوریه بر ضرورت به نمایش در آوردن همبستگی هموطنان در سوریه و مشارکت در انتخابات تاکید کرد و گفت: «رسیدگی به نیازهای ایرانیان از اولویت‌های برنامه کاری وی است.» همزمان با جشن نیمه شعبان، جواد ترک‌آبادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه، پنج‌شنبه گذشته با گروهی از ایرانیان مقیم سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد. ترک آبادی در ملاقات با ایرانیان مقیم سوریه، ضمن گفت‌وگو با آنان، در جریان خواسته‌ها و مسائل آنها قرار گرفت. او اعلام کرد: «فرهنگ انتظار به معنی رویش و تلاش برای تحقق آرمان‌ها و حفظ باورهایمان است که امروز در تلاش برای حفاظت از انقلاب اسلامی و نظام جمهوری تبلور یافته و با مشارکت قاطبه ایرانیان در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری عیان می‌شود.» سفیر ایران در سوریه در همین راستا، بر ضرورت به نمایش در آوردن و همبستگی هموطنان عزیزمان در سوریه و مشارکت در انتخابات تاکید و رسیدگی به نیازهای ایرانیان را از اولویت‌های برنامه کاری خود عنوان کرد.

اعلام مراکز رای گیری در بلاروس، گرجستان و اوکراین

در چارچوب برنامه‌ریزی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری شکوهمند انتخابات ریاست‌جمهوری در خارج همزمان با داخل در روز جمعه ۲۹ اردیبهشت، نشانی مراکز رای گیری از ایرانیان مقیم بلاروس، گرجستان و اوکراین اعلام شد. دو صندوق اخذ رای در مینسک پایتخت بلاروس برای رای گیری از ایرانیان شرکت‌کننده در انتخابات ریاست‌جمهوری در نظر گرفته شده است که از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ به وقت محلی‌پذیرای هموطنان حائز شرایط است. ایرانیان مقیم گرجستان نیز می‌توانند برای رای دادن در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم از ساعت ۸ تا ۱۸ شنبه ۲۹اردیبهشت (وقت محلی) به جایگاه استقرار دو صندوق تدارک دیده شده در این کشور مراجعه کنند. همچنین در اوکراین صندوق رای‌گیری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در کی یف پایتخت این کشور قرار دارد و ایرانیان می‌توانند از ساعت ۹ تا ۱۷ در سفارت جمهوری اسلامی ایران به نشانی خیابان کروگلو اونیورسیتتسکا - شماره ۱۲ رای بدهند. بنا به اعلام حسن قشقاوی رئیس هیات نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری در خارج از کشور، ۲۹اردیبهشت ماه همزمان با رای‌گیری در ایران، در ۱۰۳ کشور و ۲۷۹ شعبه، برای اخذ رای از ایرانیان مقیم خارج اقدام می‌شود. معاون وزیر امور خارجه همچنین اعلام کرده است که براساس تازه‌ترین اطلاعات قطعی شده در ۱۳۲ نمایندگی شامل سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری انتخابات برگزار می‌شود و براساس پرونده‌های تشکیل شده کنسولی، ۵/ ۲ میلیون هموطن در خارج حائز شرایط رای دادن هستند که البته آمار دقیقی نیست و همیشه آمار شناوری داریم.

اطلاعیه سفارت ایران در پکن درخصوص انتخابات

سفارت ایران در چین اعلام کرد که همزمان با ایران این کشور هم آمادگی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را دارد. در این اطلاعیه آمده است که سفارت ایران در پکن همانند دیگر نمایندگی‌های کشورمان در خارج از کشور اقدام به برگزاری دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در محل نمایندگی خواهد کرد. رای گیری به صورت همزمان در سرکنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران واقع در شهرهای شانگهای، گوانگجو و هنگ کنگ برگزار خواهد شد.

برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در هلند

سفارت جمهوری اسلامی ایران در هلند نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران همزمان با ایران و دیگر نقاط جهان در روز جمعه مورخ ۲۹ اردیبهشت برابر با ۱۹ مه ‌در شهر لاهه برگزار خواهد شد. سفارت کشورمان در هلند اعلام کرد که در این رابطه شعبه اخذ رای در ساختمان مجاور سفارت جمهوری اسلامی ایران به آدرس دائر خواهد بود و هموطنان ایرانی مقیم هلند می‌توانند در صورت همراه نداشتن شناسنامه یا کارت ملی، با ارائه گذرنامه معتبر ایرانی رای خود را به صندوق بیندازند.

اطلاعیه سفارت ایران در مکزیک

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سفارت ایران در مکزیک برگزار می‌شود. در اطلاعیه سفارت ایران در مکزیک در این ارتباط اعلام شده است: دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مکزیکوسیتی در روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ معادل ۱۹/ ۰۵/ ۲۰۱۷ از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ برگزار می‌شود. بنا بر این گزارش، در روز انتخابات خدمات کنسولی ارائه نمی‌شود.

آمادگی مراکز اخذ رای در پاکستان

سفارت ایران در اسلام‌آباد نیز از آمادگی مراکز اخذ رای در این کشور خبر داد. سفارت ایران در کراچی در اعلامیه‌ای عنوان کرد که دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی ایران جمعه مورخ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد برگزار می‌شود. هموطنان مقیم کویته، کراچی، لاهور و پیشاور هم می‌توانند برای شرکت در انتخابات به سرکنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در این شهرها مراجعه کنند.

دعوت سفارت ایران در اسپانیا برای حضور در انتخابات

سفارت کشورمان در مادرید نیز با اعلام آمادگی برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور از هموطنان‌مان برای حضور در پای صندوق‌های رای دعوت کرد.