دنیای اقتصاد: براساس آخرین آمار، تعداد شعب اخذ رای برای حضور ایرانیان مقیم خارج از کشور از ۲۷۹ به ۲۸۶ شعبه افزایش یافت. به گزارش خبرگزاری فارس، دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری قرار است همزمان با داخل کشور در ۱۰۳ کشور خارجی برای هموطنان ایرانی مقیم این کشورها نیز برگزار شود. براساس اعلام قبلی قرار بود این دور از انتخابات در ۱۰۳ کشور و ۱۳۲ نمایندگی (سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های ایران) و در ۲۷۹ شعبه اخذ رای برگزار شود که براساس پیگیری‌های انجام شده این رقم به ۱۳۳ نمایندگی و ۲۸۶ شعبه اخذ رای افزایش یافته است. حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه، ششم اردیبهشت ماه در نشستی خبری گفت که براساس توافقات حاصله مقرر شد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری همزمان با داخل کشور در ١٠٣ کشور و ۱۳۲ نمایندگی (سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های ایران) و در ٢٧٩ شعبه اخذ رای برگزار شود. ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌توانند روز ۲۹ اردیبهشت ماه با مراجعه به محل‌های اعلام شده اخذ رای با شناسنامه، کارت ملی یا گذرنامه معتبر اقدام به شرکت در این دور از انتخابات کنند.

در عربستان و سودان رای‌گیری نداریم

معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه، با بیان اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم در ۱۰۳ کشور برگزار می‌شود، گفت: «با توجه به اینکه با کشورهای عربستان و سودان رابطه دیپلماتیکی نداریم انتخابات ریاست‌جمهوری در آنجا برگزار نمی‌شود؛ البته تعداد ایرانیان ساکن در آنجا نیز محدود است.»

اطلاعیه مهم سفارت ایران در لندن

سفارت ایران در انگلستان در اطلاعیه‌ای از برنامه ویژه و فوق‌العاده برای تجدید گذرنامه‌ها در ۴۸ ساعت خبر داد. به گزارش «ایسنا» متن این بیانیه به شرح زیر است: «سفارت ایران در لندن به این وسیله اعلام می‌کند که به منظور تقویت امکان حضور و مشارکت گسترده هموطنان ایرانی مقیم بریتانیا در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و با توجه به اینکه گذرنامه معتبر ایرانی از جمله مهم‌ترین مدارکی است که هموطنان عزیز خارج از کشور می‌توانند با استفاده از آن رای خود را به صندوق بیندازند، این سفارت برنامه خاص و فوق‌العاده‌ای را به اجرا گذارده است.» در این اطلاعیه تاکید شده است: «بر این اساس آن دسته از هموطنانی که اعتبار گذرنامه آنها خاتمه یافته یا تا تاریخ دهم خردادماه خاتمه خواهد یافت، در صورتی که گذرنامه خود را به همراه مدارک لازم از طریق پست به نحوی ارسال کنند که نهایتا تا روز دوشنبه بعدازظهر ٢٥ اردیبهشت به دست بخش کنسولی سفارت برسد، گذرنامه آنها در عرض حداکثر ٤٨ ساعت تجدید و برای دارندگان بازپس فرستاده خواهد شد.» همزمان سفارت ایران در لندن با صدور اطلاعیه‌ای نشانی ۱۱ شعبه‌ اخذ رای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در انگلستان را اعلام کرد.

حوزه‌های انتخاباتی در آمریکا

همچنین اسامی ۵۰ حوزه‌ انتخابیه در آمریکا که قرار است در آنها صندوق اخذ رای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم قرار داده شود، اعلام شد. به گزارش «ایسنا» دفتر حافظ منافع ایران در سایت خود اسامی ایالت‌ها و شهرهایی را که ایرانیان مقیم آمریکا برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌توانند به آنجا مراجعه کنند اعلام کرد.

ایرانیان مقیم کانادا کجا رای می‌دهند؟

با توجه به رد درخواست ایران از سوی کانادا برای برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور، در شهر مرزی بوفالو واقع در ایالت نیویورک، صندوق اخذ رای برای ایرانیان مقیم کانادا در نظر گرفته شده است. به گزارش «ایسنا» در میان اسامی ایالت‌ها و شهرهای اعلام شده از سوی کمیته انتخابات خارج از کشور برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در آمریکا، در شهر مرزی بوفالو، برای هموطنان مقیم کانادا صندوق اخذ رای در نظر گرفته شده تا آنها بتوانند در انتخابات پیش‌رو شرکت کنند.

در این بین، علی خرم، کارشناس حقوق بین‌الملل «نبود روابط دیپلماتیک بین تهران و اوتاوا» را سد اصلی در مسیر برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در این کشور دانست و گفت: «هموطنان‌مان در آمریکا صاحب نفوذ و قدرت هستند تاجایی که برخی از سازمان‌های ایران در آمریکا مسوولیت برگزاری انتخابات را بر عهده گرفتند، ولی این شرایط در مورد کانادا وجود ندارد.» خرم افزود: «از نظر حقوق بین‌الملل دولت‌هایی که روابط دیپلماتیک و به تبع آن سفارتخانه و نمایندگی دارند،‌ در حقیقت بخشی از خاک آن کشور را در اختیار خود دارند که می‌توانند در آن انتخابات برگزار کنند ولی ایران در حال‌حاضر در کانادا چنین امکانی را ندارد.»

برگزاری انتخابات در 3 شهر آفریقای جنوبی

در عین حال سفارت جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی اعلام کرد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان در ۳ شهر این کشور برگزار می‌شود. به گزارش «ایسنا» در اطلاعیه سفارتخانه ایران در این کشور آفریقایی آمده است: «دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری همزمان با دیگر نقاط جهان در آفریقای جنوبی در سه حوزه پرتوریا، ژوهانسبورگ و کیپ‌تاون در روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ۹۶ برابر با ۱۹ مه‌۲۰۱۷ از ساعت ۸ بامداد لغایت ۱۸ برگزار می‌شود.»

همچنین به گزارش «ایسنا» براساس اعلام سفارت جمهوری اسلامی ایران در عمان، با توجه به اینکه قریب به اتفاق ایرانیان ساکن در عمان مقیم مسقط هستند، تنها یک شعبه اخذ رای در این کشور برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم در نظر گرفته شده است و در ارمنستان نیز سفارت ایران در شهر ایروان پایتخت ارمنستان به‌عنوان حوزه رای‌گیری از ایرانیان برای شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شد. همچنین سفارت ایران در کوبا در اطلاعیه خطاب به ایرانیان مقیم این کشور اعلام کرد: «صندوق اخذ رای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در هاوانا به آدرس، هاوانا ـ خیابان پنجم ـ نبش خیابان ۳۰ ـ شماره ۳۰۰۲ دایر خواهد بود.»

جواد ترک آبادی، سفیر ایران در دمشق نیز در دیدار با گروهی از ایرانیان مقیم، بر ضرورت به نمایش در آوردن و همبستگی هموطنان ایرانی در سوریه و مشارکت در انتخابات پیش رو تاکید کرد.