دنیای اقتصاد: پس از مذاکرات سه‌جانبه هیات‌های نمایندگی ایران، روسیه و ترکیه در نشست سوری آستانه، تفاهم‌نامه ایجاد چهار منطقه امن در سوریه امضا شد. به گزارش «ایرنا» سرپرستان هیات‌های ایران، روسیه و ترکیه بعد از ظهر پنج‌شنبه در پایان نشست عمومی مذاکرات سوری آستانه، تفاهم‌نامه ایجاد چهار منطقه امن در سوریه را امضا کردند. حسین جابری‌انصاری، الکساندر لاورنتیف و سدات اونال روسای هیات‌های اعزامی به کنفرانس بین‌المللی سوریه درباره این تفاهم‌نامه توافق کردند. در همین حال، دو نفر از نمایندگان معارضان مسلح سوری پیش از امضای این سند، محل برگزاری نشست عمومی را ترک کردند که هنگام سخنرانی غیرت عبدالرحمان‌اف وزیر خارجه قزاقستان و به نشانه اعتراض صورت گرفت. براساس اطلاعات انتشار یافته، روسیه پیشنهاد داده چهار منطقه کاهش تنش در استان ادلب، منطقه شمالی شهر حمص، غوطه شرقی و جنوب سوریه ایجاد شود.بنا به اعلام رسانه روسی اسپوتنیک، در متن پیشنهادهای روسیه آمده است: «محورهای امن (خطوط مرزی) ایجاد می‌شود که در امتداد آن تنش‌ها برای جلوگیری از درگیری مستقیم مسلحانه بین دو طرف در سوریه کاهش پیدا می‌کند.» بنا به این گزارش، روسیه پیشنهاد می‌کند در این خطوط واحدهای ایست‌های بازرسی مستقر شده و آزادی تردد بدون اسلحه برای شهروندان غیرنظامی، ارسال کمک‌‌های بشردوستانه و همچنین فعالیت‌های تجاری برقرار شود.

همزمان الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور سوریه پس از امضای این تفاهم‌نامه که همراه حسین‌جابری‌انصاری و سدات اونال روسای هیات‌های ایرانی و ترکیه‌ای اعزامی به آستانه انجام شد، جزئیاتی از آن را اعلام کرد. به گزارش «ایرنا» بنا به اعلام خبرگزاری اسپوتنیک، مقام روسی گفت که مدت توقف عملیات نظامی در مرحله نخست ۶ ماه است و امکان دارد تمدید شود. وی افزود: «رعایت قطع عملیات نظامی ارتش سوریه در چهار منطقه به اقدام متقابل گروه‌های مسلح معارض و همچنین تروریستی برای اجرای تفاهم‌نامه بستگی دارد.» لاورنتیف در ادامه تاکید کرد: «روسیه برای اعزام ناظران با هدف اجرای درست طرح مناطق بدون درگیری در سوریه، نظارت بر آتش‌بس و ثبت موارد نقض آن آمادگی دارد.» همچنین او ادامه داد: «روسیه، ایران و ترکیه به‌عنوان بانی مذاکرات آستانه، توافق کردند این امکان وجود داشته باشد تا کشورهای دیگر در اعزام ناظر به مناطق پیش‌بینی شده مشارکت کنند که باید براساس هماهنگی‌ها و پس از توافق تهران، مسکو و آنکارا صورت گیرد.» در چهارمین دور از مذاکرات دو روزه سوری آستانه که به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه شکل گرفته، مسائل مختلفی برای حل سیاسی بحران سوریه با حضور هیات‌های دولتی و نمایندگان مخالفان، دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، هیات‌های نظارتی آمریکا و همچنین قزاقستان به‌عنوان میزبان بررسی شد.

استقبال از توافق

از سوی دیگر سازمان ملل از توافق ایران، روسیه و ترکیه برای ایجاد مناطق بدون درگیری در سوریه حمایت کرد. به گزارش «ایرنا» استفان دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه از تفاهم‌نامه امضا شده بین ایران، روسیه و ترکیه برای ایجاد چهار منطقه کاهش تنش در سوریه استقبال کرد و آن را سندی مهم و مورد حمایت این سازمان خواند. او این تفاهم‌نامه را گامی مهم و درست برای دستیابی به آتش‌بس واقعی دانست. همچنین وزارت امور خارجه آمریکا ضمن استقبال از توافق ایران، روسیه و ترکیه برای ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه اعلام کرد: «آمریکا از هر تلاشی که به کاهش خشونت در سوریه کمک و شرایط حصول یک راه‌حل سیاسی را فراهم کند، پشتیبانی می‌کند.»