دنیای اقتصاد: نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری روز گذشته و در آستانه مناظره سوم در ادامه برنامه‌های انتخاباتی خود به انتقاد از عملکرد یکدیگر و دفاع از کارنامه خود پرداختند. در همین راستا روز گذشته حسن روحانی پیش از جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای با حضور ۱۷۰ نماینده مجلس حاضر شد. به گفته حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، نمایندگان حامی دولت در مجلس دهم علاقه‌مند بودند که رئیس‌جمهور توضیحاتی را درباره شرایط عمومی کشور، وضعیت اقتصادی و سیاسی، وضعیت بین‌الملل و تاثیرات برجام به اطلاع نمایندگان حامی دولت برساند و روحانی نیز شرایط و اقدامات دولت را با نمایندگان در میان گذاشت.

به گزارش خبرآنلاین، روحانی را روز گذشته محمدجواد ظریف، عباس آخوندی و محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت همراهی می‌کردند. روحانی در این جلسه از برجام و دستاوردهای آن برای نمایندگان روایت کرد، از خودکفایی در گندم و افزایش صادرات بنزین. حسن روحانی گریزی هم به بداخلاقی‌ها و بی‌انصافی‌ها علیه دولت زد. به گفته سیده‌فاطمه ذوالقدر، نماینده تهران بخش مهم سخنان روحانی آنجا بود که هم از رسانه ملی گله کرد و هم یادی از مرحوم هاشمی کرد. آنجا که گفت «صداوسیما هنوز با همه توان در صحنه نیامده است.» وی این را هم اضافه کردکه «مرحوم هاشمی رفسنجانی به من سپرده بود که در انتخابات حضور داشته باشم و اگر نیایم، شرایط بدتر از بدتر می‌شود.»

روحانی در این جلسه درخصوص وعده یارانه‌ها عنوان کرد «البته می‌توان یارانه از هزار تا ۵۰۰هزار تومان پرداخت کرد که برای رسیدن به این هدف باید از بانک مرکزی استقراض کرد و در نهایت مانند ونزوئلا تورم ۸۰۰ درصدی را شاهد بود.» روحانی همچنین گفت: عده‌ای به‌دنبال این هستند که بیان کنند دولت تمام تمرکز خود را روی برجام گذاشته بود این در حالی است که طرح چنین مسائلی منطبق بر واقعیت نیست. به گزارش انتخاب، روحانی با اشاره به تلاش‌های تیم هسته‌ای برای برجام گفت: یکی از تندترین افراد در زمینه هسته‌ای به من گفت امکان حل معضل هسته‌ای با وجود نگه داشتن یک سانتریفیوژ را نیز به شما نمی‌دهند و برای به نتیجه رسیدن مذاکرات باید همه سانتریفیوژها را خرد کنید.وی با بیان اینکه هیچ کس نمی‌گوید برجام نعوذبالله کلام خداست و هیچ ایرادی ندارد، گفت: کلام بزرگانی همچون آخوند خراسانی و شیخ انصاری به نقد کشیده می‌شود و از آنها ایراد می‌گیرند و درخصوص برجام نیز می‌توان گفت برجام ایراد دارد اما بهترینی بود که می‌شد و امکان‌پذیر بود، نتیجه برجام به‌گونه‌ای است که هیچ زمان در تاریخ شرمنده نخواهیم بود.روحانی با بیان اینکه غیر از دوران ۸ ساله جنگ تحمیلی در ۵ مقطع دیگر نیز قرار بود در ایران جنگ شود، گفت: در همه این ۵ مرتبه من دخالت داشتم البته این بدان معنا نیست که تنها اراده من مانع از جنگ شد ولی همه تلاش کردیم تا از ایجاد جنگ جلوگیری شود. جنگ درست کردن راحت است ولی جلوگیری از جنگ مشکل است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه من از سال ۵۹ تا ۶۲ در صدا و سیما مسوولیت داشتم، گفت: از آقای رحمانی فضلی به‌عنوان کسی که در این نهاد مسوولیت داشته سوال کردم که آیا صدا و سیما با توان کامل برای دعوت از همه مردم تلاش می‌کند یا خیر، که او پاسخ داد صدا و سیما همه توان خود را برای دعوت از مردم برای حضور در رأی‌گیری به کار نگرفته است.

نظر جهانگیری در مورد سومین مناظره

اسحاق جهانگیری نیز چهارشنبه شب در برنامه تلویزیونی گفت‌وگو با ایرانیان خارج از کشور درباره دلیل کاندیداتوری خود گفت: من هم به‌دلیل عملکرد و سابقه‌ام در دولت یازدهم و هم به‌خاطر اینکه جریان اصلاح‌طلب نماینده‌ای داشته باشد به صحنه آمده‌ام. به گزارش «ایسنا» او افزود: نباید بگذاریم برجام به سمتی برود که دوباره وضعیت برای مردم ناگوار شود. جهانگیری همچنین در توئیتر خود نوشت: من احساس خطر می‌کنم. قطبی کردن جعلی جامعه و به جان هم انداختن مردم می‌دانم چه بلایی سر کشور می‌آورد. وضعیت کشورهای منطقه را ببینید که چگونه شده است. همچنین به گزارش «ایسنا» او روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت هم با اشاره به آمادگی کاملش در مناظره سوم گفت: اگر دوستان در این مناظره بحث‌های توسعه‌ای و اصلی را مطرح کردند سخن می‌گویم و اگر به جاده خاکی زدند نیز پاسخشان را می‌دهیم.

جهانگیری تصریح کرد: سومین مناظره درباره اقتصاد است و من امیدوار هستم هم صداوسیما سوال‌هایی مطرح کند که واقعا سوال‌های اصلی جدی و در رابطه با توسعه کشور باشد و هم اینکه کاندیداها درباره همان سوالات صحبت کنند. به هر حال ما برای هر حالتی در مناظره آمادگی داریم. جهانگیری در پاسخ به این پرسش که آیا حکم انفصال از خدمات دولتی را در کارنامه دارد، اظهار کرد: اینها هرچه شخم زدند که چیزی راجع به زندگی من و فرزندانم پیدا کنند نتوانستند و آمدند حکمی جعلی را در دیوان محاسبات درست کردند که هم دادستان و هم رئیس دیوان مصاحبه کردند که چنین حکمی در دیوان محاسبات وجود ندارد. او همچنین گفت که هنوز تصمیمی برای انصراف از انتخابات نگرفته است.

جهانگیری در مورد اعلام لیست اموال به قوه قضائیه نیز گفت: من تا به حال پنج یا شش مرتبه اموال خودم را به قوه قضائیه اعلام کرده‌ام و هر کسی در زندگی خود چیزی دارد و قرار نیست هر کس به صرف اینکه کاندیدای انتخابات بشود بیاید و برای مردم جار بزند که چه چیزی دارد و چه چیزی ندارد. جهانگیری تاکید کرد: همین آقای شهردار، معاونانش و خودش و شهردارهای مناطقش طبق قانونی که مجمع تشخیص مصلحت نظام در دی‌ماه تصویب کرده است، باید لیست اموالشان را به قوه قضائیه ارائه کنند و حالا شما ببینید که از دی‌ماه تا امروز لیست اموال خود را به قوه قضائیه ارائه داده‌اند یا خیر.

همچنین به گزارش انتخاب او درباره حضور کمرنگش در مناظره دوم گفت: تغییر استراتژی ندادم، بلکه تغییر تاکتیک دادم که دوستان یک‌دفعه موتور نسوزانند و در مناظره سوم همانی که هستم، ظاهر می‌شوم.

مساوات؛ شعار مارکسیستی

سیدمصطفی هاشمی‌طبا نیز سه‌شنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درخصوص پرداخت یارانه به آحاد جامعه یا به اقشار کم‌درآمد گفت: این یارانه دستاویز برخی از نامزدها شده است. اینها حتی نمی‌گویند اگر مجلس تصویب کند یا قانون بگذارد درحالی‌که ما قانون بودجه و برنامه ششم را در کشور داریم که اگر یک رئیس‌جمهور یا نامزد رئیس‌جمهور این را رعایت نکند، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. به گزارش «ایسنا» وی افزود: قانون بودجه، درآمد و هزینه‌کرد دولت را تعیین می‌کند. مقدار یارانه که مجلس تصویب کرده است مشخص است و کسی نمی‌تواند آن را عوض کند. او با بیان اینکه مساوات یک شعار مارکسیستی است و اسلام شعار عدالت را مطرح می‌کند، افزود: من با یارانه و یارانه عمومی به این شکل مخالف هستم. این یارانه باید به نهادهای کمک‌رسان مانند کمیته امداد و بهزیستی اختصاص یابد تا آنها به طریقی که مورد نیاز مددجویان است، این پول را به آنها تخصیص دهند.

سخنرانی رئیسی در کرمان

ابراهیم رئیسی نیز در جمع مردم کرمان گفت: معتقدیم برای مسکن جوانان امکان حمایت، هدایت و سرمایه‌گذاری وجود دارد و یک میلیون شغل، یک میلیون مسکن و یک میلیون ازدواج حتمی است. به گزارش خبرگزاری فارس، رئیسی در گفت‌وگویی دیگر با بیان اینکه برخی با «سایه جنگ» هم تجارت می‌کنند، گفت: در دولت کار و کرامت وزیر زن هم خواهیم داشت.

نظر میرسلیم درباره یارانه‌ها

مصطفی میرسلیم نیز روز گذشته در دانشگاه علوم و تحقیقات گفت: من برنامه‌ای برای سه برابر کردن یارانه هم ندارم. آنقدر هم بی‌عقل نیستم که از این حرف‌ها بزنم. نمی‌خواهم عوام‌زده کار کنم و دنبال گدایی رای هم نیستم. به گزارش «ایسنا» میرسلیم درباره ماندن یا نماندن نامزدهای انتخابات تا روز آخر نیز گفت: من معتقدم هر ۶ نفر باید درصحنه بمانند. اما اگر کسی به نفع من کنار رفت، خوشحال می‌شوم. بحث ماندن یا نماندن نامزدها به مهندسی آراء مربوط است و کاش در سال ۹۲ آقای حداد عادل کنار نمی‌رفت چون خودش دارای رای بود. او قرار است هفته آینده به «اهواز، کرمان، تبریز و قزوین» سفر کند.

پاسخ ستاد قالیباف به سیف

از سوی دیگر در پی اظهارات ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی، ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف در اطلاعیه‌ای تاکید کرد: مسوولان به‌جای پاسخگویی در مورد عملکرد سیاه خود در ضربه به اقتصاد کشور به نامزدهای منتقد وضع موجود حمله می‌کنند.از سوی دیگر به گزارش «ایسنا» محمد دهقان، رئیس ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف با انتقاد از بسته شدن سایت پرداخت کارانه ادعا کرد: این اقدام سیاسی و بر اثر فشار دولت به قوه قضائیه صورت گرفته است.