دنیای اقتصاد: به‌دنبال برخی اختلافات و انتقادها پس از انتشار لیست اصلاح‌طلبان برای پنجمین دوره از انتخابات شورای شهر، روز پنج‌شنبه محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در دیدار با اعضای لیست اصلاح‌طلبان با قدردانی از نامزدهای انتخابات شوراها به جهت اعتماد به شورای عالی، تاکید کرد: نباید برخی‌ها تصور کنند که شورای عالی سیاست‌گذاری باید در بستن لیست انتخاباتی معجزه کند، بسیاری از استادان برجسته دانشگاهی و افراد نخبه در انتخابات ثبت نام کردند ولی با مکانیزمی که مورد قبول همه نامزدها بود لیست اصلاح‌طلبان تهیه شد. مبنای ما خرد جمعی است و باید به تصمیمی که با خرد جمعی گرفته می‌شود تمکین کرد. به گزارش «ایسنا» عارف با بیان اینکه فرصت خدمت صرفا محدود به انتخابات شورای شهر نیست، گفت: واقعا تهیه لیست ۲۱ نفره از بین چهره‌های فرهیخته کار بسیار سختی است. برخی از افراد نزدیک به من که می‌خواستند نامزد انتخابات شوند و از من مشورت گرفتند به آنها گفتم وارد انتخابات نشوند هرچند حق طبیعی‌شان بود. در جریان بررسی رزومه‌های داوطلبان هم هیچ‌گاه وارد مصداق نشدیم و با وسواس مرحله غربالگری انجام شد و به وعده‌مان به بانوان و جوانان متخصص هم وفادار ماندیم.

وی تاکید کرد: برای تهیه یک لیست انتخاباتی قرار نیست آخرت خودمان را فدا کنیم. به‌عنوان رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری به همه نامزدهای محترم اطمینان خاطر می‌دهم با همان مکانیزم‌هایی که مورد قبول همه داوطلبان بود، لیست نهایی با رای‌گیری اعضای شورای عالی تهیه شد و هیچ‌گونه اعمال سلیقه‌ای صورت نگرفت.

عارف با تاکید بر اینکه باید همه از ۲۱ نامزدی که در لیست نهایی قرار گرفتند دفاع کنند، گفت: اعضای لیست امید باید محکم و استوار و با همبستگی و وحدت وارد کارزار انتخابات شوند و یکصدا از گفتمان اصلاحات دفاع کنند و بدون درگیر شدن با حاشیه‌ها هدف نهایی خود را پیروزی در انتخابات قرار دهند تا ان‌شاءالله در شورای شهر پنجم منشأ خدمات ارزشمندی برای شهروندان عزیز تهرانی شوند. در همین ارتباط ژاله فرامرزیان، سخنگوی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با جماران در مورد برخی از حواشی ایجاد شده پس از اعلام این لیست گفت: فکر می‌کنم بیشتر حاشیه‌ها در مورد جوانان و زنان است. وی افزود: ممکن است برخی افراد به هر دلیلی مثل رای هیات نظارت یا هر دلیل دیگر از لیست جا‌به‌جا شوند، ولی قطعا نفرات بعدی ظرفیت جایگزینی را دارند.

توصیه محسن هاشمی

همزمان روز گذشته محسن هاشمی کاندیدای انتخابات شورای شهر تهران گفت: ارائه فهرست‌های موازی از سوی جریانات اصلاح‌طلب را مفید نمی‌دانم و این جریان ممکن است به عدم پیروزی کامل اصلاح‌طلبان منجر شود. به گزارش «ایسنا» وی در پاسخ به انتقادهای دانشجویان و جوانان به لیست ارائه شده از سوی اصلاح‌طلبان برای شورای تهران اظهار کرد: در این وقت صحبت از انتخاب شهردار آینده به صلاح انتخابات نخواهد بود. اگر دوستان نسبت به فهرست انتقاداتی دارند بهتر است با گفت‌وگو و تعامل اختلافات را حل کنند و با محوریت و تدبیر بزرگان اعتدال و اصلاحات، وحدت و همگرایی ایجاد شود.

در همین راستا طی دو روز گذشته برخی از نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات شوراهای شهر پس از اعلام لیست‌نهایی شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان انصراف خود از نامزدی در این انتخابات را اعلام کردند. محسن مهرعلیزاده و سعید الله‌بداشتی و نسرین وزیری از جمله نامزدهایی هستند که با انتشار متنی از انتخابات کناره‌گیری کرده‌اند. در سوی دیگر این جریان، جبهه پایداری انقلاب اسلامی پیرامون انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران اطلاعیه‌ای را منتشر و اعلام کرد که از ارائه لیست مستقل صرف نظر کرده است.