دنیای اقتصاد: تنها دوروز دیگر تا پایان تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، باقی است و کاندیداهای ریاست‌جمهوری نیز دراین روزهای باقی‌مانده به سفرهای استانی خود شدت بخشیده‌اند. در میان ۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، همچنان حسن روحانی و ابراهیم رئیسی در راس سفرهای استانی قرار دارند و مصطفی میرسلیم نیز بیشتر ترجیح داده تا درجمع دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف کشورحضور پیدا کند. البته از روز گذشته به‌نظر می‌رسد که محمدباقر قالیباف نیز سفرهای استانی‌اش را افزایش داده و دیروز پس از سخنرانی در ورامین، به استان فارس سفر کرد. همزمان همایش‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری نیز دو روز است که بیشتر رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته است. در همین راستا، روز شنبه حسن روحانی در جمع حامیان خود در ورزشگاه آزادی حضور یافت و قرار است امروز نیز همایش بزرگ ستاد اصولگرایان معتدل حامی او همزمان با تهران در سراسر کشور برگزار شود. علی مطهری نایب رئیس مجلس و بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی سخنرانان این همایش هستند. همایش بانوان حامی قالیباف نیز روز گذشته در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

منزوی شدن هیچ جناحی را نمی‌پذیریم

حسن روحانی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری روز گذشته در جمع مردم خرم‌آباد، با بیان اینکه ما به شهدا،‌ سپاه و ارتش خود افتخار می‌کنیم اظهار کرد: ما می‌گوییم هر کسی کار خود را انجام دهد، ما دست نظامیان را می‌بوسیم اما آنها باید کار نظامی خود را انجام دهند و می‌گوییم هر چیزی به جای خودش نیکو است.

به گزارش «ایسنا» او اظهار کرد: ما راهی به نام اتحاد و وحدت ملت بزرگ صددرصدی ایران را انتخاب کرده‌ایم. ما می‌خواهیم همه جناح‌ها و گروه‌ها، اصولگرایان، اصلاح‌طلبان، معتدلین، اقوام و مذاهب همه در کنار یکدیگر به‌عنوان ایران متحد باشند. این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: ما نمی‌پذیریم که یک جناح منزوی باشد و گروهی اقلیت بخواهد بر افکار مردم حکومت کند. او اظهار کرد: عده‌ای از ما سوال می‌کنند و می‌پرسند که چرا در روز اول برای افتتاح پروژه‌ها به استان‌ها سفر نکرده و در ماه‌های آخر دولت این پروژه‌ها را افتتاح می‌کنند؛ من فکر می‌کردم جواب این سوالات برای همه حتی کودکان ما روشن باشد، چرا که ما در روز نخست با مردم عهد بستیم و به میدان کار و عملیات آمدیم و تصمیم گرفتیم که پروژه‌هایی را انجام دهیم. در همین راستا بودجه‌ها را تنظیم کردیم و با همکاری مردم کارها را انجام دادیم و امروز آنها را به مرحله افتتاح رسانده‌ایم و می‌خواهیم که با خرسندی آنها را افتتاح کنیم. روحانی درادامه به اعمال تحریم‌های مختلف از سوی قدرت‌های جهانی علیه ایران اشاره کرد و گفت: مردم باید بدانند که آنها راه تجارت را بسته بودند و ما ناچار بودیم برای کار خود ابتدا آن راه را باز کنیم و تحریم‌ها را برداریم تا بتوانیم نفت بیشتری تولید کرده و به فروش برسانیم و امروز نیز که نفت ما مقداری بیشتر شده است تصمیم گرفته‌ایم این پول را به محرومان بدهیم، اما عده‌ای می‌گویند که این تحریم‌ها باید ادامه می‌یافت تا پول جیب‌هایشان بیشتر شود. به گزارش خبرآنلاین او تاکید کرد: از دلواپسان هراسی نداریم. روحانی تصریح کرد: به مردم قول می‌دهم که در دولت دوازدهم فقر مطلق در ایران برای همیشه رخت بر بکند.

یارانه‌ها ادامه خواهد یافت

وی تاکید کرد: عده‌ای باز می‌خواهند با پمپاژ پول میان مردم چند صباحی آنها را بفریبند، این در حالی است که ما این راه را نمی‌خواهیم و اشتغال جوانان نیازمند درآمد مکفی است که این موضوع ملزم به راه‌اندازی تولید است.

او در ادامه با بیان اینکه پرداخت یارانه‌های نقدی به مردم در آینده نیز ادامه خواهد یافت، اظهار کرد: عده‌ای در حال القای این مطلب هستند که چنانچه دولت فعلی ادامه پیدا کند یارانه روستاییان قطع خواهد شد. من از مردم می‌خواهم پیام دولت را به همه روستاییان برسانند و به آنها بگویند که این عده دروغ می‌گویند. در دولت آینده پرداخت یارانه‌ها ادامه خواهد یافت. او روز گذشته نیز در جریان سفرهای انتخاباتی خود وارد اصفهان شد. روحانی دوشنبه هم میهمان تبریزی‌ها است.

سخنان روحانی در اصفهان

روحانی روز گذشته در جمع مردم اصفهان حضور یافت. او در حالی در جمع مردم حضور یافت که محمدجواد ظریف‌، وزیر امور خارجه او را همراهی می‌کرد. به گزارش «ایسنا» پیش از سخنان رئیس‌جمهور شهربانو منصوریان دارنده چند مدال طلای جهان و آسیا به نشان صلح و دوستی مدال خود را به روحانی تقدیم کرد. همچنین به گزارش «ایلنا» رئیس‌جمهور گفت: آیا ما می‌خواهیم فردی را به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کنیم یا به‌عنوان رئیس و قیم از طرف یک گروه خاص. او ادامه داد: ۱۰ بار تصمیم گرفتند که شبکه‌های اجتماعی را ببندند، ولی این روحانی بود که در برابر این تصمیم ایستاد.

به گزارش «ایلنا» او افزود: ما دیوار تحریم را فرو ریختیم. البته اگر ملت ایران اجازه بدهد و اگر رهبری ما را هدایت کند، با همین دکتر ظریف مابقی تحریم‌ها را هم برخواهیم داشت.

روحانی با بیان اینکه ما به عقب برنمی‌گردیم، یادآور شد: پیشرفت به ۱۴۰۰ یا عقبگرد به ۹۱؟ من در این دو، سه هفته، خیلی گوش کردم که دوستان ما طرح و برنامه جدیدی را هم به ارمغان آورده‌اند. دیدم بازنویسی سال‌های ۹۰ و ۹۱ است. ما به ۹۰ و ۹۱ برنمی‌گردیم. او تاکید کرد: جوانان عزیز! ما می‌خواهیم جمعه به پای صندوق‌های آرا برویم. چون می‌خواهیم برخی از روزنامه‌ها، سایت‌ها و نهادها حاشیه امنیتی نداشته باشند. می‌خواهیم همه روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و سایت‌ها و همه بنگاه‌های تولیدی باهم مساوی باشند.

سامانه جدید قالیباف

محمدباقر قالیباف نیز روز گذشته در ادامه برنامه‌های تبلیغاتی خود ازسامانه «ساماندهی مسکن مهر» رونمایی کرد. او پیش از این نیز سایت کارانه را راه‌اندازی کرده بود که به دستور قوه‌قضائیه فیلتر شد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، شرط ورود به این سامانه وارد کردن کد ملی از سوی افراد است، تاکید شده است که این سامانه برای پیگیری مسکن مهر افرادی راه‌اندازی شده که در دولت‌های قبلی ثبت‌نام کرده‌اند اما هنوز موفق به دریافت واحد خود نشده‌اند. نکته دیگری که در سامانه جدید قالیباف به چشم می‌خورد فراخوان ثبت‌نام برای متقاضیان جدید مسکن مهر است. در این راستا تاکید شده کسانی که مایل به دریافت مسکن مهر جدید هستند می‌توانند در این سامانه با وارد کردن اطلاعات خود ثبت‌نام کنند. از سوی دیگر قالیباف در سامانه جدید خود اعلام کرده است اطلاعات ثبت‌نام‌کنندگان در این سامانه در صورت انتخاب هریک از کاندیداها و با موافقت ثبت‌نام‌کنندگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، در شرایطی قصد اجرای نسخه جدید طرح مسکن مهر را دارد که مطابق بند پ ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه، ادامه این طرح در قالب تعهد احداث واحدهای جدید در سال‌های برنامه، ممنوع اعلام شده است. طبق این ماده، بانک مسکن از پرداخت تسهیلات به پروژه‌های جدید مسکن مهر منع شده است. از طرفی، ریز اطلاعات مربوط به ساخت‌وسازهای باقی‌مانده مسکن مهر و همچنین مشخصات پیش‌خریداران مسکن مهر، به‌طور کامل در سامانه مسکن مهر تحت مدیریت وزارت راه و شهرسازی موجود است و نیازی به سامانه جدید برای شناسایی دوباره این افراد نیست. با این حال روز گذشته، وزیر راه و شهرسازی، در واکنش به راه‌اندازی سامانه ثبت‌نام مسکن، این سایت را با تمام قوانین در مغایرت دانست و راه‌اندازی چنین سامانه‌هایی توسط ستادهای انتخاباتی را به منزله خرید و فروش رای دانست.

معاون وزیر راه و شهرسازی در واکنش به راه‌اندازی این سامانه، با تاکید بر آنکه راه‌اندازی سامانه مسکن از سوی قالیباف، قانونی نیست، گفت: مشخص نیست این سایت از چه بانک اطلاعات مسکنی استفاده می‌کند و واحدهایی را که به مردم پیشنهاد می‌دهد برای چه کسی است بنابراین مردم باید مراقب باشند. حامد مظاهریان ادامه داد: به این خاطر که این سایت نه توجیه قانونی دارد و نه توجیه برنامه‌ای. قالیباف روز گذشته در جریان برنامه‌های انتخاباتی خود به ورامین رفت. به گزارش خبرگزاری فارس، وی گفت: قانون می‌گوید ثروت را به قوه‌قضائیه بگویید که اضافه نشود. این قانون است و درست است اما حق مردم است که بدانند. در مناظرات دیدید من به‌خاطر دفاع از حق مردم گفتم. او افزود: ۸۰۰ متر را متری ۳ هزار تومان می‌گیرید و بعد سرتان را بالا می‌گیرید و می‌گویید قانون است؟ کدام قانون به شما این اجازه را داده است؟ به من گفتند قالیباف تو به عرصه سیاست نیا ما با تو کاری نداریم. من گفتم ما رزمنده هستیم، نیامدیم باج بدهیم و با تهدید شما کنار برویم بلکه ایستادیم تا از منافع مردم و انقلاب و نظام دفاع کنیم. نتیجه این شد که چنین شایعاتی را درست کردند.

هشدار رئیسی

ابراهیم رئیسی نیز روز گذشته در ارومیه گفت: من از قضایای بسیاری خبر دارم اما کسی که می‌خواهد رئیس‌جمهوری شود باید ظرفیت داشته باشد. من اگر لب به سخن بگشایم این سینه اسرار زیادی دارد اما من منافع کشور را به مسائل شخصی ترجیح می‌دهم.

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ما در بزنگاه‌ها از خود ظرفیت نشان می‌دهیم، اگر لب به سخن بگشاییم وضعیت دیگری خواهد شد اما باید ظرفیت داشته باشیم. به گزارش «ایلنا» او در برنامه پاسخ به سوال جوانان که از شبکه سوم سیما پخش شد، گفت: گفته می‌شود ما به مردم نبات دادیم. از روزی که فضای انتخابات در کشور آغاز شد سعی کردیم در مجموعه آستان قدس رضوی حضور نداشته باشیم تا آن فضای پاک به مسائل انتخابات آلوده نشود. مردم این افتراها را می‌فهمند. به گزارش خبرگزاری فارس، او درجمع مردم تبریز نیز گفت: می‌گویند دیپلماسی بلد نیستید. اگر دیپلماسی این حرف است که به بیگانه بگویید این کار را کنید تا ما رای بیاوریم ما دیپلماسی بلد نیستیم. به گزارش خبرگزاری فارس، رئیسی در ادامه سفر به استان‌های کشور روز گذشته به استان گلستان سفر کرد و با آیت‌الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان هم دیدار و گفت‌وگو کرد. او در ادامه سفرهای انتخاباتی خود، طی هفته جاری به ۱۱ استان دیگر سفر می‌کند.

نظر جهانگیری در مورد شکایت قالیباف

اسحاق جهانگیری نیز روز گذشته پس از ضبط برنامه‌اش برای شبکه چهار در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره شکایت قالیباف از وی افزود: آقای قالیباف مختار به شکایت از من است؛ سنگ مفت، گنجشک مفت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما وی گفت: آقای قالیباف با مسائلی که مطرح کرده به گذشته خود آسیب رساند. سیدمصطفی هاشمی‌طبا نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما گفت: دولت باید با فکرهای جدید و درآمدهای قانونی جدید بارهای سنگین را از دوش مردم در بخش بهداشت و درمان بردارد. هاشمی‌طبا گفت: پیشنهاد من این است که درمان‌های کم‌هزینه توسط مردم پرداخت شود تا سیستم بهداشت و درمان مجال پرداخت درمان‌های گران‌قیمت را داشته باشد. وی افزود: بار دیگر تاکید می‌کنم من کنار نکشیده‌ام و به‌زودی در بیانیه‌ای دلایل منتشرشدن خبر کذب را بیان می‌کنم. مصطفی میرسلیم نیز با حضور در دانشگاه خواجه نصیر سخنرانی کرد. او شب گذشته نیز در شبکه خبر حضور یافت.

ترافیک سفرهای استانی نامزدها