دنیای اقتصاد: دادستان کل کشور دیروز با اشاره به انتخابات پیش‌رو، بر تامین امنیت انتخابات تاکید کرد. براساس گزارش خبرگزاری فارس، محمدجعفر منتظری در نشست خبری دیروز خود با اصحاب رسانه با تاکید بر اینکه برای انجام انتخابات پرشور نیازمند فراهم شدن زمینه‌های لازم هستیم، گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در امر انتخابات باید مورد توجه قرار گیرد مساله امنیت و تامین امنیت حقیقی و مجازی فضای انتخابات است. منتظری افزود: اطلاعاتی که ما داریم این است که عناصر بدخواه و دشمنان در صدد بر هم زدن امنیت به هر وسیله‌ای هستند اما قطعا آنها نمی‌توانند گام موثری در راستای سلب امنیت فضای انتخابات بردارند اما مطمئن باشند اگر بخواهند به امنیت کشور، مردم و انتخابات لطمه بزنند نظام برخورد شدیدی خواهد کرد.

تخلف مجریان انتخابات

او در ادامه از مسوولان اجرایی انتخابات خواست قانون را کاملا رعایت و از حمایت و طرفداری از یک کاندیدای خاص پرهیز کنند. منتظری افزود: من منظورم فرد خاصی نیست و مسوولان اجرایی حق ندارند از هیچ یک از شش کاندیدا طرفداری کنند. دادستان کل کشور درباره تخلفات انتخاباتی نیز گفت: در این چند روز اخیر گزارش‌ها و شکایات قابل‌توجهی از تخلفات و حمایت‌های مسوولان اجرایی داشته‌ایم. منتظری با تاکید بر اینکه مایل نیستیم ناچار شویم برای مسوولان اجرایی پرونده قضایی تشکیل دهیم، گفت: این در شأن مسوولان اجرایی نیست که بخواهیم آنها را به دادگاه بکشانیم اما دستگاه قضایی موظف به اجرای قانون است. او همچنین از ابلاغ دستور برخورد حتمی با متخلفان به دادستان‌های سراسر کشور خبر داد و تاکید کرد که همه مسوولان اجرایی بدانند در رصد دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی هستند.

دولت از وقوع فساد جلوگیری کند

منتظری در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه ما توصیه‌های لازم را به کاندیداها کردیم که اخلاق رعایت شود، گفت: اما در افکار عمومی شاهدیم در برخی صحبت‌هایی که در مناظرات گفته شد بدآموزی وجود داشته است. منتظری همچنین درباره اظهارات یکی از نامزدهای انتخابات که گفته بود موسسه میزان مربوط به قوه قضائیه است، این موضوع را رد و تاکید کرد: میزان هیچ نسبتی با قوه قضائیه ندارد و نسبت دادن این موسسه به قوه یک نسبت ناروا است. دادستان کل کشور همچنین با اشاره به مناظرات تلویزیونی نامزدها افزود: اینکه در مناظره گفته شود قوه قضائیه چه مبارزه‌ای با فساد داشته و قوه قضائیه را قوه‌ای بی‌خاصیت معرفی کردن دور از انصاف است. اساسا انتظار ما از مسوولان اجرایی و مدیران در هر دولتی این است ساختار کار را به‌گونه‌ای تعبیه کنند که در آن فساد ایجاد نشود. نه اینکه رها کنیم یا اجازه دهیم یک غده بزرگ فاسد در یک وزارتخانه یا بانک ایجاد شود بعد بگوییم چرا قوه برخورد نمی‌کند.

امام؛ بنیانگذار دادگاه ویژه روحانیت

منتظری همچنین با بیان اینکه دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت نهادی است که از سوی امام راحل بنیان‌گذاری شده است و امروز هم تحت نظارت مقام معظم رهبری کار خود را انجام می‌دهد، گفت: وظایفی که برای این مجموعه تعیین شده امر پنهانی نیست و معلوم است اگر کسی مرتکب جرم شود در هر لباسی باشد برخورد می‌شود. دادستان کل کشور گفت: فکر نمی‌کنم علما از عملکرد دادگاه روحانیت ناراضی باشند جز آنها که عالم بی‌عمل بودند.

کاهش تخلفات انتخاباتی

دادستان کل کشور در پاسخ به این سوال که آیا میزان تخلفات افزایش داشته یا نه، گفت: چون قبلا ستاد پیشگیری نبوده آمار نداریم اما تا این مرحله آمار را که دیدم نسبت به انتخابات مجلس کاهش داشته است.

مخالف پخش زنده مناظرات بودم

دادستان کل کشور در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره مناظره‌های انتخاباتی گفت: در کمیسیون تبلیغات تصمیم گرفته شد مناظره‌ها زنده نباشد و خود من هم مخالف پخش زنده بودم چون ممکن است نامزدی تپقی بزند و سخنی از دهانش خارج شود. منتظری با تاکید بر اینکه از دو دوره مناظره زنده انتخابات ریاست‌جمهوری خاطره خوش نداریم، گفت: ما در کشور اسلامی زندگی می‌کنیم و نباید خودمان را با کشور لاییک مقایسه کنیم. اسلام دستورالعمل‌ها و قواعدی دارد و وقتی این برنامه را با آموزه‌های دینی تطابق می‌دهیم می‌بینیم درست نیست. بالاخره یک مقام مسوولی یک اقداماتی انجام داده که نباید بر ملا شود. در کشور مثلا رئیس‌جمهور پیش رهبر می‌رود و دستوراتی می‌گیرد که نباید منتشر شود.

سایت کارانه

منتظری درخصوص سایت کارانه نیز گفت: ما این مورد را بررسی کردیم دیدیم مغایر قانون است و از طریق کارگروه با رای‌گیری بسته شد و اینکه گفته شد با دستور مقام قضایی است، درست نیست.