آزموده را آزمودن خطا است

دنیای اقتصاد: اظهارات تند و مداخله‌جویانه وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان سعودی مبنی بر بیهوده بودن گفت‌وگو با ایران، همچنان به واکنش‌های داخلی و منطقه‌ای در این‌خصوص دامن زده است. در همین ارتباط، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران در واکنش به این سخنان با بیان اینکه جوانی خام و سرمست کشور ما را تهدید کرده است گفت ما به این حکام تازه به دوران رسیده نصیحت می‌کنیم که آزموده را آزمودن خطا است. سخنگوی ارشد نیروهای مسلح نیز در واکنش به این اظهارات با بیان اینکه قدرت جمهوری اسلامی ایران بسیار فراتر از تهدیداتی از این نوع است، ابراز کرد ترس و واهمه‌ای از این‌گونه تهدیدات رژیم‌های سخیف منطقه نداریم.

این اظهارات و واکنش‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که معاون وزیر امور خارجه کویت در اظهاراتی جدید گفت به‌دنبال از سرگیری گفت‌وگوها با ایران هستیم. به گزارش «ایرنا» سردار حسین دهقان روز دوشنبه در نهمین جشنواره حضرت علی اکبر(ع) «جوان سرباز» با اشاره به اظهارات جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی افزود: «مگر شما لحظه‌ای را سراغ دارید که با این ملت نجنگیدید؟ مگر شما به لحظه‌ای می‌توانید اشاره کنید که همه دلارهای نفتی خودتان را به همراه تمام توان اطلاعاتی و جاسوسی و تمام ابزار جنگی و دفاعی خود را علیه این ملت به کار نگرفته‌اید، مگر ما در دوران دفاع مقدس تنها با صدام می‌جنگیدیم، نه با شما هم می‌جنگیدیم، مگر در این چند سال گذشته بعد از جنگ شما لحظه‌ای را سراغ دارید که با ما نجنگیده باشید؟» سردار دهقان با بیان اینکه آنها و همه نظام سلطه به چیزی کمتر از مهار کردن ملت ما نمی‌‌اندیشند، ابراز کرد: «در واقع شما اساسا با اسلام حقیقی در جنگ هستید. شما بهره‌مند از یک تفکر جاهلی غلطی هستید که جز خود همه را کافر و ناحق می‌‌دانید و در اینجا برای خودتان وظیفه قائل هستید که همه دیگران جز شما را شایسته زیستن ندانید. شما امروز با دشمن تاریخ اسلام و با دشمن تمام عیار ملت اسلامی و با دشمن همواره در حال اقدام علیه ملت‌های مسلمان یعنی رژیم صهیونیستی عقد اخوت می‌بندید.»

دهقان با اشاره به فعل‌وانفعالات عربستان در سطح منطقه افزود: «بحث ناتوی عربی علیه کیست؟ علیه آمریکا و نظام سلطه است؟ علیه رژیم صهیونیستی و دشمنان اسلام است یا در حمایت از آن ها؟ یا در جنگیدن با ملت مظلوم و مسلمان یمن که فاقد هر گونه امکانات مادی است.» وزیر دفاع گفت: «امروز شما با ابزار دریافتی از آمریکایی‌ها و با حمایت‌های بر گرفته از رژیم صهیونیستی و با ایجاد ترس و رعب و وحشت در دل کشورهای خودکامه مرتجع عربی، سپاه علیه یمن تشکیل می‌دهید و بعد می‌‌خواهید آن را به سمت ما برگردانید. امروز دامنه نوکری را به آنجا رساندید که اسلام را برمی ‌دارید و با آن می‌جنگید.»

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه داد: «ما به این حکام نورس و تازه به دوران رسیده نصیحت می‌کنیم و می‌گوییم که آزموده را آزمودن خطا است؛ به آنها می‌گویم که اجازه بدهید صلح و آرامش و ثبات در منطقه حاکم باشد و به آنها می‌گویم که اجازه بدهید و بپذیرید که ملت‌ها قیم نمی‌خواهند. به آنها می‌گویم که بپذیرید ملت‌ها به سطحی از رشد و آگاهی بهره‌مند شدند که مصلحت خود را می‌فهمند از این رو پای خود را از کشورها خارج کنید و از منطقه بیرون بکشید و دنبال توسعه نفوذ و اعمال سلطه و تشکیل و گسترش هژمون قدرت خود در منطقه نباشید.»پیش‌تر ایران در نامه‌ای اعتراضی به دبیرکل و رئیس شورای امنیت سازمان ملل، سخنان تحریک‌آمیز محمد بن‌سلمان فرزند شاه سعودی را تهدید آشکار علیه ایران خواند و خواستار اعمال فشار به این رژیم برای توقف حمایت بی‌پروا از تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه شد. بن‌سلمان در گفت‌وگویی با حمله به ایران گفته بود تلاش می‌کنیم نبرد را به داخل مرزهای جمهوری اسلامی بکشانیم. اظهاراتی که در یک سال و نیم اخیر از سوی مقامات عربستان سعودی در پیش گرفته شده و به زعم کارشناسان و ناظران هدف از آن جلب توجهات آمریکا برای فشار بر ایران در منطقه به‌خصوص در آستانه سفر دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا به ریاض است.

بازتاب در رسانه‌های لبنان

پیش‌تر شبکه تلویزیونی «المنار» لبنان بخش کوتاهی از مصاحبه تفصیلی با «حسین دهقان» وزیر دفاع ایران را پخش کرد که طی آن دهقان در پاسخ به اظهارات «محمد بن‌سلمان» همتای سعودی خود، هشدار داد که اگر این کشور مرتکب هرگونه حماقت علیه ایران شود، فقط مکه و مدینه است که برای این کشور مکان امنی خواهد بود. این گفت‌وگو شب گذشته (دوشنبه) از این شبکه پخش شد. گرچه چند ساعت پس از انتشار تیزر مصاحبه وزیر دفاع ایران با المنار، این سخنان در رسانه‌های لبنان بازتاب داشته است. تارنمای خبری و تحلیلی «النشره» با اشاره به این خبر نوشت: «حسین دهقان وزیر دفاع این سخنان را در پاسخ به اظهارات «محمد بن‌سلمان» وزیر دفاع سعودی بیان کرد که گفته بود هدف اصلی نظام ایران رسیدن به قبله مسلمانان است و ما منتظر نخواهیم ماند آنها جنگ را به سعودی بکشند بلکه جنگ را به ایران خواهیم کشاند.» به نوشته روزنامه «الدیار»، وزیر دفاع ایران در مصاحبه با شبکه المنار لبنان در پاسخ به سخنان مسوولان سعودی درباره انتقال معرکه به ایران گفت: «فکر می‌کنند نیروی هوایی شان قادر به انجام هر کاری است. من آنها را نصیحت می‌کنم مرتکب حماقت نشوند. ما به‌دنبال اشغال هیچ کشور عربی و مسلمانی نیستیم. آنها امروز در مقابل ملت‌ها به‌ویژه ملت تاریخی و متمدن ایران عرض اندام می‌کنند اما متوجه معنای حرفی که می‌زنند نیستند و علت این کار آنها غرور و تکبرشان است.»

هشدار سردار جزایری

همزمان با سخنان وزیر دفاع، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح نیز به اظهارات اخیر وزیر دفاع عربستان سعودی واکنش نشان داد. سردار سید مسعود جزایری در واکنش به این اظهارات گفت: «اکاذیب برخی مقامات عربستان سعودی که علیه ایران و کشورهای مستقل منطقه عنوان می‌شود، مساله جدیدی نیست. متاسفانه رژیم سعودی به نیابت از آمریکا و صهیونیست‌ها اقدامات خصمانه‌ای را علیه بعضی کشورهای اسلامی در منطقه انجام می‌دهد.» او با اشاره به تلاش‌های ویرانگر عربستان سعودی در منطقه تاکید کرد: «به جهانیان اعلام می‌کنیم که متاسفانه منطقه و کشور ما با چنین دشمنانی مواجه است که با صراحت و به‌طور علنی اعلام اقدامات نظامی و اقدامات تروریستی علیه کشورمان می‌کنند و امیدواریم که مجامع بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری متوجه این‌گونه ددمنشی‌های بعضی رژیم‌های منطقه غرب آسیا باشند.» سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با اشاره به خرید تسلیحاتی رژیم سعودی در منطقه گفت: «البته همه مردم جهان باید نسبت به این‌گونه ذخیره‌سازی‌های تسلیحاتی بی‌محابای برخی کشورهای منطقه که از سوی آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی صورت می‌گیرد، نگران باشند و البته تراز قدرتی جمهوری اسلامی ایران بسیار فراتر از تهدیداتی از این نوع است و ما خودمان را برای تهدیدات دشمن بزرگ آماده کرده‌ایم، بنابراین ترس و واهمه‌ای از این‌گونه تهدیدات رژیم‌های سخیف منطقه نداریم ولی در عین حال مردم جهان و منطقه باید از این‌گونه پرخاشگری‌های بعضی رژیم‌ها نگران باشند.»

از سرگیری گفت‌وگوها با ایران

در بحبوحه این اظهارات و واکنش‌ها، معاون وزیر خارجه کویت گفت کشورش به‌دنبال گسترش روابط با روسیه و گفت‌وگوی مشترک با ایران است. به گزارش «ایسنا» به نقل از «الوطن»، خالد الجارالله معاون وزیر خارجه کویت گفت: «ما به‌دنبال دستیابی به سازوکارهای مناسب با هدف از سرگیری گفت‌وگوها میان شورای همکاری خلیج‌فارس و ایران هستیم.» او افزود: «با توجه به نوسانات آینده در منطقه و انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، مشورت‌هایی برای برگزاری یک نشست میان روسیه و کشورهای خلیج‌فارس شده است.»